Samordnare
Sundsvalls kommun, Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Sundsvall
2023-04-18
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Samordnare" (publicerad 2024-05-20) ⬅️
Visa alla socialsekreterarjobb i Sundsvall,
Timrå,
Mark,
Härnösand,
Nordanstig eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sundsvalls kommun, Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen i Sundsvall Sundsvalls kommuns gemensamma vision "Tillsammans släpper vi skaparkraften fri och bygger ett hållbart Sundsvall med plats för alla" vilar på tre värdeord - mod, öppenhet och helhetssyn.
Individ och arbetsmarknadsförvaltningen spänner över områdena Barn- unga och familj, Missbruk och psykisk ohälsa, Vuxenutbildning samt Arbete och försörjning. Vi skapar förutsättningar för lärande och arbete, förbättrad livssituation vid psykisk ohälsa och missbruk, trygga uppväxtvillkor och minskat utanförskap. Vi ökar möjligheterna för individen till egen försörjning. Vi arbetar förebyggande, och utifrån individens behov och möjligheter ger vi rätt stöd i rätt tid.
Ekonomiskt bistånd har under några år arbetat för ökad digitalisering och automatisering av handläggningsprocesser i syfte att frigöra arbetstid till mer klientnära arbete. Med mer klientnära arbete så kan uppdraget att få medborgare till självförsörjning lyckas i större utsträckning.
Tjänsten som samordnare för digitalisering inom ekonomiskt bistånd kommer tillhöra en arbetsgrupp av socialsekreterare men vara tillgänglig och samverka med samtliga arbetsgrupper inom ekonomiskt bistånd.
Vi erbjuder ett omväxlande arbete som ger dig möjlighet till såväl självständigt arbete och tillsammans i grupp. Det finns en närvarande och stödjande arbetsledning.
Publiceringsdatum2023-04-18ArbetsuppgifterI tjänsten ingår ett flertal arbetsuppgifter. Du kommer att ha ett huvudfokus på det samordnande ansvaret för olika digitala verktyg och processer som bla RPA och e-tjänsten men även utföra handläggning på samma sätt som socialsekreterarna gör inom ekonomiskt bistånd. Omfattningen av de olika delarna påverkas utifrån verksamhetens behov samt hur utvecklingsbehoven av digitalisering ser ut.
Som samordnare arbetar du aktivt för att trygga och skapa goda förutsättningar för att användande av e-tjänsten och automatiseringen sker. Du utbildar kontinuerligt personal och medborgare för att öka användande och kompetensen. I nära samarbete med interna och externa parter arbetar du med att ta fram stödmaterial och rutiner som skapar ordning och struktur. Du har kontakt med systemförvaltare, utvecklare och övriga samverkanspartner för daglig drift, utveckling och kravställan vid vidareutveckling av digitaliseringen och automatiseringen inom verksamheten.
När du handlägger inom ekonomiskt bistånd arbetar du med att stötta, motivera och utreda individers förutsättningar i deras väg mot självförsörjning och under tiden utreda, bedöma och besluta om rätten till ekonomiskt bistånd enligt socialtjänstlagen.
KvalifikationerDu som söker har en socionomexamen eller annan beteendevetenskaplig akademisk examen om minst 180 p eller motsvarande 120 p i det gamla systemet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Du har erfarenhet av myndighetsutövning inom ekonomiskt bistånd.
Det är meriterande med tidigare erfarenhet av:
• utvecklingsarbeten inom digitalisering, offentlig sektor.
• erfarenhet av verksamhetssystemet Treserva.
Du ska kunna uttrycka dig i tal och skrift på svenska på ett lättbegripligt sätt.
Du har datavana och elementär kunskap i Officepaketets program.
För att trivas i rollen vill vi att du är driven och förblir motiverad och effektiv samt har ett stort engagemang i förändringsarbete både gällande individer och organisation. Du kan planera, prioritera, strukturera och utföra arbetsuppgifter. Vidare är du pedagogisk och tydlig i kravställan och förväntningar samt vågar stå för beslut. Du ser och har förståelse hur helheten runt människor påverkar men också i organisationen. Du kan anpassa dig efter situation, kan se möjligheter i förändringar samt har förmåga och mod att snabbt ställa om.
ÖVRIGT
Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.
Vi arbetar aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrunder och erfarenheter.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.
Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken:
https://www.raddning.info/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanst-i-beredskapVi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-05-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C136240".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Sundsvalls kommun (org.nr 212000-2411)
Arbetsplats Sundsvalls kommun, Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen
Kontakt Enhetschef
Frida Nordell
060 - 19 19 61 Jobbnummer 7673159
Observera att sista ansökningsdag har passerat.