Samhällsekonom som bidrar till ett hållbart samhälle

Upphandlingsmyndigheten / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Upphandlingsmyndigheten i Solna, Stockholm eller i hela Sverige

Vi söker en erfaren och bred samhällsekonom som ska arbeta med att visa hur offentlig upphandling kan bidra till att uppnå målen om hållbar, effektiv och innovativ offentlig upphandling. Arbetsuppgifterna sker i samarbete över hela myndigheten, där du kommer att driva och utveckla det samhällsekonomiska arbetet. Utvecklingsarbetet bedrivs även ofta i samverkan med andra myndigheter och organisationer. Vi arbetar proaktivt och lyhört för att kunna ge mesta möjliga nytta utifrån våra målgruppers behov.

Vad ska du arbeta med?
Du kommer att driva och medverka i uppdrag kopplade till samhällsekonomisk analys av inköp och upphandling. Du kommer även att arbeta med olika samhälleliga aspekter på offentliga inköp och offentlig upphandling såsom exempelvis miljö- och sociala hänsyn.

I rollen ingår att:

• Utveckla myndighetens arbete kopplat till ekonomisk analys
• Delta i framtagande av stödmaterial inom myndighetens område
• Utreda och analysera när inköp kan vara ett instrument för att uppnå samhälleliga mål
• Utvärdera samhällseffekter av inköp och upphandling som ett styrmedel
• Delta i ett projekt som myndigheten driver om sysselsättningsfrämjande åtgärder kopplat till offentlig upphandling. Utvärdera och följa upp mål, resultat och den nationella modell som tas fram inom ramen för projektet samt identifiera och utveckla relevanta och användbara indikatorer för uppföljning och utvärdering
• Delta i externa och interna referensgrupper kopplat till området
• Informera och utbilda internt och externt inom området

Arbetsuppgifterna kommer att variera över tid, vilket är viktigt att vara medveten om. Du kommer utifrån din sakkunskap även vara behjälplig i andra uppdrag och arbetsuppgifter, såsom exempelvis remisshantering, regeringsuppdrag och projekt som kan bli aktuella för myndigheten.

Vem söker vi?
Vi söker dig som vill vara med och fortsätta att utveckla en modern myndighet, har ett stort samhällsintresse och som tror på möjligheterna med offentliga affärer. Du är intresserad av tvärvetenskapliga resonemang och tycker det bidrar till en fördjupad förståelse av komplexa frågor. Du har en förmåga att snabbt sätta dig in i såväl juridiska som mer allmänna komplexa frågor, ständigt med kunden i fokus. Då du ska bygga upp den samhällsekonomiska funktionen hos Upphandlingsmyndigheten har du mycket god samarbets- och initiativförmåga, söker aktivt samverkan med kollegor och omgivning och skapar delaktighet i stödet till myndighetens kunder. Du är dessutom resultatinriktad, har god förmåga att prioritera samt kommunicerar ditt budskap så att det når målgruppen och inspireras av att nå ut till intressenterna.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

Publiceringsdatum
2018-02-14

Kvalifikationer
• Du har högskoleexamen exempelvis inom nationalekonomi, eller annan relevant ekonomisk inriktning
• Du har minst fyra års erfarenhet av analys-/utredningsarbete
• Du har erfarenhet av att arbeta med statistik, utvärdering och konsekvensanalys
• Du har god erfarenhet av att sprida kunskap och erfarenheter såväl internt som externt på ett målgruppsanpassat sätt
• Du har erfarenhet av projektledning
• Du har kunskap om, eller erfarenhet av, offentlig upphandling
• Du har goda kunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt

Meriterande

• Erfarenhet av att bygga upp ett nytt kunskapsområde och nya arbetsformer
• Erfarenhet av konsultativt arbete
• Erfarenhet av hållbara inköp och hållbar upphandling
• Erfarenhet av att ha arbetat inom offentlig sektor, gärna på en statlig myndighet i en jämförbar roll

Om Upphandlingsmyndigheten
Vi är en ung myndighet med uppdrag är att ge stöd till upphandlande myndigheter och leverantörer i hela inköpsprocessen genom att utveckla och förmedla kunskap, verktyg och metoder. Vår vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. Vi är i dagsläget ca 75 medarbetare med olika kompetenser och bakgrunder. Vi sitter i nyrenoverade, aktivitetsbaserade lokaler i Solna, nära allmänna kommunikationer.

Anställning och ansökan
Vi söker en medarbetare för en tillsvidareanställning som normalt inleds med 6 månaders provanställning. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.

Tycker du att tjänsten låter intressant? Skicka din ansökan senast den 5 mars. Bifoga CV och personligt brev där du beskriver varför du är rätt person för tjänsten. Välkommen med din ansökan!

För mer information, kontakta
Annie Stålberg, Enhetschef Hållbarhetsenheten 08- 586 217 08

Johanna Carlstedt, HR-specialist, 08-586 217 94

Anna Christiansson, SACO-S, 08-586 217 26

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-03-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Upphandlingsmyndigheten

Adress
Upphandlingsmyndigheten
Svetsarvägen 10
17141 Solna

Kontorsadress
Svetsarvägen 10

Jobbnummer
3963897

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Upphandlingsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Upphandlingsmyndigheten: