Säkerhetssamordnare till Statens servicecenter
Statens Servicecenter / Säkerhetsjobb / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla säkerhetsjobb i Gävle,
Älvkarleby,
Sandviken,
Ockelbo,
Ovanåker eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Gävle,
Älvkarleby,
Sandviken,
Ockelbo,
Tierp eller i
hela Sverige Avdelningen för verksamhetsskydd ansvarar för det övergripande och samordnande säkerhetsarbetet inom myndighetens samtliga verksamhetsområden. I detta ingår bland annat informationssäkerhet, säkerhetsskydd, signalskydd, kris- och beredskapsplanering, skydd av person, lokaler och egendom.
Avdelningen består av tre enheter; enheten för beredskap och fysisk säkerhet, enheten för informationssäkerhet och säkerhetsskydd samt enheten för personsäkerhet och säkerhetssamordning. Enheten för personsäkerhet och säkerhetssamordning har i huvuduppdrag att arbeta med styrning, utveckling, stöd, samordning och uppföljning av myndighetens arbete med personsäkerhet. Enheten ansvarar även för myndighetens incidentledning av inträffade säkerhetsincidenter och för förvaltning av myndighetens säkerhetsanläggningar.
Du välkomnas till en arbetsgivare där du tillsammans med dina arbetskamrater får möjlighet att vara med och påverka arbetet. Du får en chef som tycker att initiativförmåga, flexibilitet och ansvarskännande är viktiga förmågor för att kunna göra ett bra arbete. Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete och du kommer till stor del styra, planera och utföra dina uppdrag självständigt vilket medför stor frihet men även ett stort ansvar för tilldelade arbetsuppgifter.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som säkerhetssamordnare på Statens servicecenter kommer du vara avdelningens första linjens support vilket innebär bland annat att svara på frågor via telefon, mejl och i vårt ärendehanteringssystem. Du kommer även att arbeta med att vara myndighetens incidentledare där det ingår att handlägga och dokumentera säkerhetsincidenter. Du kommer att vara samordnare för myndighetens förvaltningsuppdrag inom fysisk säkerhet. I arbetet ingår även att ta emot och analyserar fel i säkerhetstekniska anläggningar samt ser till att lämpliga åtgärder vidtas och det är därför av stor vikt att du är tekniskt intresserad. I det uppdraget ingår det också att agera beställare mot säkerhetsleverantörer och andra externa parter samt att följa upp avtal med dessa. Det är till dig som våra kontorschefer och andra interna kontaktpersoner vänder sig till när de behöver hjälp med olika frågor inom säkerhetsområdet.
I tjänsten ingår även beredskap, vilket innebär att du utanför ordinarie arbetstid enligt schema ska stå till arbetsgivarens förfogande. Beredskapen är schemalagd och kommer att delas på nio personer.
Publiceringsdatum2023-05-05KvalifikationerVi söker dig som har:
• Eftergymnasiala kurser/utbildning inom säkerhetsområdet som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
• Minst två års arbetslivserfarenhet inom säkerhetsområdet
• Kunskap inom larm- och passersystem
• Arbetat med teknisk support
• God datorvana (Officepaketet)
• Körkort B
Vidare ska du ha förmåga att:
• Att ge god service
• Att bidra positivt till arbetsgruppens arbetsklimat
• Att förmedla information och kommunicera så att andra förstår
• Att anpassa dig till ändrade omständigheter
• Att du är ödmjuk och prestigelös som person
• Att du drivs av utveckling och ständiga förbättringar och är en lösningsfokuserad relationsbyggare.
• Att kommunicera väl på svenska i tal och skrift
Det är meriterande om du har:
• Arbetat med ärendehantering i digitalt systemstöd
• Arbetat med incidenthantering
Övrig informationAnställningen är 100% och tillsvidare.
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.
Placeringsort är Östersund eller Gävle, efter överenskommelse.
Resor i tjänsten förekommer, främst till Stockholm där avdelningen för verksamhetsskydd finns.
För anställning krävs godkänt resultat vid säkerhetsprövning och tjänsten kan vara inplacerad i säkerhetsklass vilket även innebär registerkontroll.
Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 31 maj, 2023. Intervjuer planeras att påbörjas under v.23.
För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.
Hos oss får du bidra med din kompetens i tjänster som ligger nära medborgare och myndigheter.
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges statliga servicekontor där vi vägleder besökare i frågor som rör Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till myndigheter. Vi är experter inom ekonomi, lön och HR.
Vår verksamhet finns i hela landet. Huvudkontor finns i Gävle. Vi är också en beredskapsmyndighet inom sektorn ekonomisk säkerhet. Tillsammans är vi 1 600 medarbetare
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-05-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453),
http://www.statenssc.se Kontakt Annika Andersson, Facklig kontaktperson ST
010-456 00 57 Jobbnummer 7739059
Observera att sista ansökningsdag har passerat.