Rutinerad ekonomicontroller, Stockholm
Pensionsmyndigheten / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm,
Botkyrka,
Gävle,
Gotland,
Söderhamn eller i
hela Sverige Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 330 miljarder kronor till 2,2 miljoner pensionärer, genomför drygt 740 000 fondbyten och skickar ut 7,6 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 200 medarbetare på 8 orter.
Vi gör pensioner enklare - för att alla ska kunna leva i nuet
Produktionsavdelningen är Pensionsmyndighetens största avdelning med cirka 750 medarbetare. Avdelningen har det övergripande ansvaret för Pensionsmyndighetens kundservice, administrationen av förmåner samt utbetalningen av dessa. I avdelningens uppdrag ingår även styrning, uppföljning och utveckling av verksamheten. Verksamheten bedrivs på åtta verksamhetskontor lokaliserade i Växjö, Halmstad, Karlstad, Luleå, Visby, Gävle, Söderhamn och Stockholm.
Controllerenheten är en enhet inom produktionsavdelningen och består av 14 medarbetare placerade på respektive verksamhetskontor. Enhetschefen är placerad i Stockholm. Enheten är ansvarig för att uppföljnings-, budget- och verksamhetsplaneringsprocessen på avdelningen fungerar och är samtidigt ett stöd till avdelningsledning och avdelningens chefer i frågor kring ledning, styrning och övrigt förekommande stabsarbete. Controllerenheten arbetar också med analyser och verksamhetsutveckling inom ramen för avdelningens verksamhet, samt ger stöd i förändringsledning och kommunikation. Nu söker vi en rutinerad ekonomicontroller som vill vara med på en spännande utvecklingsresa mot att skapa en än mer behovsdriven verksamhet, där vår förmåga att leverera nytta till kund kommer att stå i fokus.
Som ekonomicontroller kommer du att planera, följa upp och analysera verksamhetens förmåga att leverera till kund samt utveckla avdelningens interna ekonomistyrning utifrån ett systemsynsätt, bland annat genom att:
• säkerställa att avdelningen följer gällande regelverk och myndighetens riktlinjer inom ekonomiområdet
• arbeta både strategiskt och operativt med bland annat budgetprocess, ekonomiska analyser, bokslut, uppföljning, prognoser och ekonomistyrning
• stödja avdelningens chefer i deras ekonomiska ansvar, bland annat med prognosarbete, uppföljning och bemanningsplanering
• medverka i arbetet med att skapa processer för avdelningens ekonomistyrning
• samordna avdelningens interna arbete med lönebildning
• medverka i arbetet med uppföljning och rapportering till avdelningschefen och avdelningens ledningsgrupp
• bidra med ekonomisk kompetens i avdelningens olika projekt/utredningar med mera
• vara enhetens kontaktperson till Statens Servicecenter vad avser ekonomiska frågor
• tillsammans med övriga controllers och enhetens verksamhetsutvecklare, vara med och utveckla avdelningens styrning och uppföljning utifrån ett systemsynsätt och en tillitsbaserad styrfilosofi
Publiceringsdatum2019-03-04Erfarenhet och utbildningVi söker dig som har:
• Flerårig erfarenhet från kvalificerat ekonomiarbete
• Mycket goda kunskaper om ekonomistyrning inom offentlig förvaltning samt kunskap om olika ekonomistyrningsmodeller samt deras respektive för ? och nackdelar
• Goda kunskaper i redovisning
• Mycket goda kunskaper i Excel
• Högskoleexamen inom ekonomi
• Mycket goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift
Meriterande:
• Erfarenhet av ekonomisystemet Agresso
• Erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete inom statlig myndighet, inklusive lönebildning
• Erfarenhet av arbete utifrån olika ekonomistyrningsmodeller
• Kunskap om och erfarenhet av utvecklingsarbete utifrån ett systemsynsätt och tjänstedesignperspektiv
• Ledarskapserfarenhet
Dina egenskaperFör att trivas med arbetet behöver du:
• ha en hög analytisk förmåga, samt förmåga att se helheter och komplexa samband
• vara strukturerad och effektiv
• vara driven, med fallenhet för förändringsarbete och utveckling
• ha en utmärkt kommunikativ och pedagogisk förmåga, samt förmåga att skapa och bibehålla förtroendefulla relationer
• ha en god ledarskapsförmåga och förmåga att hålla samman arbete inom ramen för uppdrag med mera.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper!
Övrig informationTjänsten är en tillsvidare anställning med placering i Stockholm. Vi tillämpar provanställning om 6 månader. Urvalstester kommer att förekomma i rekryteringsprocessen. Resor till våra verksamhetskontor ute i landet förekommer i tjänsten.
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svensk medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (1996:627) kommer att genomföras innan anställning.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
För mer information:
För mer information om tjänsten kontakta chefen för controllerenheten My Rabenius, telefon 010-454 28 96
Fackliga representanter: SACO: Anna-Karin Åhrman Cortelius, telefon 010-454 39 14, ST: Helena Blomkvist, telefon 010-454 28 53
Välkommen med din ansökan senast den 17 mars 2019. Märk din ansökan med diarienr. PSL 2019-25.
Varaktighet, arbetstid
Heltid 100% Tillsvidare -
ErsättningFast lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-03-17
Ange följande referens när du ansöker: dnr: PSL 2019-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagPensionsmyndigheten
AdressPensionsmyndigheten
Box 38190
10064 Stockholm
KontorsadressHornsgatan 168
Jobbnummer 4646569
Observera att sista ansökningsdag har passerat.