Riksteatern söker Marknadsförare
Riksteatern / Marknadsföringsjobb / Botkyrka
2020-06-23
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Riksteatern söker Marknadsförare" (publicerad 2023-12-21) ⬅️
Visa alla marknadsföringsjobb i Botkyrka,
Salem,
Ekerö,
Huddinge,
Södertälje eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Riksteatern i Botkyrka,
Stockholm,
Karlstad,
Skövde,
Jönköping eller i
hela Sverige Om rollen
Som Marknadsförare är du med från start av en scenkonstproduktion som projektledare i ett nära samarbete med producent, konstnärligt team likväl med funktioner på övriga avdelningar inom Riksteatern.
Marknadsföringen av produktionerna sker sedan i två steg. Först handlar det om införsäljning till arrangörer runt om i landet, vilket sker tidigt i processen. Därefter handlar det om att marknadsföra produktionerna ut mot publik. Det är långa processer, vilket innebär att du jobbar med 4-5 säsonger parallellt i olika faser
Du ansvarar för marknadsplan, kampanjer och framtagandet av allt marknadsmaterial. Arrangörer ute i landet tar sedan del av materialet i sitt publikarbete. Du fungerar även som stöd åt dessa arrangörer för hur de till exempel ska nå rätt målgrupp eller fylla salongen.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
- Inför säljstart ta fram marknadsplan för respektive produktion
- Inför och under varje produktion arbeta med inom avdelningen gemensam planering
- Verkställa aktiviteterna i framtagna marknadsplaner
- För interna och externa intressenter förankra, förklara och argumentera för valda strategier och för Riksteatern viktiga perspektiv
- Ta fram och leverera det material och de underlag som krävs för försäljnings- och marknadsföringsarbetet
- Ta fram och leverera film, till exempel föreställningstrailers och intervjuer
- Vid behov ta fram handlingsplan och strategi för det lokala publikarbetet tillsammans med våra arrangörer
- Besöka riksteaterföreningar för att ta reda på deras behov och förutsättningar för marknadsföring och publikarbete
Publiceringsdatum2020-06-23BakgrundVi söker dig med utbildning inom reklam, högskoleutbildning inom marknadsföring/kommunikation eller motsvarande kunskaper förvärvade genom arbete. Du bör ha jobbat med liknande arbete minst 5 år.
Du har dokumenterad erfarenhet inom marknadsföring och målgruppsarbete, samt av att skriva målgruppsanpassade copytexter i olika kanaler. Du har även dokumenterad erfarenhet av film- och bildproduktion, samt erfarenhet av att ha arbetat med mediastrategi, kampanjplanering och köp av mediautrymme.
Vidare är du van att arbeta i team och du har gedigen erfarenhet av att leda projekt; att styra alla i gruppen mot mål och leverera mot deadlines. Du har god känsla för språk och språkhantering, samt utrycker dig väl muntligt och skriftligt på både svenska och engelska. Det är meriterande om du talar ett utomeuropeiskt språk.
Du har vana att arbeta mot budget och följa upp dem inom dina projekt. Övergripande budgetansvar är dock hos din enhetschef.
Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom scenkonst eller liknande kulturell verksamhet, samt erfarenhet av att ha arbetat i Adobe-paketet, PS, Illustrator, indesign. Har du dessutom arbetat som frilans och/eller drivit eget bolag inom reklam- och/eller kommunikationsbranschen, så är det ett extra plus.
Som person är du
För att lyckas i rollen är du en van projektledare och kan hantera flera projekt samtidigt. Du bör också ha ett starkt driv, ett tydligt säljfokus och god stilistisk förmåga.
Du är kommunikativ och kan uttrycka sig väl både skriftligt och muntligt samt anpassat till situation och mottagare. Vidare tar du självständigt ansvar för egna arbetsuppgifter, samt prioriterar och fokuserar på det för stunden viktigaste arbetsuppgifterna även vid hög arbetsbelastning.
Ett intresse för kultur ser vi som en självklarhet.
Övrig informationAnställningen är en tillsvidareanställning med start så snart som möjligt, gärna i slutet av augusti. Placering är på Riksteatern i Norsborg och du rapporterar till enhetschef Marknad och Publik.
Ansökan och frågor
I denna rekrytering samarbetar vi med Hammer & Hanborg, för mer information kontakta konsult Annelie Forssell, mailto:
annelie.forssell@hammerhanborg.com. Ansökan görs hos Hammer & Hanborg
https://jobb.hammerhanborg.se/jobs/899143-marknadsforare-till-riksteaternHammer & Hanborg gör ett löpande urval så skicka gärna in din ansökan i form av CV och personligt brev så snart som möjligt, dock senast den 15 juli.
Med hänvisning till GDPR kan de inte ta emot CV och ansökningar via mail.
Vid frågor kring tjänsten kontakta:
Pia Stjärnvind, enhetschef Marknad & Publik, 070 278 27 52
Charly Wassberg Borbos, facklig representant Teaterförbundet avd 15, 073 063 66 08
Hammer & Hanborg
För oss är det skillnad på att bara vara bra och att vara rätt. Kompetens är mycket mer än CV och vi matchar alltid utifrån potential, värderingar och motivation. Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför alla sökande. Vi tycker det ska vara kul att jobba och tror på samarbeten som bygger på förtroende och schyst agerande. Vi uppmuntrar och utmanar varandra och våra kunder att vilja och våga utvecklas. Tillsammans skapar vi framtidens professionella liv. Välkommen med! Läs mer på
https://hammerhanborg.se/#!/. Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Ca 37 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 anslutna organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Kärnan i folkrörelsen är ideellt arbetande i riksteaterföreningar över hela landet. Som folkrörelse och nationell scenkonstinstitution bär Riksteatern ett särskilt ansvar att genom ett tydligt jämlikhets- och mångfaldsarbete skapa scenkonst som har förutsättningar att nå alla i hela landet. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse. Vi vill vara en organisation för alla, med plats för var och ens särskilda förmågor, perspektiv och kreativitet. Därför strävar vi efter blandad arbetskraft som med sina olika erfarenheter har förutsättningar att bredda vårt utbud av scenkonst och därmed nå en bredare publik. Vi strävar med andra ord efter mångfald på, bakom och framför scenen. Riksteatern medverkar till närmare en halv miljon scenkonstbesök per år och har också en omfattande internationell verksamhet. Cullberg och Tyst Teater är delar av Riksteatern. Läs mer på riksteatern.se
Varaktighet, arbetstid
100. Tillträde: Augusti/September 2020 Tillsvidareanställning
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-07-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagRiksteatern
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2020/28".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Riksteatern Arbetsplats Förening, försäljning & kommunikation, Marknad & Publik
Jobbnummer 5273162
Observera att sista ansökningsdag har passerat.