Redovisningsekonom
Utbetalningsmyndigheten / Företagsekonomjobb / Stockholm
2025-05-21
Visa alla företagsekonomjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Utbetalningsmyndigheten i Stockholm Vill du vara med och lösa en av de största samhällsutmaningarna? Trivs du i en miljö av innovationsanda, framåtdriv och starkt samhällsengagemang?
Hos oss får du vara med och bygga upp en ny myndighet från grunden och bidra till att förhindra välfärdsbrott och den organiserade brottslighetens framväxt. Du får en arbetsgivare som månar om din utveckling och ger dig stort eget ansvar och mandat.
Beskrivning
Rollen är placerad vid en ny enhet för verksamhetsstöd som är under bildande inom den administrativa avdelningen.
Enheten har inrättats för att täcka den växande myndighetens behov av administrativt och controllerstöd som ska stödja alla delar av organisationen. Administrativa avdelningen ansvarar även för HR, inköp, kommunikation, arkiv och registratur, samt lokalförsörjning inklusive internservice och växel.
Ansvar och arbetsuppgifter
I rollen arbetar du med en stor bredd av ekonomirelaterade arbetsuppgifter. Du samordnar redovisningsfrågor och fakturahantering för hela myndigheten. Inom samtliga områden verkar du för att utveckla och effektivisera rutiner och arbetssätt löpande. Du fungerar som ett nav på myndigheten med samarbetsyta mot både Statens servicecenter (som levererar tjänsterna för ekonomi och löneadministration) och interna funktioner. Internt arbetar du nära vår controllerfunktion, inköp och HR men också ledningsstaben och myndighetens chefer. Då myndigheten är under en uppbyggnadsfas kommer initialt mycket tid gå åt till att få rutiner och processer på plats och att skapa struktur.
Arbetsuppgifterna består bland annat av:
- att säkerställa efterlevnad av svenska redovisningsprinciper och interna rutiner
- löpande bokföring, kontoavstämningar och kvalitetssäkring
- att kontrollera och hantera fakturor, e-beställningar, löner och ersättningar
- leverantörs- och kundreskontra stöd vid hantering av anläggningstillgångar
- utbilda medarbetare och chefer inom fakturahantering och e-handel
- att vara operativ kontakt mot Statens servicecenter
Vi söker dig som har:
- Examen från relevant utbildning på lägst gymnasienivå med inriktning mot ekonomisk redovisning
- Minst tre års aktuell erfarenhet av relevant ekonomiarbete
- Erfarenhet av arbete med det ekonomiadministrativa regelverket i staten
- God erfarenhet av att arbeta i Excel
- God förmåga att formulera dig i tal och skrift på svenska
Det är meriterande om du även har:
- Erfarenhet av att ha arbetat med Unit4, Proceedo och Heroma
- Erfarenhet av kontakter med Statens servicecenter och deras tjänster för ekonomiadministration, löneadministration och e-handel
- Erfarenhet av utvecklingsarbete inom ekonomiområdet
- Erfarenhet av arbete i en samordnande roll
Efterfrågade förmågor och färdigheter
För att lyckas och trivas i rollen behöver du ha en hög grad av självständighet och en god samarbetsförmåga. Du behöver vara kvalitetsmedveten och ha ett gott omdöme och du behöver ha en väl utvecklad kommunikativ förmåga. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2025-05-21Övrig informationTjänstgöringsorten är i Stockholm. Myndigheten finns i moderna lokaler i närheten av Gullmarsplan. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med sex månaders provanställning. Du kan komma att krigsplaceras på myndigheten.
I denna rekrytering söker du med ditt CV. Istället för att bifoga ett personligt brev vill vi att du svarar på några frågor kring din kompetens kopplat till jobbet. Vi ber dig svara utförligt på dessa frågor. Arbetsprov kan bli aktuellt i urvalsprocessen.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta enhetschef Anna Forsberg på 073-800 29 09. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner för de fackliga organisationerna är Martina Jansson (Saco-S) telefon 010-3037653, Mattias Kollberg (Seko) telefon 010-482 17 59 och Michael Ohlsson(ST) 010-5727512.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-06-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/15".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Utbetalningsmyndigheten (org.nr 202100-7071)
Arbetsplats Utbetalningsmyndigheten
Kontakt Anna Forsberg
073-8002909 Jobbnummer 9351728