Redovisningschef

Kronofogdemyndigheten / Ekonomichefsjobb / Sundbyberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla ekonomichefsjobb i Sundbyberg, Solna, Danderyd, Stockholm, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kronofogdemyndigheten i Sundbyberg, Solna, Stockholm, Täby, Botkyrka eller i hela Sverige

Redovisningschef som driver förändring från behov till effekt

Beskrivning av uppdraget
Kronofogden är mitt inne i ett målinriktat utvecklings- och förändringsarbete.

Varje dag möter vi personer i svåra situationer. De får nya behov i takt med att samhället utvecklas och därför behöver också Kronofogden förändras. Som redovisningschef på Kronofogden får du en avgörande roll i denna utvecklingsresa. Vi söker dig som vill åstadkomma förändringar som påverkar medarbetare, kunder och vårt samhälle.

Inom Kronofogden har vi bildat verksamhetsstödsavdelning. Avdelningen består av fyra enheter med ett femtiotal medarbetare fördelat på infrastrukturenheten, ledningsstödsenheten, stabsenheten och redovisningsenheten.

Vi söker dig som vill arbeta som redovisningschef, tillika enhetschef på redovisningsenheten med placering i Sundbyberg där du rapporterar till avdelningsdirektören och ingår i avdelningens ledningsgrupp.



Publiceringsdatum
2023-02-07

Dina arbetsuppgifter
Enheten har en central och viktig roll i myndigheten, med ansvar för redovisning på myndighetsnivå. Här ligger ansvaret för utveckling, förvaltning, analys och uppföljning av processer, principer, modeller och riktlinjer för redovisningsområdet. Finansiell redovisning av uppbörden, årsredovisningens finansiella delar och delårsrapport.

Enheten samverkar med Skatteverket avseende ekonomi- och inköpstjänster och är avtalsansvarig för myndighetens överenskommelse med Statens servicecenter. Ansvaret omfattar även upphandling av tjänster där kärnverksamheten behöver anlita en extern part, avtalscontrolling samt controllerstödet till de avdelningar inom huvudkontoret som inte har eget stöd.

Som redovisningschef företräder du Kronofogden gentemot banksystemet och tecknar avtal om betalningsförmedling för myndigheten.

Du har personal-, budget- och arbetsmiljöansvar. Du ansvarar för att verksamhetsmål, budgetmål och arbetsmiljömål nås inom din enhet och som medlem i verkssamhetsstödsavdelningens ledningsgrupp tar du ansvar för helheten. Du samarbetar inom och utanför myndigheten för att nå resultat och skapa värde för våra kunder. Du förmedlar och översätter övergripande mål och strategier till medarbetare och leder och verkar genom andra.

Du driver ett systematiskt utvecklings- och förbättringsarbete, vilket innebär att du framgångsrikt utvecklar, genomför och säkerställer effekt. Det gör du bl.a. genom att tillsammans med medarbetarna och andra på myndigheten effektivisera befintliga processer och införa bättre och enhetliga arbetssätt. Att skapa bättre förutsättningar för medarbetarna, få ihop olika delar i myndigheten som hänger ihop och förbättra förutsättningarna för lärande, utveckling och förbättring blir centrala delar i ditt arbete. Att minska sårbarheten och att öka samverkan är framgångsfaktorer.

I rollen som redovisningsschef kommer du att leda 9 medarbetare.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har

- en akademisk utbildning från högskola eller universitet. Med akademisk utbildning avses i detta sammanhang minst 180 hp alternativt 120 p i tidigare system
- flerårig, aktuell och relevant chefserfarenhet
- flerårig, aktuell och relevant erfarenhet från redovisning.

Du har personliga egenskaper som innebär att du

- har förmågan att omsätta strategier till operativa aktiviteter
- kan utveckla genom ständiga förbättringar och leda i förändring
- har ett helhetsperspektiv där du analyserar och förstår hur olika delar av verksamheten påverkar varandra
- fattar beslut och tar ansvar för resultat och kvalitet
- har en god kommunikativ förmåga och kan skapa delaktighet och engagemang
- skapar effektiva medarbetargrupper och visar tillit till dina medarbetares förmåga att nå mål
- har förmåga att samarbeta och främja en god arbetsmiljö
- visar mognad och mod.

Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet från statlig redovisning.



Information om oss och jobbet
Tjänsten är en tillsvidareanställning. Du blir anställd som utredare och får ett chefsförordnande på fem år. Resor i jobbet förekommer. Tester kan komma att användas i rekryteringsprocessen.
Kronofogden erbjuder flexibla arbetsformer vilket innebär en möjlighet att arbeta del av arbetstiden hemifrån.

Arbetsuppgifterna är placerade i säkerhetsklass och vi kommer att genomföra en säkerhetsprövning med registerkontroll före beslut om anställning.

Lär känna oss bättre genom att följa oss på LinkedIn och besöka vår webbplats:

https://www.kronofogden.se/Jobbahososs.html

Ett jobb som räknas
På Kronofogden jobbar vi nära människor i utsatta situationer. Vår uppgift är att hjälpa den som inte har fått betalt och vägleda den som ska betala. Det kräver kunskap och handlingskraft. Omtanke och mod. Hos oss kan du räkna med utmanande arbetsuppgifter som även är utvecklande för dig. Så när du går hem från en dag på jobbet kan du vara säker på att du har gjort något som verkligen räknas - både för andra och för dig.

Vi samarbetar med Skatteverket i våra rekryteringar, vilket innebär att Skatteverkets hr-avdelning kommer att hantera din ansökan.

Kronofogden använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-02-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/408".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kronofogdemyndigheten (org.nr 202100-5646)

Arbetsplats
Kronofogden

Kontakt
Arwid Dahlberg, avdelningsdirektör
010-5792598

Jobbnummer
7422281

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kronofogdemyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kronofogdemyndigheten: