Projektledare för omställning till ny socialtjänstlag
Krokoms Kommun / Socialsekreterarjobb / Krokom
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Krokom,
Östersund,
Åre,
Strömsund,
Ragunda eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Krokoms Kommun i Krokom Ett jobb med plats för utveckling
Vill du vara med och leda Krokoms kommuns omställning till en mer hållbar och lättillgänglig socialtjänst? Vi söker dig som, i rollen som projektledare, vill samordna och leda arbetet.
Välkommen till oss!
En ny socialtjänstlag träder i kraft sommaren 2025. För att möta lagstiftningens krav om en kunskapsbaserad, lättillgänglig och hållbar socialtjänst kommer nuvarande verksamheter behöva utvecklas och anpassas. Vi söker nu dig som vill samordna och leda kommunens arbete mot en omställning till den nya socialtjänstlagen.
Socialförvaltningen är en stor förvaltning både sett till antal medarbetare och till bredden på uppdrag. Vi är indelade i fem verksamhetsområden och finns i hela kommunen. Här ansvarar vi för att ge vård och omsorg, stöd och service samt hälsa och sjukvård till våra medborgare som har behov av det, i alla skeden av livet. Vi gör skillnad på riktigt!
Ditt uppdrag är förvaltningsövergripande och omfattar samtliga områden inom socialtjänsten. Du kommer att arbeta på uppdrag av en styrgrupp bestående av socialchef, Socialt ansvarig socionom (SAS), verksamhetschef IFO och verksamhetschef Bistånd, hälsa och sjukvård. Din närmsta chef är verksamhetschef IFO.
En dag som projektledare
I rollen som projektledare kommer du att samordna och leda kommunens insatser för anpassning till den nya socialtjänstlagen som syftar till att skapa en långsiktig, hållbar, mer förebyggande och kunskapsbaserad socialtjänst. Du kommer att vara med i arbetet med att ta fram en omställningsplan för att implementera den nya Socialtjänstlagen i hela förvaltningen.
Du kommer att ge stöd och handledning till förvaltningens medarbetare i omställningen till den nya socialtjänstlagen.
I arbetet ingår att:
Kartlägga behov och förutsättningar för socialförvaltningens omställning mot en ny socialtjänstlag.
Planera, leda och implementera de förändringar som ska genomföras lokalt kopplat till omställningen.
Kommunicera pågående arbete internt inom organisationen samt till politiken
Ta fram underlag för att omsätta den nya socialtjänstlagen i praktiken
Som projektledare kommer du tillsammans med chefer inom förvaltningen att ta fram modeller och metoder för implementering av den nya socialtjänstlagen.
Ansvara för utbildningstillfällen och kompetensutveckling inom området
Omvärldsbevakning, deltagande i olika nätverk både regionalt och nationellt.
Uppdraget kan komma att utvecklas och förändras under tiden omställningen pågår, utifrån behov och beslut som tas
Din kompetens
Publiceringsdatum2024-10-24Kvalifikationer• Socionomexamen eller annan slutförd högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Du har goda kunskaper om socialtjänstens uppdrag och nuvarande socialtjänstlag.
• För att kunna arbeta med omställningen behövs god kännedom om socialtjänstlagen och de förändringar som är på gång.
Meriterande:
• Erfarenhet som projektledare är meriterande, liksom kunskap och erfarenhet av förändringsledning.
• Erfarenhet från flera verksamhetsområden inom socialtjänst så som myndighetsutövning och verkställighet.
Mer om dig:
Du är utvecklingsinriktad, nyfiken och kreativ samtidigt som du är strukturerad och tydlig. Du ser helheter, tar hänsyn till det större perspektivet och bidrar till ett gott samarbete genom att ha ett öppet, tillmötesgående och problemlösande förhållningssätt. Du bjuder in till dialog, lyssnar aktivt och anpassar kommunikationen utifrån rådande situation.
Övrig information
Projektanställning på heltid tom 2026-12-31 med tillträde snarast, enligt överenskommelse.
Vi har en löpande rekrytering så vänta inte med din ansökan eftersom tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden tar slut.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.
Hälsning från din blivande chef
Äntligen! Nu kan vi börja arbeta med den nya socialtjänstlagen. Du kommer till ett härligt gäng med engagemang. Jag söker dig som är modig, nyfiken samt har kunskap och intresse inom området. Mitt mål är att vara en närvarande chef och skapa förutsättningar för dig i din roll som projektledare. Tillsammans skapar bra grund för alla medborgare i Krokom. Välkommen till oss!
Fackliga representanter nås genom kommunens kundcenter, 0640-161 00
Krokom, kommunen mitt i Jämtland
Krokoms kommuns gränser sträcker sig från Storsjöns stränder i söder, till de vidsträckta och vilda fjällen i norr och i öster tar det norrländska inlandets stora skogar vid. Här bor dryga 15 000 invånare, mitt i Jämtlands län, med närhet till goda kommunikationer till övriga Sverige. Här finns fantastiska möjligheter till ett rikt kultur- och friluftsliv. Hit flyttar människor och här vill man stanna, för här får själva livet ta plats.
Kommunen ingår i samiskt förvaltningsområde, vilket gör att vi arbetar för att stärka det samiska språket, att synliggöra kulturen och ge samerna inflytande.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-11-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Krokoms kommun (org.nr 212000-2478)
Offerdalsvägen 8 (
visa karta)
835 80 KROKOM
Arbetsplats Krokoms Kommun
Kontakt Verksamhetschef IFO
Kristina Lundin
kristina.lundin@krokom.se 0640-162 88 Jobbnummer 8974429
Observera att sista ansökningsdag har passerat.