Projektledare
NXT Interim Stockholm AB / Datajobb / Sundbyberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla datajobb i Sundbyberg,
Solna,
Danderyd,
Stockholm,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos NXT Interim Stockholm AB i Sundbyberg,
Solna,
Stockholm,
Järfälla,
Sollentuna eller i
hela Sverige Allmän beskrivning:
Vår kund har sedan ett antal år en modell för utvecklingsarbete inspirerad av SAFe-ramverket. Utvecklingsarbetet är organiserat i antal utvecklingsvärdeströmmar, där behoven prioriteras i backloggar. De har också ett antal stabila utvecklingsteam som ansvar för it-utveckling och förvaltning.
De ser nu ett behov av att tydliggöra utvecklingsarbetet i form av en utvecklingsprocess som beskriver vad som sker, när, vem som ansvarig och varför steget behövs.
Arbetet syftar till att skapa tydlighet avseende förväntan på olika leveranser i utvecklingsarbetet. Beskrivningen ska utgå från ett "bästa nuläge" för helheten samt beskriva delprocesser och arbete som just nu saknar tydlig koppling till utvecklingsarbetet. Till detta arbete söker vi nu en kunnig och driven initiativledare som kan leda arbetet.
Arbetsuppgifter/uppdragsbeskrivning:
Som initiativledare för detta uppdrag ser vi att du ansvarar för planering, framfart, prioritering, samordning. Arbetet kommer till stor del genomföras genom olika typer av workshops med roller involverade i utvecklingsarbete. Kortfattat kan arbetsuppgifterna beskrivas i nedanstående punkte
Definiera och dokumentera en myndighetsgemensam agil process som tar ett helhetsgrepp på utvecklingen och hela dess flöde: vad som sker när, av vem och varför.
Tydliggör nödvändiga arbetssteg och leverabler i processen.
Beskrivning utifrån ett "bästa nuläge" och ta särskilt hänsyn till att komplettera sådant som saknas i nuvarande beskrivningar räta ut frågetecken avseende stödjande funktioner i utvecklingsarbete, exempelvis rättsfrågor ta hänsyn till pågående förändringar av utvecklingsprocessen (tex innovation och införande/genomförande av utvecklingsinsatser)
Säkerställa att de obligatoriska delarna i denna överenskomna "grundprocess" tillämpas i utvecklingsarbetet. Förankra och ta informations- och utbildningsmaterial samt beslutsunderlag.
Rekommendera förändringar till kommande arbete (tex föreslå förenklingar av artefakter, nya verktyg, ändrade samarbetsformer)
Arbetet ska resultera i ett utvecklat arbetssätt som är dokumenterat i relevanta processbeskrivningar och styrande dokument. Arbetet förväntas inte påverka prioriterings- eller beslutsprocesser men behöver relateras till dessa.
I arbetet är det nödvändigt att inventera befintliga och historiska utvecklingsprocesser. Det kan även vara relevant att kvalitetssäkra arbetet med liknande organisationer.
Uppdraget kräver att du har mycket god insikt i utvecklingsarbete, mycket god samarbetsförmåga och god kommunikationsförmåga. Du har driv och är självgående, serviceinriktad och tydlig. Du behöver ha god beslutsförmåga samt vara utvecklings- och resultatinriktad. Du bör också vara noggrann, analytisk och strukturerad samt ha en mycket god helhetssyn.
Språkkunskaper:
Utmärkt svenska i tal och skrift.
Erfarenhet Ska-krav:
Aktuell konsult ska ha och kunna styrka dokumenterad erfarenhet av:
Minst 10 års erfarenhet av att arbeta med verksamhetsutveckling
Minst tre (3) års erfarenhet av projektledning i systemutvecklingsprojekt av verksamhetsnära it-system med beroenden och komplexitet. Projekten ska vara av karaktären nyutveckling.
Minst tre (3) års erfarenhet av att leda agilt utvecklingsarbete
Erfarenhet av att arbeta med organisationsutveckling/organisationsförändringar
Erfarenhet av att arbeta med att skapa resultat i en decentraliserad verksamhet/organisation - förmåga att söka och etablera kontaktytor
Erfarenhet av att ha drivit projekt genom alla dess faser från förstudie till införande
Erfarenhet av att leda och coacha medarbetare i en utvecklingsorganisation
Erfarenhet av projekt med nära samverkan mellan it och verksamhet
Erfarenhet av processutveckling
Erfarenhet av att arbeta strukturerat med uppföljning, analys och åtgärd
Erfarenhet av olika agila metoder och ramverk såsom SAFE och Scrum
Dokumenterad erfarenhet att leda workshops som låser upp svåra eller oklara situationer och skapar förståelse och samsyn
Kompetens (ska-krav):
Certifiering i SAFe-ramverket eller annan agil certifiering
Eftergymnasial utbildning inom data/it eller motsvarande kompetens
Mycket god samarbetsförmåga och förmåga att kommunicera med intressenter av olika slag
God analytisk förmåga
Förmåga att arbeta strukturerat
Förmåga att se helheten
Förstå drivkrafter och behov i verksamheten
Personliga egenskaper (ska-krav):
Driven och effektiv
Resultatorienterad
Uthållig
Prestigelös och ödmjuk
Erfarenhet (bör-krav):
Erfarenhet av processutveckling enligt Astrakan
Erfarenhet av processmodelleringsverktyg såsom Sparx Enterprise Architect
Erfarenhet från arbete i offentlig sektor
Kompetens (bör-krav):
Certifierad projektledare enligt IPMA eller likvärdig kompetens
Certifierad Scrum master eller motsvarande kompetens
Utbildning i verksamhetsarkitektur
Utbildning i produktägararbete
Visst låter detta som ett spännande uppdrag?
Sök redan i dag så berättar vi mer. Vi behöver en ansökan inkluderat CV som matchar vår kunds önskemål.
Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan då vi behöver komplettera med mer information och anbudstiden är kort.
NXT Interim och NXT Rekrytering är ett nischat och innovativt företag som är verksamma inom konsult och rekryteringsbranschen.
Vi är verksamma inom HR, IT, Ekonomi, Sälj och Marknad och har 20 års erfarenhet i branschen. Vi erbjuder våra konsulter bl a sjukförsäkring, remote-arbetsplatser och flera andra förmåner som förgyller deras vardag. Vid projektanställning tillämpar vi kollektivavtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-05-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare NXT Interim Stockholm AB (org.nr 559277-4078),
http://nxtinterim.se/ Kontakt Ola Brunstorp
ola.brunstorp@nxtinterim.se Jobbnummer 7733388
Observera att sista ansökningsdag har passerat.