Projektinköpare med intresse för energibranschen, Stockholm
Shaya Solutions AB / Inköpar- och marknadsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Shaya Solutions AB i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Södertälje,
Nynäshamn eller i
hela Sverige Om konsultuppdraget
• Ort: Stockholm
• Uppdragslängd: Ca. 12 månader
• Sista ansökningsdagen: ansök snarast
• Omfattning: 100%
• OBS! Det är viktigt att du uppfyller skall-kraven för att vi överhuvudtaget ska kunna offerera dig, annars förkastar beställaren vårt anbud omgående där både din tid resp. vår tid går till spillo.
Uppdragsbeskrivning
Kunden söker dig som har god erfarenhet av funktions och entreprenadupphandlingar i investeringsprojekt, som är självgående och kan bidra med erfarenhet och leverantörsnätverk. Det finns både stora och små upphandlingar att ansvara för. Som projektinköpare blir man tilldelad olika projekt som syftar till uppgraderingar, underhåll eller nya investeringar i våra anläggningar inom processindustri. Vi jobbar ofta med mallar som NL/NLM eller AB04/ABT06.
I rollen som projektinköpare i investeringsprojekt är du en nyckelspelare i inköpsfasen och är loket i investeringsprojektets inköpsarbete. En avgörande del för kundens framgång och lönsamhet ligger tveklöst på inköp och förmågan att se helhet och utnyttja leverantörernas erfarenhet. Utmaningen är mer än att bara söka den ekonomiskt mest fördelaktiga uppgörelsen. Du behöver förstå verksamhetsområdet för att hitta en utvärderingsmodell som ger den bästa leverantören för ändamålet. Inköp förväntas bidra med besparing varför du ska vara en framgångsrik förhandlare.
Kunden erbjuder dig en stimulerande arbetsplats med framåtanda och glädje. Som en del av deras gemensamma kraft ger vi dig förutsättningar att få ut det mesta av din energi. Kundens inköpsavdelning präglas av nyfikenhet, initiativ och ansvar. Engagemanget är högt och det finns en stor vilja att stötta och hjälpa varandra på alla nivåer inom gruppen. Du erbjuds ett flexibelt arbetssätt med mycket eget ansvar och stora utvecklingsmöjligheter i utmanande projekt.
Kunden söker dig som har erfarenhet av investeringsprojekt och entreprenadupphandlingar inom industri eller liknande och har minst fem års erfarenhet av projektinköp. Med entreprenader menar vi upphandling inom mekanik (exempelvis svets, rörarbeten) och process samt upphandlingar inom el och automation (exempelvis styrsystemsbyten, uppgraderingar) etc.
Du behöver ha kunskap om och vara van att arbeta med entreprenadjuridik och de vanliga förekommande avtalsformerna (NL/NLM, AB/ABT (och ibland ABA)). För produkter och tjänster har vi även egna avtalsmallar som vi ibland utgår från. Du har relevant universitetsutbildning inom teknik, juridik eller ekonomi, samt gärna förståelse för och ett intresse för teknik och energi.
För att lyckas i rollen behöver du ha bra sinne för ekonomi, affärer och juridik. Ditt arbetssätt präglas av långsiktighet och en helhetssyn. Du drivs av att nå dina mål, du är nyfiken, ansvarstagande och tar egna initiativ. Du triggas av att bidra till lönsamhet och uppnå besparingar. Du är en framgångsrik förhandlare. Uppdraget som projektinköpare innebär många kontaktytor varför det av stor vikt att du är lyhörd och trivs i samarbete med andra.
Publiceringsdatum2022-04-06Dina arbetsuppgifter• Du kommer att arbeta och driva inköps del i investeringsprojekt. Detta innebär att ta en aktiv roll från projektstart, med målet att säkra kvalitet på leverantör och leverans samt lönsamma affärer. Du säkerställer att det finns tillräckligt med tid för inköpsprocessen och har ett ansvar i samband med projektuppstart flagga om det inte är så.
• Som projektinköpare håller du ihop helheten under inköpsfasen där flera projektmedlemmar och intressenter deltar i inköpsarbetet med inköpsstrategi, RFP-/förfrågnings-underlag, avtal med bilagor samt utvärderingsmodell. Som inköpare ansvarar du för dessa dokument.
• Du tar ansvar och initiativ till att inköpsarbetet i projektet blir det bästa möjliga och följer tidplan.
• Du ansvarar för att författa förfrågningsunderlag, utvärderingsmodell och avtalsutkast, samt att dokumentera övriga upphandlingsdokument som ingår inköps och investeringsprocessen. Tekniska bilagor ansvarar projektet för.
• Inköpsprocessen hanteras i vårt inköpsverktyg GEP Smart.
• Du planerar och genomför inköpen med konkurrens i fokus, både om det är nya leverantörer eller om det är konkurrens inom ramavtal i aktuellt område.
• Du bidrar till länken mellan leverantörers kunskapsbank och projektet du verkar i genom marknadsdialoger, RFI eller liknande.
• Förmedla ett bra nätverk och ha kontroll på leverantörsmarknaden inom de områden som upphandlingarna sker inom.
• Du söker inköpsstrategier som bidrar till affärsnytta och kvalitetssäkring.
• Du brinner för att slutförhandla och uppnå bästa resultat och besparing. Besparing registreras som KPI på inköp. Du säkerställer att projektet stöttar i att förhandla fram besparingar.
• Förhandla avtal med leverantörer, dvs ha god insikt och vana att arbeta med juridik och avtal.
• Genomföra och följa upp förfrågningar och anbud, räkna ut och rapportera besparing.
• Följa upp avvikelser och driva eller vara behjälplig vid regleringar med leverantörer.
Obligatoriska kompetenser och erfarenhet (skallkrav):
• Relevant universitetsutbildning inom teknik, juridik eller ekonomi
• Minst fem års erfarenhet av projektinköp
• Erfarenhet av investeringsprojekt och entreprenadupphandlingar inom industri eller liknande. (Med entreprenader menar vi upphandling inom mekanik (exempelvis svets, rörarbeten) och process samt upphandlingar inom el och automation (exempelvis styrsystemsbyten, uppgraderingar) etc.)
• Kunskap om och är van att arbeta med entreprenadjuridik och de vanliga förekommande avtalsformerna (NL/NLM, AB/ABT (och ibland ABA)
• Van att arbeta med juridik och avtal.
• Flytande i svenska & engelska
Meriterande kompetenser och erfarenhet (börkrav):
• Förståelse för och ett intresse för teknik och energi.
• Erfarenhet från energibranschen
• Erfarenhet att upphandla i privat regi för att kunna bidra till den strategiska förändringen
Önskemål om personliga egenskaper:
• Har ett sinne för ekonomi, affärer och juridik
• Har ett arbetssätt präglas av långsiktighet och en helhetssyn
• Drivs av att nå mål, är nyfiken, ansvarstagande och tar egna initiativ.
• Triggas av att bidra till lönsamhet och uppnå besparingar.
• Är en framgångsrik förhandlare
• Lyhörd och trivs i samarbete med andra
______________________
Hur du kommer vidare
• Sök uppdraget genom denna annons
• Lägg in ett CV i word-format
• Vi återkopplar om något behöver kompletteras eller förtydligas.
• Återkoppling sker vanligtvis från Kunden till oss inom 10 arbetsdagar
från det a...
Varaktighet, arbetstid
Heltid Konsultuppdrag, 12 mån
ErsättningLön enligt överenskommelse
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-04-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagShaya Solutions AB
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Shaya Solutions AB (org.nr 559058-6649)
Kontakt Erika Evertsson
erika.evertsson@shayasolutions.se Jobbnummer 6514708
Observera att sista ansökningsdag har passerat.