Pressekreterare

Skatteverket, IT/STÖD, Kommunikationsavd, Enheten för extern kom / Marknadsföringsjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla marknadsföringsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skatteverket, IT/STÖD, Kommunikationsavd, Enheten för extern kom i Solna

Vill du arbeta med press och sociala medier på en stor statlig myndighet med ett samhällsbärande uppdrag? Sätter du servicenivån högt och har en välutvecklad känsla för vad som väcker intresse och skapar förtroende hos våra målgrupper? Är du samhällsorienterad och har ett gott omdöme? Då kan vi erbjuda dig ett spännande och utvecklande arbete där vi tillsammans skapar samhällsnytta.

Om jobbet
Som pressekreterare på kommunikationsavdelningen arbetar du med press- och mediafrågor samt med Skatteverkets sociala medier. Arbetet innebär bland annat att ge service till journalister via telefon och e-post, ge råd och stöd i massmediefrågor till talespersoner samt att skriva pressmeddelanden. Du bevakar även Skatteverkets sociala medier, publicerar planerade inlägg och hjälper vår kundtjänst att svara på komplicerade frågor via sociala medier. Du ingår i Skatteverkets presstjänst, som också omfattar helgjour och krisberedskap. Du ingår även i Skatteverkets sociala medier-jour.

På kommunikationsavdelningen jobbar ett 50-tal medarbetare på flera orter i landet. Vi har det övergripande ansvaret för myndighetens externa och interna kommunikation, och vi lägger stor vikt vid att arbeta integrerat för att hålla ihop hela kommunikationsprocessen. Vi strävar alltid efter att på bästa sätt möta dagens och morgondagens behov hos våra målgrupper.

Du kommer tillhöra redaktionssektionen på enheten för extern kommunikation. Du är placerad i Solna. På sektionen har du elva kollegor som jobbar med press och sociala medier. Du kan även komma att ingå i kommunikationsteam tillsammans med medarbetare från övriga sektioner på avdelningen och i olika kommunikationsarbeten inom avdelningen.

Anställningen är ett vikariat på ca ett år.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- ha lätt att se helheten, kunna prioritera och snabbt sätta dig in i nya sammanhang och ämnen
- vara driven och handlingskraftig
- ha en välutvecklad förmåga att identifiera kommunikationsbehov
- trivas med att arbeta i team, kunna samverka på ett prestigelöst sätt med dina kollegor och rycka in där det behövs.

Du ska även ha:

- en akademisk utbildning inom området information/kommunikation, journalistik, eller annan eftergymnasial utbildning som kan bedömas som likvärdig
- minst två års dokumenterad och aktuell erfarenhet av att arbeta med press och/eller liknande arbete
- mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
- aktuell erfarenhet av arbete med sociala medier
- en hög digital mognad.

Det är önskvärt att du har erfarenhet av arbete med information och kommunikation i offentlig verksamhet, som skrivande journalist på någon medieredaktion, av filmproduktion för sociala medier och/eller av webbarbete.

Bra att veta
Anställningen är ett vikariat och tidsbegränsad på ca 1 år. Startdag enligt överenskommelse.

När du ansöker bifogar du endast ditt cv. I webbformuläret svarar du på några kompletterande frågor som bland annat ersätter det personliga brevet.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap

https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och strategiska riktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Med anledning av covid-19 genomför vi tills vidare våra intervjuer framför allt via videolänk. Det är viktigt att vi tillsammans minskar risken för smittspridning.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Visstidsanställning

Publiceringsdatum
2021-04-09

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-04-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Skatteverket, IT/STÖD, Kommunikationsavd, Enheten för extern kom

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2021/498".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Skatteverket (org.nr 202100-5448)

Arbetsplats
Skatteverket, IT/STÖD, Kommunikationsavd, Enheten för extern kommunikation

Jobbnummer
5681914

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Skatteverket, IT/STÖD, Kommunikationsavd, Enheten för extern kom

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skatteverket, IT/STÖD, Kommunikationsavd, Enheten för extern kom: