Pressassistent (Visstidsanställning)
Regeringskansliet, Näringsdepartementet / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Regeringskansliet, Näringsdepartementet i Stockholm,
Nykvarn eller i
hela Sverige KOMMUNIKATIONSSEKRETARIATET
Kommunikationssekretariatet (KOM) har det övergripande ansvaret för Närings- och Arbetsmarknadsdepartementets informationsverksamhet. I KOM:s uppgift ingår att initiera, planera och genomföra interna och externa informationsinsatser, att handlägga allmänhetens brev till departementens statsråd samt att tillhandahålla löpande mediebevakning och analys.
Arbetet som pressassistent är en för media och allmänheten viktig länk till departementet.
NÄRINGSDEPARTEMENTET
Näringsdepartementets uppgift är att främja utvecklingen av företag och regioner, att ansvara för att det finns goda och säkra kommunikationer i hela Sverige samt att trygga tillgången på energi på konkurrenskraftiga villkor. Målet är att fler ska få arbete och att fler ska kunna bidra till välfärden. Departementet ansvarar för frågor som rör näringslivsutveckling, statligt ägande, regional tillväxt, EU:s strukturfonder, turism, transporter och infrastruktur, IT, behovsmotiverad forskning och utveckling, basnäringar, samt mineral- och energipolitik.
KOMMUNIKATIONSSEKRETARIATET SÖKER PRESSASSISTENT (VISSTIDSANSTÄLLNING)
Arbetsuppgifterna innebär att du bistår den politiska ledningen, främst presschefen och pressekreterarna med att ta fram underlag, skriva och skicka ut pressmeddelanden, har telefonjour, media- och omvärldsbevakning samt planering och genomförande av pressarrangemang och andra aktiviteter. Som pressassistent har du en nära samverkan med såväl den politiska staben som med departementets tjänstemän. Resor tillsammans med statsrådet kan förekomma.
Arbetsuppgifterna innebär även att du bistår kommunikationschefen med utskick och publicering av pressmeddelanden avseende bl.a. utredningar samt med sedvanliga assistentuppgifter. Du ska även sköta uppdateringen av Näringsdepartementets kalendarium.
Vi söker dig som har minst gymnasieutbildning, projektledarerfarenhet och god prioriterings- och organisationsförmåga. Arbetet kräver att du har en positiv och utåtriktad läggning med väl utvecklat sinne för service. Du bör vidare ha stor flexibilitet, gott omdöme samt förmåga att arbeta självständigt med stor noggrannhet, ofta under tidspress. Ett krav är att du är van att hantera modern teknik samt har en god skriftlig framställningsförmåga i såväl svenska som engelska. Ett starkt intresse för samhällsfrågor är en förutsättning. Erfarenhet av press- och informationsarbete är meriterande liksom goda kunskaper om EU.
Mer information om arbetsuppgifterna lämnas av kommunikationschef Tomas Engholm, tfn 08-405 49 32. Frågor om anställningsvillkoren besvaras av t f personalchef Ann-Marie Wedberg, tfn 08-405 24 75.
Fackliga företrädare i Näringsdepartementet är Stefan Andersson, Saco-N och Kerstin Eriksson, ST-N/A. Du når dem båda på tfn 08-405 10 00.
Regeringskansliet erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla.
Välkommen med din ansökan inklusive meritförteckning senast den 11 december 2008. Skicka den per post till nedanstående adress eller med e-post till
jobb@enterprise.ministry.se . Märk ansökan med ref.nr N2008/7344/ADM.
Publiceringsdatum2008-11-26Så ansöker duSista dag att ansöka är 2008-12-11
Upplysningar lämnas av:
Ann-Marie Wedberg
Ansökan kan skickas till e-postadress:
jobb@industry.ministry.seAnsökan sker via företagets webbplats.
KontaktAnn-Marie Wedberg, 08-405 24 75
FöretagRegeringskansliet, Näringsdepartementet
AdressRegeringskansliet, Näringsdepartementet
10333 STOCKHOLM
Jobbnummer 359669
Observera att sista ansökningsdag har passerat.