Postdoktor i Datavetenskap

Blekinge Tekniska Högskola, BTH, Blekinge Tekniska Högskola / Högskolejobb / Karlskrona
2017-05-05
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Postdoktor i Datavetenskap" (publicerad 2017-05-12) ⬅️


Visa alla högskolejobb i Karlskrona, Ronneby, Torsås, Karlshamn, Emmaboda eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Blekinge Tekniska Högskola, BTH, Blekinge Tekniska Högskola i Karlskrona, Karlshamn eller i hela Sverige

BTH, Blekinge Tekniska Högskola
är en av landets tydligast profilerade högskolor, där tillämpad IT och innovation för hållbar tillväxt står i fokus. I den utbildning och forskning som vi bedriver integreras teknik och IT även med andra ämnen såsom stadsplanering, industriell ekonomi, design samt hälsa och vård för att bidra till att lösa samhällets utmaningar. Allt vi gör på BTH har tre tydliga perspektiv: innovation, hållbarhet och "in real life", det vill säga samarbete och utbyte med både näringsliv och samhälle. Utmärkande för BTH är det nära samarbetet med näringsliv och samhälle vilket genomsyrar både utbildning och forskning på såväl regional, nationell som internationell nivå. Vi bedriver utbildning och forskning på hög internationell nivå. På BTH finns två fakulteter - fakulteten för datavetenskaper och fakulteten för teknikvetenskaper.



Publiceringsdatum
2017-05-05

Arbetsuppgifter
Tja ¨nsten a ¨r i fo ¨rsta hand inriktad mot forskning inom huvudomra°det med fokus pa° spelteknik och spelanalys genom mätverktyg för biofeedback (EEG, GSR, eye tracking, etc.) i spel samt spelbeteende. Syftet med projektet är att studera och utveckla djupare kunskap inom området spelteknik/spelbeteende i förhållande till risk för spelberoende bland unga vuxna. I arbetsuppgifterna inga°r främst att bedriva och publicera forskning av ho ¨g internationell kvalitet. Uppgifterna kan även innehålla handledning av doktorander, utformning och ledning av forskningsprojekt, medverkan i forskningsprojekt, samverkan med externa parter, sökande av finansiering, samt undervisning. En förutsättning för projektets genomförande är ett nära tvärvetenskapligt samarbete med Lunds Universitet samt Region Skånes Beroendecentrum.




Kvalifikationer
Behörig att anställas som postdoktor är den som har avlagt doktorsexamen, konstnärlig doktorsexamen eller som har en utländsk examen som bedöms motsvara doktorsexamen. I första hand bör den komma i fråga som har avlagt examen högst tre år före ansökningstidens utgång. Även den som avlagt examen tidigare bör komma i fråga i första hand, om det finns särskilda skäl. Med särskilda skäl avses ledighet på grund av sjukdom, föräldraledighet, klinisk tjänstgöring, förtroendeuppdrag inom fackliga organisationer eller andra liknande omständigheter.

För denna anställning krävs:
• Avlagd doktorsexamen inom datavetenskap eller motsvarande.
• Förmåga att arbeta självständigt såväl som i team.
• Mycket god färdighet i muntlig och skriftlig engelska samt grundläggande muntlig och skriftlig svenska.

Dokumenterad erfarenhet och kunskap inom ett eller flera av omra°dena:
• utveckling av spel,
• erfarenhet av biofeedback sensorer (EEG, skin, eye tracking, etc.),
• experimentdesign, genomförande av experiment och statistisk analys
• erfarenhet av etikgranskning

Avvägningen mellan kvalifikationerna
Som bedo ¨mningsgrund va ¨rderas i fo ¨rsta hand vetenskaplig skicklighet inom datavetenskap eller relevant område med inriktning mot spelteknik och biofeedback.

ÖVRIGT
Institutionen för kreativa teknologier (DIKR) har ett fokus på visuell och interaktiv datavetenskap vilket inkluderar discipliner såsom datorgrafik, visualisering, spelteknik och datoranvändning där människan står i centrum. En snabbt växande utmaning är insamling, bearbetning, analys och lämplig visualisering av data. Andra relevanta och centrala utmaningar inkluderar hur människor, på effektivt sätt, interagerar med datorer och hur förvärvade kunskaper kan integreras i design- och utvecklingsprocesser av nya tekniska lösningar. Exempel på applikationsområden inom grafik-, visualiserings- och interaktionstekniker är vetenskap, teknik, multimedia för mobila enheter, underhållning, infotainment, hälsa, offentlig sektor, etc. Vår forskning sker i huvudsak inom följande områden:
• Datorgrafik och visualisering: Modellering, animering, rendering, virtuell verklighet (VR), utökad verklighet (AR), analys och behandling av bild- och videodata samt effektiv visualisering och kommunikation av 2D- och 3D-data.
• Digital spelutveckling: Spelutvecklingsprocesser, nya interaktionstekniker (biofeedback) för spel, serious games samt spel för underhållning.
• Metoder och tekniker för människa-dator-system: Människa-datorinteraktion, interaktionsdesign, visuell perception, användarstudier och ögonstyrnings- och ögonspårningstekniker.
DIKR är också involverade inom utbildning på civilingenjörs-, master-, och kandidatprogram.
DIKR har idag ca 20 anställda som består av professorer, lärare/forskare, doktorander och administrativ personal.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tidsbegränsad anställning 11 dagar - 3 månader, tillträde: , upphör: 1 år med möjlighet till förlängning (max 2 år) .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-05-15
Ange följande referens när du ansöker: Diarienr: BTH-3.1.5-0073-2017

Kontakt
Veronica Sundstedt veronica.sundstedt@bth.se 0455-385850

Företag
Blekinge Tekniska Högskola, BTH, Blekinge Tekniska Högskola

Adress
Blekinge Tekniska Högskola, BTH, Blekinge Tekniska Högskola
Blekinge tekniska högskola
37179 Karlskrona

Kontorsadress
37179 Karlskrona

Jobbnummer
3480127

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Blekinge Tekniska Högskola, BTH, Blekinge Tekniska Högskola

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Blekinge Tekniska Högskola, BTH, Blekinge Tekniska Högskola: