Personligt ombud, vikariat

Borås kommun / Vårdbiträdes- och personlig assistentsjobb / Borås
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla vårdbiträdes- och personlig assistentsjobb i Borås, Bollebygd, Svenljunga, Ulricehamn, Alingsås eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Borås kommun i Borås

Arbetslivsförvaltningen är en av fyra förvaltningar i Borås Stad som arbetar med socialtjänst. Vi ansvarar för ekonomiskt bistånd, arbetsmarknadsinsatser, integration och nationella minoriteter, trygghetsvärdar och personligt ombud. Förvaltningen har cirka 230 medarbetare och finansierar cirka 350 arbetsmarknadspolitiska anställningar. Vi arbetar målinriktat mot vår strävan att så många boråsare som möjligt ska uppnå egen försörjning. Vi vill vara den arbetslivsförvaltning som andra kommuner i Sverige vill jämföra sig mot och lära av.
Personliga ombud arbetar för att personer, som har en långvarig och omfattande psykisk funktionsnedsättning och är i behov av stöd från flera myndigheter, ska få det stöd och insatser de är berättigade till. Då en av våra medarbetare inom kort ska gå på föräldraledighet söker vi en vikarierande kollega!

Personliga ombud arbetar uteslutande på uppdrag av den enskilde klienten. Ingen annan verksamhet eller myndighet går in och styr i denna process. Förutom rent klientarbete arbetar vi även med att uppmärksamma systemfel/brister hos myndigheter samt verkar för att sprida information om ombudsverksamheten och psykisk funktionsnedsättning i olika sammanhang.
I Borås har vi åtta ombud som har sina kontor på Flaménska gården vid Södra Torget. Vi söker nu en vikarierande kollega som under ca 1 år (dock längst t o m 30 sep 2026) ska ersätta ett av våra ordinarie ombud under dennes föräldraledighet.

Personligt ombud, vikariat

Publiceringsdatum
2025-03-11

Dina arbetsuppgifter
Som personligt ombud hos oss utgör du en viktig samhällsfunktion för en utsatt målgrupp. Förutom intern samverkan inom arbetsgruppen/förvaltningen omfattas arbetsuppgifterna av:
På uppdrag och i samråd med klienten, identifiera behovet av vård och stöd för att fastställa en plan framåt.
Tillsammans med klienten möta och se till att olika myndigheters insatser planeras, samordnas och genomförs.
Bistå klienten i kontakter med olika myndigheter och andra aktörer.
Se till att klientens lagliga rättigheter blir tillgodosedda vad gäller vård, stöd och service utifrån klientens egna önskemål.
Arbeta för en bättre livskvalitet för personer med psykisk funktionsnedsättning genom riktad information till målgruppen och samhället.
Tillsammans med övriga i arbetsgruppen arbeta för att uppmärksamma brister i välfärdssystemet som påverkar målgruppen negativt samt formulera dessa både i tal och i skrift.
Deltagande i såväl extern som intern samverkan.
Representera verksamheten utåt i olika sammanhang.

Arbetet är i huvudsak förlagt till dagtid, måndag till fredag. Du arbetar mycket självständigt och träffar dina klienter såväl på kontoret, ute hos myndigheter och i den mån omständigheterna tillåter även i klientens hem.

Övrig information

Kvalifikationer
Du har flerårig arbetslivserfarenhet från att möta och arbeta med personer i en utsatt situation. Erfarenhet från arbete med personer med psykisk funktionsnedsättning är dock extra meriterande. Din utbildningsbakgrund är en akademisk utbildning, lämpligtvis socionom, arbetsterapeut, beteendevetare, sjuksköterska eller liknande. Du har god kännedom om olika myndigheters uppdrag och service samt behärskar svenska språket väl i både tal och skrift. Förmåga att både förstå och applicera lagstiftning/regelverk kopplat till den enskilda människans rättigheter i kombination med yrkeserfarenhet inom offentlig organisation, är meriterande för tjänsten. Likaså kunskaper i andra språk.
Ditt bemötande är mycket viktigt då du möter utsatta människor i en svår livssituation, som ofta är i behov av omfattande stödinsatser. Som person krävs en empatisk förmåga, men även integritet, flexibilitet, uthållighet och mycket god samarbetsförmåga, vilka är utmärkande egenskaper för att nå framgång i arbetet. Ditt arbetssätt är representativt, förtroendeskapande och har en tydlig lösningsfokuserad profil. Verksamheten ansvarar för sin egen löpande statistik och då krävs det både noggrannhet och disciplin vid registrering i vårt verksamhetssystem Infosoc. B-körkort är ett krav.
Verkar detta som ett intressant jobb? Välkommen med din ansökan och tveka inte att höra av dig om du har frågor!
Förutom meningsfulla arbetsuppgifter och goda anställningsvillkor tar du som anställd i Borås Stad del av samtliga förmåner som bland annat friskvårdsbidrag, fria bad i kommunens badanläggningar samt möjlighet till semesterväxling, Vårt erbjudande - Borås Stad (boras.se)
Här kan du läsa mer om Personligt ombud - Borås Stad

Ansökan

Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-03-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "27:2025:004".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Borås kommun (org.nr 212000-1561)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Borås Stad

Kontakt
Personligt ombud
Robert Karlsson
033-35 51 37

Jobbnummer
9214693

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Borås kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Borås kommun: