Personligt ombud till Järva

Stockholms kommun / Vårdbiträdes- och personlig assistentsjobb / Stockholm
2025-11-06


Visa alla vårdbiträdes- och personlig assistentsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Järfälla, Upplands Väsby eller i hela Sverige

Stockholm - vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss - för stockholmarna.

Välkommen till oss

Personliga ombud i Järva stadsdelsförvaltning tillhör utvecklingsenheten inom avdelning Äldre, funktionsnedsättning och socialpsykiatri.

Utvecklingsenheten består av 10 medarbetare med avdelningsövergripande funktioner. Inom avdelningen arbetar nära 1000 medarbetare inom både myndighetsutövning, utförarverksamhet och förebyggande insatser. Järva stadsdelsförvaltning har två förvaltningskontor där avdelningen har sina kontorslokaler i Kista.

I stadsdelsförvaltningen finns för närvarande två heltidstjänster som personligt ombud.

Vi erbjuder

Vi är en arbetsplats där vi lär av varandra, delar med oss av våra erfarenheter och lyfter goda exempel. Vi hjälper och stöttar varandra och skapar tillsammans trivsel på jobbet. Hos oss får du vara med och utveckla det sociala arbetet både strategiskt och operativt samt fungera som ett viktigt stöd för både klienter och kollegor. Vi värdesätter en god arbetsmiljö med nära arbetsledning och regelbundna avstämningar. Du erbjuds ett spännande och utvecklande uppdrag med möjlighet till kompetensutveckling utifrån vad tjänsten kräver.

Som anställd har du möjlighet till semesterväxling, flextid, friskvårdbidrag samt sommararbetstid. Du erbjuds att förmånligt köpa träningskort till Stockholms stads simhallar, gym och träningsanläggningar. Därutöver har du som anställd i Stockholms stad för närvarande rabatt på ett flertal andra gym och träningsanläggningar. Läs gärna mer om våra förmåner här.

Din roll

Personligt ombud arbetar med personer från 18 år med psykisk funktionsnedsättning och som har ett långvarigt och omfattande behov av vård, stöd, service som socialtjänst, specialiserad psykiatri, försäkringskassan m.fl.

Som personligt ombud arbetar du på uppdrag av den enskilde individen. Ni tillsammans identifierar och formulerar hans eller hennes behov av vård, stöd, rehabilitering eller sysselsättning. Du stödjer individen i kontakten med olika myndigheter och ser till att individen får hjälp utifrån sina egna önskemål och lagliga rättigheter. Målsättningen med stödet är att den enskilde ska få hjälp att bli så självständig som möjligt.

Personligt ombud arbetar även med att till ledningsgrupp och andra berörda myndigheter identifiera och rapportera de systembrister i vård- och serviceutbudet som gör att målgruppens rättigheter inte blir tillgodosedda. Som personligt ombud arbetar du i hög grad självständigt och ofta utanför kontoret.

Din kompetens och erfarenhet

Vi söker dig som har:

Socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren
bedömer likvärdigt relevant för tjänsten
God kunskap, kännedom om och förståelse för målgruppen
Lång erfarenhet av relationsskapande arbete
Uttrycker dig väl i tal och skrift

Det är meriterande om du har:

Erfarenhet av myndighetsutövning
Erfarenhet av arbete inom psykiatrin
Kunskaper om samhället och relevant lagstiftning
Kunskap och erfarenhet av att arbeta med relevanta metoder som t.ex. MI

Du är van att arbeta självständigt, ha god struktur och är nyfikenhet för problemlösning utifrån klienters olika behov och förutsättningar.

Stor vikt läggs vid personliga förmågor och färdigheter.

Din ansökan

Vi rekryterar utan det personliga brevet i denna rekrytering för att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Välkommen till Järva stadsdelsförvaltning!

För att möta dagens och framtidens utmaningar bildades Järva stadsdelsförvaltning 2023. I vår stadsdelsförvaltning utvecklar vi stöd och service med fokus på alla Järvabor. Våra verksamheter präglas av samarbete, mod, empati och respektfullt bemötande. Vi eftersträvar öppen kommunikation och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet. Vi hoppas att du som söker vill utvecklas tillsammans med oss.

https://start.stockholm/om-stockholms-stad/organisation/stadsdelsforvaltningar/jarva/ kan du läsa mer om Järva stadsdelsförvaltning.

Ersättning
månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-11-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/6295".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)

Arbetsplats
Stockholms stad, Järva stadsdelsförvaltning

Kontakt
Linda Lantz, Enhetschef
linda.lantz@stockholm.se
08-50801500

Jobbnummer
9592244

Prenumerera på jobb från Stockholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms kommun: