Personlig handläggare i Stockholm

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
2017-12-13
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personlig handläggare i Stockholm" (publicerad 2018-01-12) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Stockholm, Sundbyberg, Huddinge, Botkyrka, Sollentuna eller i hela Sverige

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Försäkringskassan söker personliga handläggare till avdelningen för sjukförsäkring i Stockholmsområdet med placering vid något av kontoren iAlvik, Täby, Sollentuna, Huddinge, Södertälje och Globen.

På Avdelningen för sjukförsäkring arbetar 4 000 medarbetare fördelat på cirka 55 platser i landet. Vi möter människor som på grund av sjukdom har nedsatt arbetsförmåga. Syftet med arbetet är att bidra till att betydligt fler återgår till arbetslivet snabbare, att ge trygghet och ekonomiskt stöd samt att arbeta för att förebygga sjukskrivning. Olika personer har olika behov av stöd från Försäkringskassan och arbetet kräver därför skiftande kompetens och arbetssätt.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som personlig handläggare ansvarar du för att handlägga ansökningar om sjukpenning på grund av nedsatt arbetsförmåga. Du tillämpar lagstiftningen på ett korrekt sätt, så att besluten om sjukpenning blir rättssäkra. Arbetet innebär att göra utredningar och analyser av underlag, framför allt läkarintyg. I arbetet ingår även att förklara beslut för de personer som inte får den ersättning som de ansökt om samt att marknadsföra våra självbetjäningstjänster. Arbetsuppgifterna är till stor del administrativa, vilket bland annat innebär löpande dokumentation av vad som händer i alla ärenden samt utbetalning av ersättning.

I rollen som personlig handläggare möter du personer som har en pågående sjukskrivning. Du har ofta kontakt med både dem, deras arbetsgivare och sjukvården, via telefon, brev och e-post. Du ger de sjukskrivna förutsättningar att vara delaktiga i sin rehabilitering och samverkar med arbetsgivare så att de tar sitt rehabiliteringsansvar. I en del ärenden behövs personliga möten och samordnande rehabiliteringsinsatser för att skapa förutsättningar för återgång i arbete. Du ansvarar då för att leda och delta i olika möten tillsammans med den enskilde och andra parter såsom arbetsgivare, Arbetsförmedlingen och behandlande läkare.

Som personlig handläggare kommer du att ingå i ett team som ansvarar för planering och fördelning av arbetet. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter. Som nyanställd får du en introduktionsutbildning på cirka 10 veckor och stöd av handledare. I utbildningen varvas teori och praktik. Utbildning kommer att hållas på vårt kontor i Sundbyberg.

Vi söker dig som


har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga


är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners


samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål


agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet


har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt


kan förstå och analysera komplexa frågor


har god kommunikativ förmåga


är handlingskraftig


har god förmåga att arbeta i olika datasystem

Det är meriterande om du

• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har professionell erfarenhet av att möta människor i svåra livssituationer
• har erfarenhet av arbete i en samordnande funktion med externa samarbetspartners

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt Ett antal tjänster som Personlig handläggare. Tillsvidare, heltid, med tillträde i mars eller april 2018. Resor ingår i tjänsten. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del av urvalsarbetet. Vi ber dig bevaka din e-post under hela rekryteringsprocessen.

Kontaktpersoner Chef Eva Duvelius 010- 116 53 86 eller Johanna Vesterlund Ganic 010-116 26 94 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Catrin Idre 010-116 33 71 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Carolina Mancho, 010-116 2880 och för Saco-S: Frida Hård 010-116 3373. Seko: fseko@forsakringskassan.se.

Ansökan Välkommen med din ansökan så snart som möjligt och senast den 14 januari 2018. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2017-12-13

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-01-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
Försäkringskassan
10351 Stockholm

Kontorsadress
Försäkringskassan

Jobbnummer
3851481

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: