Personlig handläggare
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Skövde
2013-12-20
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personlig handläggare" (publicerad 2016-11-28) ⬅️
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Skövde,
Tibro,
Tidaholm,
Götene,
Skara eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Skövde,
Karlsborg,
Lidköping,
Haninge,
Jönköping eller i
hela Sverige Referens: 060023-2013
Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.
Försäkringskassan ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen i Sverige som ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada. Vi är cirka 13 000 medarbetare på kontor i hela landet.
Vi behöver dig som vill arbeta utifrån vår vision och verksamhetsidé - alltid med engagemang för kundens situation och god kunskap om socialförsäkringen. Vi söker dig som har integritet, vill vara delaktig och alltid göra ditt bästa. Du är en god kollega som samarbetar med andra.
Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv.
Läs mer om vision och verksamhetsidé och om Försäkringskassan som arbetsgivare
www.forsakringskassan.se/omfk och
www.forsakringskassan.se/jobbahosossVi söker Personlig handläggare med placering
Lokalt försäkringscenter i Skövde
Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.
Just nu söker vi personliga handläggare med inriktning sjukpenning/samordning. I rollen som personlig handläggare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar inom sjukförsäkringen och/eller funktionsnedsättning.
När du arbetar med sjukpenning och samordning möter du kunder som på grund av sjukdom eller skada helt eller delvis saknar arbetsförmåga. I dessa situationer kan kunden ha rätt till sjukpenning, rehabiliteringsersättning eller förebyggande sjukpenning. Du utreder kundens rehabiliteringsbehov, samordnar åtgärder samt utreder och beslutar om rätt till ersättning med hänsyn till varje kunds behov och situation. Under sjukskrivningen ger du information och vägledning. I arbetet stödjer du kunden i kontakter med andra aktörer som till exempel arbetsgivare, Arbetsförmedlingen och hälso- och sjukvården. Du verkar för att aktörerna aktivt tar del i rehabiliteringsprocessen. Detta innebär att du ibland leder och samordnar möten.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har körkort för personbil
Det är meriterande om du:
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor svåra livssituationer
• har kunskaper om arbetsmarknaden
• har kunskaper i arbetsrätt och om arbetsmiljölagen
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2013-12-20Övrig informationEtt antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kommer arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Ola Lugner, 010-119 28 42 Maria Schytt, 010-119 28 65 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Henrik Eyton, 010-119 51 95 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Anita Löfgren, 010-119 28 43, SACO: Leif Eliasson, 010-119 27 77 SEKO: Camilla Ersson,
camilla.ersson@forsakringskassan.seSå ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 13 januari 2014 märkt med diarienummer 060023-2013. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.
Arbetstider och omfattningDag , Heltid , Tillsvidareanställning
Så ansöker duAnsökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
Personalenheten
Jobbnummer 1735548
Observera att sista ansökningsdag har passerat.