Personlig handläggare

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Täby
2016-03-06
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personlig handläggare" (publicerad 2016-12-07) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Täby, Vallentuna, Upplands Väsby, Danderyd, Sollentuna eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Täby, Sollentuna, Sundbyberg, Stockholm, Huddinge eller i hela Sverige

Vill du vara med och påverka sjukfrånvaron i Sverige?

Försäkringskassan söker personliga handläggare till avdelningen för sjukförsäkring med placering i Stockholmsområdet vid något av kontoren i Globen, Alvik, Södertälje, Huddinge, Nacka, Handen, Täby, Sundbyberg och Sollentuna

Inom avdelningen för sjukförsäkring arbetar personliga handläggare och försäkringsutredare i tre flöden utifrån individers olika behov. Kontakten med dessa kan ske skriftligen, via personliga möten eller telefon. Människors olika behov ställer krav på att arbeta flexibelt med skiftande arbetssätt och med olika kompetens. Detta arbete har sin grund i Socialförsäkringen och en del av detta uppdrag innebär att göra bedömningar enligt lagen samt fatta beslut om ersättning. Läs gärna mer om vår sjukförsäkringsprocess på vår hemsida.

Ansvar och arbetsuppgifter

Varje individ har en unik situation och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Som personlig handläggare ger du förutsättningar för att de individer du möter ska kunna få en överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I dina arbetsuppgifter ingår utredningsarbete vilket också innebär kontakter med externa parter, som arbetsgivare och vårdgivare, för att inhämta kompletterande information för en rättssäker tillämpning av sjukförsäkringen. Du ska självständigt kunna fatta beslut som kan påverka människors livssituation samt kommunicera dessa.

Som nyanställd i denna roll får du en gedigen utbildning på åtta veckor för att du ska känna dig trygg och säker i arbetet. I utbildningen varvas teori och praktik. Du kommer att arbeta i ett team, vilket innebär att man gemensamt ansvarar för resultat, planering och fördelning av arbetet. Lean är vår verksamhetsstrategi och därför ingår också i rollen att arbeta med ständiga förbättringar.

Som personlig handläggare med inriktning sjukpenning möter du individer som bedömts kunna återgå i arbete/sysselsättning utan eller med ringa insatser från Försäkringskassan. Du möter dem i telefon och/eller skriftligen. När du är trygg och säker i yrkesrollen kan du komma att arbeta med inriktning sjukpenning/samordning och du möter då individer med en komplex livssituation och som står relativt långt från återgång i arbete/sysselsättning. De har därför behov av samordnade rehabiliteringsinsatser. Du möter oftast individen i fysiska personliga möten på bl.a. Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, inom Hälso-och sjukvården och hos arbetsgivare. Möten sker också i telefon och/eller skriftligen.

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller andra erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är trygg i dig själv och har en förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartners
• samarbetar effektivt i team och stödjer kunder och samarbetspartners för att nå gemensamma mål som skapar goda kundvärden
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt tillvägagångssätt med en mycket god förmåga att prioritera och planera ditt arbete på ett effektivt sätt utifrån kundens behov
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga, talar och skriver svenska obehindrat
• har god förmåga att arbeta i olika datasystem

Det är meriterande om du

• har erfarenhet av självständigt arbete där du gjort bedömningar och fattat egna beslut
• har erfarenhet av kvalificerade bedömningar och att fatta beslut som berör människor i utsatta situationer gärna på en myndighet

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2016-03-06

Övrig information
Ett antal tjänster som Personliga handläggare inom Sjukpenning och Sjukpenning/Samordning. Anställning tillsvidare, heltid, med tillträde så snart som möjligt enligt överenskommelse. Provanställning kan förekomma. Resor ingår i tjänsten som Personlig handläggare Sjukpenning/Samordning. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Arbetspsykologiska tester kan komma att användas i denna rekrytering. Vi vill be dig bevaka din e-post under hela rekryteringsprocessen.

Kontakt
Se information i annonsen på vår hemsida

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 25 mars 2016 märkt med diarienummer 014626-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-03-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
10351 Stockholm

Kontorsadress
10351 Stockholm

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2708339

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: