Personlig handläggare

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Borås
2015-01-19
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personlig handläggare" (publicerad 2016-08-18) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Borås, Bollebygd, Svenljunga, Ulricehamn, Alingsås eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Borås, Ale, Göteborg, Kungsbacka, Kungälv eller i hela Sverige

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Försäkringskassan ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen i Sverige som ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada. Vi är cirka 13 000 medarbetare på kontor i hela landet.

Vi behöver dig som vill arbeta utifrån vår vision och verksamhetsidé - alltid med engagemang för kundens situation och god kunskap om socialförsäkringen. Vi söker dig som har integritet, vill vara delaktig och alltid göra ditt bästa. Du är en god kollega som samarbetar med andra.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv.

Läs mer om vision och verksamhetsidé och om Försäkringskassan som arbetsgivare www.forsakringskassan.se/omfk och www.forsakringskassan.se/jobbahososs

Vi söker Personlig handläggare med placering på

Avdelningen för funktionsnedsättning inom område Göteborg Halland och Borås

Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.

Just nu söker vi ett antal personliga handläggare med inriktning inom områdena funktionsnedsättning samt sjuk- och aktivitetsersättning.

Funktionsnedsättning samt sjuk- och aktivitetsersättning
Inom området funktionsnedsättning möter du kunder som kan vara i behov av förmånerna vårdbidrag, assistansersättning, handikappersättning, sjukersättning och aktivitetsersättning. Arbetet innebär nära kontakt med bl.a. funktionsnedsatta och anhöriga för att utreda kundens behov. Du möter kunderna i personliga möten, telefon, hemma hos kunden eller på annan plats. I arbetet informerar du och vägleder kunden rätt. Du samarbetar med och hämtar information från hälso- och sjukvården, Arbetsförmedling och i förekommande fall skolan mm. Vidare ingår det att samordna insatser i samverkan med vårdgivare och andra aktörer.

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har körkort för personbil 

Det är meriterande om du:

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i svåra livssituationer
• har kunskaper om arbetsmarknaden
• har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar och om hur människor med funktionsnedsättning möts av samhället 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2015-01-19

Övrig information
Tjänsterna är tillsvidare, heltid, med tillträde fr o m 1 mars 2015, eller enligt överenskommelse. Provanställning om 6 månader tillämpas. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.

Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Eva Englund, tel 010-116 7068 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Agneta Olofsson, tel 010-119 6750 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Liv Ronäss, tel 010-119 5717. Saco-S: Helena Poirier, tel 010-119 6254. Seko: Camilla Ersson, tel 010-113 9199

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 30 januari 2015 märkt med diarienummer 060033-2014. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Arbetstider och omfattning
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-01-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
10351 Stockholm

Kontorsadress
Försäkringskassan

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2133195

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: