Personalsamordnare

Göteborgs universitet / Administratörsjobb / Göteborg
2022-05-13
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personalsamordnare" (publicerad 2022-08-08) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs universitet i Göteborg, Partille, Lysekil, Uddevalla, Vänersborg eller i hela Sverige

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.

Institutionen för medicin är en del av Sahlgrenska akademin och utgör Göteborgs universitets största institution med drygt 400 anställda och 300 doktorander. Organisatoriskt består institutionen av fyra avdelningar; samhällsmedicin och folkhälsa, reumatologi och inflammationsforskning, molekylär och klinisk medicin, samt invärtesmedicin och klinisk nutrition.

Den administrativa stödverksamheten vid institutionen är organiserad i en gemensam administrativ enhet, där arbetet i huvudsak är fördelat inom fem funktionsområden: personal, ekonomi, utbildning, forskarutbildning och kommunikation, och leds av en administrativ chef och samordnare för respektive funktionsområde. Totalt utgör institutionens administratörer ett femtiotal medarbetare varav ca en femtedel arbetar med personalfrågor. Nu söker vi en personalsamordnare som ska arbeta institutionsövergripande och ingå i vårt interna HR-nätverk vid institutionen. Du tycker om att arbeta med människor och utvecklingsarbete, samt har stor erfarenhet av kvalificerat HR-arbete.

I HR-området ingår tillämpning av aktuell lagstiftning, förordningar och avtal. Vi arbetar till exempel med arbetsrätt, anställningsvillkor, rekrytering, arbetsmiljö, rehabilitering, lönebildning, lönehandläggning samt utveckling av administrativa rutiner, gemensamma arbetsprocesser, kvalitetssäkring och uppföljningar inom området.

Du kommer bli en del av HR-gruppen vid institutionen, vilken består av ytterligare en personalsamordnare, två personalhandläggare, samt fyra personaladministratörer. Vi samarbetar i det dagliga arbetet och har varje vecka nätverksmöten där vi diskuterar aktuella frågor och ärenden.

Arbetsuppgifter
Som personalsamordnare vid institutionen för medicin arbetar du konsultativt med kvalificerat kunskapsstöd i personal- och arbetsgivarfrågor till institutionsledningen, övriga chefer, administratörer och andra medarbetare. Ditt arbetsområde är brett och omfattar både operativa och strategiska frågor. I arbetsuppgifterna ingår att bistå chefer inom till exempel rekryterings- och omställningsprocesser, lönebildning, rehabilitering, arbetsmiljö, arbetsrätt inklusive MBL-förhandlingar. I tjänsten ingår också bevakning och rådgivning via en funktionsmail för inkommande HR-frågor. Även handläggning och administration av andra förekommande personalrelaterade frågor ingår i arbetet.

Du kommer tillsammans med ytterligare en personalsamordnare driva personalarbetet på institutionen. Det ingår också utveckling av administrativa rutiner och gemensamma arbetsprocesser, kvalitetssäkring och uppföljningar inom HR-området.

Beroende på erfarenhet och intresse hos dig som sökande kan det även komma att ingå ett arbetsledande ansvar för HR-gruppen.

Kvalifikationer
Arbetet som personalsamordnare kräver att du har en högskoleutbildning med inriktning mot HR/personal och minst tre års erfarenhet av kvalificerat HR-arbete. Fördjupad erfarenhet inom ett eller flera ovan angivna arbetsområden är meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet från administrativt arbete i offentlig verksamhet och särskilt HR-arbete inom högskolesektorn är meriterande.

Arbetet som personalsamordnare förutsätter att du har stark integritet, arbetar förtroendeingivande och kan skapa goda relationer. Du har förmåga att se frågor ur ett helhetsperspektiv och förstår kopplingen mellan HR som stödfunktion och den akademiska verksamhetens behov och förutsättningar. Du är en problemlösare och förstår värdet i att använda regelverken för verksamhetens bästa.

Du måste ha en utpräglad förmåga att organisera och driva ärenden självständigt, men samtidigt ska du också vara en god lagspelare. Som person är du strukturerad, analytisk och positiv till förändring. Dessutom är du prestigelös, kommunikativ och trygg. Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska.

Goda kunskaper inom Officepaketet och vana av att använda olika IT-system är ett krav. Det är meriterande om du har erfarenhet av personalsystemet Primula och rekryteringssystemet Reachmee. Mycket stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Anställning
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning, 20 månader. Omfattning: 100 %. Placering: Institutionen för medicin, Göteborg. Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse.

Kontaktuppgifter för anställningen
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta personalsamordnare/funktionsansvarig inom HR Elin Fagerberg, tfn; 0706183550, e-post; elin.fagerberg@gu.se eller administrativ chef Agneta Johnsson, tfn; 0709932193, e-post; agneta.johnsson@gu.se

Fackliga organisationer

Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande

Ansökan
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att registrera din ansökan elektroniskt via hemsidan: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/lediga-anstallningar. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.

Examensbevis bifogas ansökan.

Ansökan ska vara inkommen senast: 2022-06-02

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2022-05-13

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-06-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Göteborgs Universitet

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Göteborgs Universitet (org.nr 202100-3153), http://www.gu.se/

Arbetsplats
Göteborgs universitet

Jobbnummer
6645365

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs universitet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs universitet: