Pensionshandläggare
Pensionsmyndigheten / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Luleå
2016-08-26
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Pensionshandläggare" (publicerad 2017-02-20) ⬅️
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Luleå,
Boden,
Piteå,
Kalix,
Älvsbyn eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Luleå,
Söderhamn,
Gävle,
Stockholm,
Botkyrka eller i
hela Sverige Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut drygt 300 miljarder kronor till 2,1 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 7,2 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 100 medarbetare på 8 orter.
Vi gör pensioner enklare - för att alla ska kunna leva i nuet.
Produktionsavdelningen är Pensionsmyndighetens största avdelning med cirka 700 medarbetare. Avdelningen ansvarar bl.a. för administrationen av ålderspension som innefattar inkomstpension, tilläggspension, premiepension, garantipension, bostadstillägg till pensionärer, äldreförsörjningsstöd, efterlevandepension. I avdelningens uppdrag ingår även styrning, uppföljning och utveckling av verksamheten. Verksamheten bedrivs processorienterat på åtta verksamhetskontor lokaliserade i Växjö, Halmstad, Karlstad, Luleå, Visby, Gävle, Söderhamn och Stockholm.
I Luleå handläggs efterlevandepension och ärendemottagning. På kontoret i Luleå är vi cirka 80 engagerade medarbetare och handlägger i huvudsak efterlevandepension och ärendemottagning. Vi har en stark gemenskap där vi samarbetar väl och har roligt tillsammans. Vi söker nu ett antal pensionshandläggare.
Som pensionshandläggare arbetar du med handläggning, utredning och beslut i pensionsärenden i enlighet med gällande regelverk och processer. Du ansvarar för att utreda rätten, värdera och analysera informationen i internationella och nationella ärenden. Därefter fattar du beslut och verkställer. Vi tar emot handlingar elektroniskt och utländsk myndighetspost som vi identifierar och fördelar inom myndigheten. Arbetet innebär till viss del att svara på frågor via telefon och mejl. Du informerar, svarar på frågor och funderingar samt ger vägledning i kontakten med våra kunder.
I arbetet har du kontakt med kunder och myndigheter i Sverige och utomlands. Du ska även dokumentera och registrera relevant information kopplat till inkomna ärenden. Du ansvarar för att det görs en rättssäker och saklig bedömning i varje enskilt fall. Vi ställer höga krav på effektivitet och rättssäker tillämpning.
Publiceringsdatum2016-08-26Erfarenhet och utbildningVi söker dig som har relevant akademisk utbildning på minst två år eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren finner likvärdigt. Du har god datorvana och vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med stora ärendeflöden och utredningsuppgifter.
Dina egenskaperDu är en god lagspelare och tycker om att arbeta i grupp samt har förmågan att kunna jobba självständigt. Vidare är du analytisk, noggrann, strukturerad, ansvarsfull och prestigelös. Vi ser gärna att du är initiativrik och tycker om att komma med förbättringsförslag. Viktigt är att du tycker om att arbeta med kundkontakter, som ofta sker via telefon, samt att du har ett gott bemötande och är serviceinriktad.
Du är flexibel och kan lätt anpassa dig till nya arbetssätt. Vidare är du van vid ett högt tempo och du har förmågan att klara av flertalet arbetsuppgifter samtidigt. Du ska kunna uttrycka dig väl i tal och skrift både på svenska och engelska. Övriga språkkunskaper är meriterande.
Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper
Övrig informationTjänsterna är visstidsanställningar t.o.m.2017-06-30 med placering i Luleå.
Tidplan och fakta gällande rekryteringsprocessen:
De kandidater som uppfyller kraven får genomföra ett webbaserat test som mäter några av de kompetenser som vi bedömer som viktiga i rollen pensionshandläggare. De kandidater som får bäst resultat på testet går vidare för att träffa oss vid ett rekryteringsseminarium den 23 september.
De kandidater som går vidare från rekryteringsseminariet kommer till en andra intervju vilket planeras att ske under v.39. Tillträde för tjänsten sker enligt överenskommelse.
För mer information:
För mer information om tjänsterna är du välkommen att kontakta gruppchef Karolina Eriksson, 010 454 35 56 eller gruppchef Ulla Kummu, 010 454 36 90.
Fackliga representanter är Carina Köhler, 010-454 35 14, SACO och Yen Renberg, 010-454 35 61, ST
Välkommen med din ansökan!
Varaktighet, arbetstid
Heltid 100% Visstid 2016-10-01 - 2017-06-30
ErsättningFast lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-09-11
Ange följande referens när du ansöker: dnr:
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagPensionsmyndigheten
AdressPensionsmyndigheten
Box 855
97126 Luleå
KontorsadressHummergatan 1B
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 3015100
Observera att sista ansökningsdag har passerat.