Överförmyndarhandläggare med samordningsansvar

Lomma kommun, Kansliavdelningen / Administratörsjobb / Lomma
2025-12-03


Visa alla administratörsjobb i Lomma, Burlöv, Lund, Malmö, Staffanstorp eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lomma kommun, Kansliavdelningen i Lomma

Välkommen till en arbetsplats där du får vara med och göra skillnad - varje dag.

Lomma kommun erbjuder kustnära livskvalitet med närhet till Malmö och Lund. Vi värnar om invånarna, miljön och havet. Lomma kommun står för utveckling, hållbarhet och hög kvalitet.

Vi befinner oss mitt i Öresundsregionen och har goda kommunikationsmöjligheter med buss, tåg och cykelvägar till närliggande orter. Vi bygger just nu ett nytt kommunhus i centrala Lomma som beräknas vara klart 2027. Under tiden arbetar vi från lokaler i natursköna Alnarp.

Till överförmyndarverksamheten söker vi nu en överförmyndarhandläggare med samordningsansvar. Det innebär att du dels kommer att arbeta som handläggare, dels kommer att ha ett samordnande ansvar för verksamheten.

Överförmyndarverksamheten i Lomma består idag av 6 engagerade medarbetare och vi handlägger ärenden åt Lomma, Burlöv, Kävlinge och Staffanstorp kommun. Verksamheten tillhör kansliavdelningen inom kommunledningsförvaltningen. Vi har under de senaste åren arbetat fokuserat med verksamhetsutveckling och har kommit långt i digitaliseringen av våra arbetsprocesser. Det gör att vi känner oss väl rustade inför den eventuella nya lagstiftningen som träder i kraft nästa sommar. Vi värdesätter också kompetensutveckling högt och går kontinuerligt kompetensförstärkande utbildningar och deltar i olika former av nätverk.

Publiceringsdatum
2025-12-03

Arbetsuppgifter
Vi söker dig som vill kombinera handläggning med ett samordnande ansvar. Kanske arbetar du redan idag som samordnare på en myndighet eller har du flerårig erfarenhet av handläggning och känner dig redo att ta på dig ett samordningsansvar.

Överförmyndarverksamheten i Lomma utövar tillsyn över godmanskap, förvaltarskap och förmynderskap. Detta görs genom årlig granskning och genom att fatta beslut om samtycke till olika åtgärder som ställföreträdarna behöver genomföra i sina uppdrag. Ansvarsområdet är brett och innefattar självständiga juridiska bedömningar och handläggning av ärenden på delegation av överförmyndaren. I uppdraget ingår också att rekrytera, utbilda och arvodera gode män och förvaltare. Överförmyndarens verksamhet och ställföreträdarnas uppdrag är reglerat i lag.

Arbetsuppgifterna innefattar bland annat att företräda överförmyndaren i ärenden i tingsrätt och hantera frågor om arvsrätt, fastighetsförsäljning, placering av tillgångar med mera. Som överförmyndarhandläggare har du ett stort ansvar i att säkerställa att verksamheten följer de lagar och riktlinjer som styr god man-, förvaltar- och förmyndarskap.

Som samordnare kommer du även att ha ett särskilt ansvar för:

• fördelning av ärenden inom verksamheten
• uppföljning av verksamheten (ekonomi, statistik, avtal, informationshanteringsplan med mera)
• kontakterna med Länsstyrelsen
• kallelsen och underlag till överförmyndarrådet för samverkanskommunerna
• kallelsen och underlag till samrådsmöten med kanslicheferna i samverkanskommunerna
• implementering av eventuell ny lagstiftning
• revidering av styrdokument såsom verksamhetsplan, plan för intern kontroll och uppföljning av intern kontroll, delegationsordningar mm
• verksamhetens utvecklingsarbete

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk examen inom juridik, ekonomi, statsvetenskap, socialt arbete eller annan utbildning som vi bedömer är likvärdig. Juridisk examen eller kunskaper inom civilrätt och förvaltningsrätt är meriterande.

Det är önskvärt att du har flerårig erfarenhet av handläggning inom överförmyndarområdet eller av annan myndighetsutövning, ekonomisk redovisning eller tillsynsarbete. Erfarenhet av samordningsuppdrag alternativt projektledning är meriterande.

Arbetet omfattar mycket kontakter med såväl huvudmän, ställföreträdare, anhöriga och andra myndigheter och därför är det viktigt att du kan uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift, har hög social kompetens och en förmåga att anpassa ditt sätt att kommunicera beroende på mottagaren. Det är även viktigt att du är serviceinriktad, ansvarstagande, detaljorienterad och har lätt för att samarbeta och skapa förtroendefulla relationer.

Vi arbetar strukturerat med att utveckla och förbättra våra arbetsprocesser och därför är det mycket viktigt att du delar vårt utvecklingsdrivna förhållningssätt.

ÖVRIGT
Sista ansökningsdag är den 4 januari 2026. Vi tillämpar löpande urval.

I Lomma kommun har du tillgång till förmåner enligt vårt kollektivavtal. Förutom försäkring erbjuder vi dig även till exempel friskvårdsbidrag och förmånscykel.

Om du har skyddade personuppgifter och vill söka ett arbete hos Lomma kommun hänvisar vi dig till vår hemsida under lediga jobb. Där erbjuder vi dig olika alternativ att välja bland för att lämna in din jobbansökan.

Vi undanber oss alla kontakter med annonssäljare, rekryterings- och bemanningsföretag.

Vill du veta mer om Lomma kommun är du välkommen att besöka lomma.se.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2026-01-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "105-2025".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lomma kommun (org.nr 212000-1066)

Arbetsplats
Lomma kommun, Kansliavdelningen

Kontakt
Kanslichef
Karin Runhagen
karin.runhagen@lomma.se
0733-411103

Jobbnummer
9627570

Prenumerera på jobb från Lomma kommun, Kansliavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lomma kommun, Kansliavdelningen: