Operativ handläggare till Umeå
Säkerhetspolisen / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Säkerhetspolisen i Stockholm,
Solna,
Linköping eller i
hela Sverige Säkerhetspolisens verksamhet och uppdrag har ett ständigt växlande tempo med skiftande fokus influerat av vår föränderliga värld. Vill du bidra till arbetet att motverka hotet från främmande makt och stärka Sveriges motståndskraft? Är du social, flexibel och trivs med att arbeta i en dynamisk roll tillsammans med kompetenta medarbetare? Då kan du vara vår nästa kollega på Säkerhetspolisen i Umeå. Välkommen med din ansökan!
Tillsammans skyddar vi Sverige.
Det här är ditt uppdrag
I rollen som operativ handläggare bedriver du både underrättelse- och utredningsarbete. Du arbetar med att inhämta och bearbeta information med bäring på Säkerhetspolisens uppdrag. Inhämtning sker främst genom kontakt med olika samhällsaktörer och du bygger och upprätthåller bland annat kontakter och relationer inom säkerhetskänslig verksamhet. I både inhämtning och bearbetning hanterar du olika typer av hemliga tvångsmedel, vilket kräver ett högt sekretess- och säkerhetsmedvetande.
Inom ramen för Säkerhetspolisens uppdrag genomför du reducerande åtgärder och du samverkar löpande med andra brottsbekämpande myndigheter. Du håller konfrontativa och hotreducerande samtal och du deltar vid olika typer av operativa insatser så som husrannsakningar och tillslag. Dina samarbetspartners finns både internt och externt som såväl nationellt och internationellt.
Som operativ handläggare representerar du Säkerhetspolisen i regionen i olika former av samverkan och forum där du föreläser om Säkerhetspolisens uppdrag och verksamhet.
Ditt uppdrag är främst kopplat till verksamhetsområdena för kontraspionage och säkerhetsskydd men du kan även komma att arbeta med Säkerhetspolisens övriga uppdrag om verksamheten kräver detta.
Din placering är på regionkontoret i Umeå. Resor både inrikes och utrikes förekommer.
De här kvalifikationerna söker vi hos dig
Polisexamen eller annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer relevant
Minst två års relevant arbetslivserfarenhet
Mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift
God förmåga att kommunicera på engelska i tal och skrift
B-körkort
Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande:
Erfarenhet av att arbeta med operativa åtgärder och utredningsarbete
Erfarenhet av underrättelsearbete och sekretesslagstiftning
Erfarenhet av arbete vid statlig myndighet och myndighetssamverkan
Erfarenhet av inhämtning och bearbetning av open source information (OSINT)
Finansiell kunskap, förståelse och erfarenhet av ekonomisk bearbetning
Erfarenhet av signalskyddsarbete
Erfarenhet av att tala inför grupp
Erfarenhet av att hålla inhämtande/utredande samtal
Ämneskunskaper inom kontraspionage
Ämneskunskaper inom säkerhetsskydd
Landskunskap avseende Ryssland, Kina och/eller Iran
Det här är kollegan vi söker
För att passa i rollen som operativ handläggare ser vi att du är ansvarstagande, effektiv och noggrann. Du är lyhörd, engagerad och tar egna initiativ. Att arbeta självständigt faller sig naturligt för dig på samma sätt som att din goda samarbetsförmåga gör dig till en kollega som det är enkelt att samarbeta med. Ditt prestigelösa förhållningssätt bidrar till ett gott arbetsklimat och du har lätt för att förstå din och andras kapacitet. Du har en god kommunikativ förmåga och du skapar och förvaltar enkelt nya kontakter och nätverk, både internt och externt.
Du arbetar strategiskt och dina analytiska färdigheter ger dig förmågan att se helheter utan att missa de viktiga detaljerna, du ser också hellre lösningar än problem. Dina förmågor att vara flexibel och växla i tempo gör att du kan skifta mellan planerad och händelsestyrd verksamhet när situationen kräver det och även under hög arbetsbelastning vet du vilka uppgifter du ska prioritera.
Med tjänsten kommer en del utmaningar. Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet- och sekretess, därför förutsätter vi att du har ett högt säkerhetsmedvetande.
Anställningsvillkor och förmåner
Säkerhetspolisen prioriterar alla medarbetares goda hälsa och strävar efter balans mellan arbete och privatliv. Hos oss utövar du friskvård på arbetstid och alla medarbetare erbjuds ett individuellt friskvårdsbidrag som går att utnyttja enligt Skatteverkets gällande regler för friskvårdsbidrag för motions- eller friskvårdsaktiviteter.
Som anställd vid en statlig myndighet har du fler semesterdagar än på många andra arbetsplatser. Till och med det år du fyller 29 har du 28 dagar semester per år. Från och med det år du fyller 30 har du 31 dagar semester och från och med det år du fyller 40 har du 35 dagar semester.
Utöver statlig tjänstepension (PA 16) har Säkerhetspolisen ett lokalt avtal som ger alla anställda en extra månatlig pensionsavsättning, som motsvarar ungefär en halv månadslön per år. Vid föräldraledighet får du en extra föräldralön som innebär omkring 90 procent av din lön. I anställningsavtalet ingår även extra försäkring som ger ekonomiskt skydd för make, maka, registrerad partner, sambo och barn.
Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs också godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
Så tar du kontakt med oss
Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 94 47. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.
Så ansöker du
Ansökan sker via vår hemsida,
www.sakerhetspolisen.seAnsökan ska ha kommit in senast 2024-05-23
I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och eventuella meriter. Beskriv också hur dina personliga egenskaper bidrar i rollen.
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande.
Delar av rekryteringsprocessen kommer att ske i Stockholm.
Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-05-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Säkerhetspolisen (org.nr 202100-6594)
Bolstomtavägen 2 (
visa karta)
171 69 SOLNA
Jobbnummer 8652412
Observera att sista ansökningsdag har passerat.