Operations Start-up Lead till globalt läkemedelsbolag
SJR in Sweden AB / Inköpar- och marknadsjobb / Stockholm
2025-12-19
Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos SJR in Sweden AB i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Huddinge,
Sollentuna eller i
hela Sverige SJR tillsätter nu en Operations Start-up Lead till vår kund, ett ledande globalt läkemedelsbolag med kontor i Solna & Uppsala. Detta är ett konsultuppdrag med start omgående och 4 månader fram med chans till förlängning. Rollen är placerad 100 % onsite hos vår kund i Uppsala.
Publiceringsdatum2025-12-19Om tjänstenSom Operations Start-up Lead ansvarar du för att etablera och leda den operativa beredskapen inför uppstart av fullskalig tillverkningsverksamhet. Rollen är central i uppbyggnaden av en ny eller expanderande produktionssite och säkerställer att organisation, kompetens, system, processer och valideringsaktiviteter är på plats för en effektiv, regulatoriskt compliant och hållbar produktionsstart.
Du driver ett övergripande program för operational readiness och arbetar nära Operations, Quality, Supply Chain, IT och Engineering i en tvärfunktionell miljö. Rollen kombinerar strategiskt helhetsperspektiv med operativt genomförande och är avgörande för att säkerställa en kontrollerad ramp-up och stabil produktion över tid.
Ansvarsområden
• Leda och koordinera operational readiness-aktiviteter för uppstart av tillverkningsverksamhet
• Ta fram och genomföra bemanningsstrategi för tillverkning, kvalitet, logistik och stödfunktioner
• Definiera roller, kompetenskrav och resursbehov per projektfas
• Driva rekrytering och onboarding i samarbete med HR
• Utveckla och implementera strukturerade utbildningsprogram baserade på SOP:er och GMP-krav
• Säkerställa utbildningsstatus, kvalificering och regulatorisk efterlevnad
• Ansvara för konfiguration och driftsättning av digitala system (LIMS, ERP, ev. MES)
- Samordna kravinsamling, testning, validering, utbildning och systemintegrationer
• Etablera produktionsplanering, materialplanering (MRP), lager- och försörjningsstrategier
• Definiera och införa site operating system med standardiserat arbetssätt, KPI:er och uppföljningsrutiner
• Dokumentera processer och arbetsinstruktioner samt driva lean- och förbättringsarbete
• Planera och genomföra Performance Qualification (PQ) enligt valideringsmasterplan
• Säkerställa process- och materialkvalitet samt initiera korrigerande åtgärder
• Följa upp effektivitet, kvalitet, utbyte och driftsäkerhet
• Ansvara för finansiell prognostisering och uppföljning av kostnader kopplade till uppstarten
Lämplig bakgrund
Vi söker dig som har en akademisk examen inom teknik, life science, supply chain eller motsvarande och som har 10-12 års erfarenhet från läkemedels- eller medicinteknisk industri. Du har dokumenterad erfarenhet av produktionsuppstart, tech transfer eller operational readiness-projekt i regulatoriskt styrda miljöer. Du har en stark förståelse för GMP, valideringsprinciper samt digitala system såsom LIMS, ERP och gärna MES. Vidare har du god kännedom om relevanta regelverk, inklusive GMP och ISO 13485, samt är van att arbeta tvärfunktionellt i komplexa organisationer.
Dina personliga egenskaperFör att lyckas i rollen är du strukturerad, självgående och beslutsför, med förmåga att prioritera och hantera flera parallella initiativ samtidigt. Du trivs i en dynamisk miljö där både strategiskt tänkande och operativt genomförande krävs. Du har mycket god kommunikativ förmåga och bygger förtroendefulla relationer på alla nivåer i organisationen. Du är flexibel vad gäller arbetsuppgifter och arbetstider, tar eget ansvar och har mod att fatta även svåra beslut. Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, i tal och skrift, är ett krav.
Så ansöker duVi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut. Sista ansökningsdag är 2026-01-18. Till denna roll ser vi gärna CV på engelska.
Varmt välkommen med din ansökan!
Konsult hos SJR
Att arbeta som konsult hos SJR innebär att du blir en del av en dedikerad organisation med kompetens att ge dig perfekta förutsättningar att utvecklas både inom din yrkesroll och på ett personligt plan. Du får tillgång till vårt stora nätverk av intressanta företag och uppdragsgivare och därmed en unik möjlighet att ta din karriär till nästa steg.
Vi på SJR bryr oss om vår personal och tillsammans med oss får du en långsiktig partner som ger dig trygghet och stöd. Vi är lyhörda för dina behov och du kommer att ha en nära relation med din konsultchef som stöttar dig i din utveckling.
#Bildlänk
https://media.sjr.se/wp-content/uploads/2023/10/konsult_interim_annons-36.png Ersättning Fast l?n
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2026-01-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "1755".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare SJR in Sweden AB (org.nr 556652-3980),
http://www.sjr.se/ Jobbnummer 9656681