Nationalekonom till analysavdelningen

Post- och Telestyrelsen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Post- och Telestyrelsen i Stockholm, Haninge, Malmö, Kiruna eller i hela Sverige

Har du ett analytiskt sinne och tilltalas av att vara med och påverka spelreglerna på marknaden för elektronisk kommunikation? Är du dessutom lösningsorienterad och gärna kommer med egna initiativ? Då kan du vara den nationalekonom som vår enhet för ekonomisk analys behöver!

PTS arbetar för att alla ska ha tillgång till bra telefoni, bredband och post. Vi strävar efter att vara en av Sveriges bästa arbetsgivare, och har på senare år tilldelats utmärkelser som kvitto på vårt arbete som du kan läsa mer om på vår webbplats.

Analysavdelningen söker nu en nationalekonom till enheten för ekonomisk analys.

Vad ska jag arbeta med?
Som nationalekonom kommer du att arbeta med analyser av ekonomiska, tekniska och finansiella frågor rörande konkurrensreglering. Andra arbetsuppgifter som också ligger inom enhetens ansvarsområden är metodutveckling rörande kvantitativ analys och databaser, omvärldsbevakning, långsiktig strategisk analys och samhällsnyttoanalys.

Specifika arbetsuppgifter kan inkludera att:

• genomföra utredningar och bedömningar inom ramen för PTS analys av konkurrensen inom området elektronisk kommunikation
• medverka i att ta fram beslut kring konkurrensfrämjande förhandsreglering
• utveckla och underhålla PTS modeller för beräkning av kostnader för reglering av fasta och mobila kommunikationsnät
• medverka i möten med operatörer och representera myndigheten i internationella sammanhang.

Vem söker vi?

Vi söker dig med:

• akademisk examen på minst master- eller magisternivå i nationalekonomi eller motsvarande
• goda kunskaper och erfarenhet av dataanalys, antingen i Excel (eller liknande) alternativt i andra statistiska program som ex. Stata
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och/eller engelska

Det är även meriterande om du har:

• dokumenterade kunskaper i konkurrensrätt eller konkurrensekonomi
• akademisk examen på doktorsnivå i nationalekonomi eller motsvarande
• kunskaper om fasta eller trådlösa kommunikationsnät
• erfarenhet från myndighetsutövning och/eller offentlig förvaltning

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du lösningsorienterad och analytisk. Du är nyfiken och kommer gärna med egna initiativ. Eftersom rollen innebär mycket kontakter inom och utom organisationen är det också viktigt att du har en god samarbetsförmåga och är tydlig och professionell i din kommunikation.

Var på PTS ska jag jobba?

Divisionen för marknadsutveckling ansvarar för frågor som bl.a. rör digitalisering, konsumenternas rätt till ett brett och prisvärt urval av elektroniska kommunikationstjänster, bredbandsstöd samt konkurrensfrämjande analys och förhandsreglering av operatörer.

Analysavdelningen ansvarar för att ge ett kvalificerat stöd till övriga delar av myndigheten när det gäller olika typer av analyser. På analysavdelningen samlas kompetens som ansvarar för bland annat myndighetens statistikinsamling och tillhörande marknadsanalys, kostnadsberäkningsmodeller för området elektronisk kommunikation, spektrumanalys, utveckling och förvaltning av metoder för samhällsekonomiska analyser samt analyser av affärsmodeller, investeringar och andra ekonomiska och finansiella frågor.

Hur är det att jobba på PTS?

Hos oss får du jobba på en modern myndighet med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället. Vår verksamhet präglas av den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du hos oss verkar i en innovativ och kreativ miljö.

Vi är angelägna om att våra medarbetare mår bra och har förutsättningar att uppnå goda arbetsresultat. Friskvård är en del av arbetet och en god balans mellan arbete och fritid är viktigt för oss.

För att bidra till vår kultur värdesätts förmågor kring flexibilitet, initiativrikedom och samarbete. Vi kan på så sätt utveckla verksamheten och trivas ihop, vilket är en förutsättning för att uppnå våra höga ambitioner som arbetsplats.

Om anställningen
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.

Hur ansöker jag?
Välkommen med din ansökan nedan senast 14 april 2019. Dnr 19-2730.

För mer information kontakta tf. enhetschef Tania Abdali på 08-678 58 41 eller HR-specialist Johan Gustavsson, 08-678 58 11. För kontakt med våra lokala fackliga arbetstagarorganisationer maila till saco@pts.se eller st@pts.se

Såhär registrerar PTS dina personuppgifter.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2019-03-22

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-04-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Post- och telestyrelsen

Adress
Post- och telestyrelsen
Box 5398
10249 Stockholm

Kontorsadress
Valhallavägen 117, Stockholm

Jobbnummer
4686439

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Post- och Telestyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Post- och Telestyrelsen: