Nämndsekreterare vid Kommunstyrelseförvaltningen
Örebro kommun / Administratörsjobb / Örebro
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Örebro,
Kumla,
Hallsberg,
Nora,
Lindesberg eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Örebro kommun i Örebro,
Kumla,
Nora,
Ljusnarsberg eller i
hela Sverige Vill du vara med och göra vardagen enklare för Örebroarna? Gillar du utmaningar och att få möjlighet att utvecklas i din profession.
Om tjänsten
Som nämndsekreterare ansvarar du för att ärendehanterings- och nämndprocessen samordnas, kvalitetssäkras samt att ge specialiststöd i den processen till politiker och tjänstemän. Det innebär att du medverkar vid nämndernas sammanträden och politiska beredningar inför nämnden samt tjänstemannaberedningar.
Som nämndsekreterare spelar du en viktig roll i utvecklingen att samordna, effektivisera och kvalitetssäkra ärendeflödet inför, under och efter nämnd.
I tjänsten ingår även att självständigt handlägga egna ärenden och att bidra i övrigt i utvecklingsarbetet inom administrativa uppgifter som efterfrågas av våra uppdragsgivare.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• Självständigt ansvara för att samordna och planera ärendeberedningen.
• Sekreterarskap för nämnden och i beredningsforum.
• Ge stöd till handläggare vad gäller att kvalitetssäkra handlingar, att föredra ärenden och i lagstiftningsfrågor.
• Ge kvalificerat stöd till förtroendevalda och medarbetare i kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor samt i kommunens regelverk och rutiner kring dokument och ärendehantering.
• Registrering av inkomna handlingar.
• Självständigt handlägga ärenden/uppdrag.
• Ta initiativ, driva och medverka i utveckling av processer, system och rutiner kring ärendeprocessen och nämndarbetet.
• Hantera kontakter med media utifrån nämndarbetet.
Publiceringsdatum2016-12-15Kompetenser• Adekvat högskoleexamen 180 hp, (samhällsvetenskaplig-, förvaltnings-, statsvetenskaplig- eller juridisk inriktning).
• Kunskaper i kommunalrätt och förvaltningsrätt.
• Arbetslivserfarenhet inom nämndadministration i offentlig verksamhet.
• Kunskap och erfarenhet om moderna ärende- och dokumenthanteringssystem.
Som person har du god förmåga att planera, följa upp och utveckla administrativa rutiner. Du har en god samarbetsförmåga, en hög servicekänsla och ser möjligheter i att samverka med politiker, tjänstemän och andra aktörer. Arbetet kräver ett självständigt och strukturerat arbetssätt samt god förmåga att kunna uttrycka sig väl i tal och skrift. Förmåga till helhetssyn, ta initiativ och att driva utveckling. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Omfattning och tillträde
Tillsvidareanställning 100 %
Tillträde en tjänst 1 april 2017 och en tjänst snarast.
2 tjänster, om erforderliga beslut fattas.
Om arbetsplatsen
Tjänsten är placerad på Kommunstyrelseförvaltningen, avdelningen för Kansli- och demokratistöd. Inom avdelningen finns också verksamheterna juridik och stadsarkiv. Vår enhet består av ca 20 personer. Kommunstyrelseförvaltningen är en förvaltning med ambitionen att förnya, förenkla och förbättra vårt arbetssätt med syfte att ge ett effektivare och mer flexibelt stöd till Kommunstyrelsen, programnämnder, driftsnämnder och kommunens alla verksamhetsområden.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på
http://www.orebro.se/jobb.Ansökan
Sista ansökningsdag är 30 december 2016.
Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.
Ref.nr: Ks 1420/2016.
Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningEnligt avtal
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-12-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktMona Öhrn, Enhetschef 019-21 41 19
Vision Expedition, 019-21 11 93
SACO Expedition, 019-21 30 96
FöretagÖrebro Kommun
AdressÖrebro Kommun
Box 30060
70135 Örebro
KontorsadressBox 30060
Jobbnummer 3215158
Observera att sista ansökningsdag har passerat.