Nämndsekreterare/Utredare

Karlstads kommun, Kommunledningskontoret / Administratörsjobb / Karlstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Karlstad, Hammarö, Forshaga, Grums, Kil eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Karlstads kommun, Kommunledningskontoret i Karlstad

Vill du vara med och skapa bra dagar för Karlstadsborna och samtidigt utveckla koncernen Karlstads kommun? Du får 7 000 arbetskamrater som tillsammans hjälps åt i det viktiga arbetet med att förverkliga vår vision om tillväxt och god livskvalitet.

Kommunledningskontoret arbetar med ledning, styrning och uppföljning av kommunens verksamheter. Vi arbetar också med att driva på utvecklingen och tillväxten i Karlstad i samarbete med näringslivet och andra aktörer. Bland våra 200 medarbetare finns många olika kompetenser och verksamhetsområden, till exempel ekonomi- och verksamhetsstyrning, juridik, upphandling, ledar- och medarbetarutveckling, kommunikation och IT-verksamhet.

Karlstads-Hammarö överförmyndarnämnd är en av tolv nämnder i Karlstads kommun. Nämndens uppgift är att utöva tillsyn och kontroll enligt de regler i föräldrabalken som gäller förmyndare, gode män och förvaltare för personer som är folkbokförda i Karlstad och Hammarö. Nämnden utövar även tillsyn över gode män för ensamkommande barn. Överförmyndarnämnden leder arbetet för överförmyndarkansliet som för närvarande har åtta medarbetare.
Överförmyndarkansliet har sina lokaler på Drottninggatan 30 i centrala Karlstad.


Publiceringsdatum
2016-10-28

Arbetsuppgifter
Som nämndsekreterare arbetar du främst med nämndadministration bestående av:
• Sekreterarskap och ärendeberedning i överförmyndarnämnden
• Ansvar för administration av beslutsunderlag och expediering av beslut
• Webbpublicering av handlingar och beslut
• Stöd och utbildning i nämndadministrativa frågor till förtroendevalda och handläggare
• Hantering av arvoden till de förtroendevalda

Därutöver kommer du att arbeta med ärenderegistrering och förvaltningens arkivhantering och du blir enhetens registrator. Du kommer också att medverka i enhetens allmänna administrativa arbete och utveckling, samt delta i olika nätverk såsom sekreterarnätverket.
Viss handläggning av enskilda ärenden ingår också i tjänsten.


Kvalifikationer
Du som söker har relevant högskoleutbildning, gärna med statsvetenskaplig inriktning, och därmed goda kunskaper inom förvaltningsrätt och kommunal lagstiftning. Du har några års erfarenhet av liknande arbete och du har en väl utvecklad skriftlig och muntlig kommunikativ förmåga. Självklart har du stor vana vid att arbeta i administrativa IT-system.
Erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation är meriterande.

Som person är du bra på att samverka med andra och är serviceinriktad, flexibel och pedagogisk. Du deltar gärna i utvecklingsarbete, är analytisk med ett helhetsperspektiv och har förmåga att arbeta både strategiskt och operativt.
Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet.



ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-11-13
Ange följande referens när du ansöker: A613365
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Peter Frostvik peter.frostvik@karlstad.se 054-540 10 58

Företag
Karlstads kommun, Kommunledningskontoret

Adress
Karlstads kommun, Kommunledningskontoret
Karlstad
65184 Karlstad

Kontorsadress
Kontaktcenter, Västra Torggatan 26 Karlstad

Jobbnummer
3129153

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Karlstads kommun, Kommunledningskontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Karlstads kommun, Kommunledningskontoret: