Nämndsekreterare
Borås kommun / Administratörsjobb / Borås
2023-05-26
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Nämndsekreterare" (publicerad 2024-02-22) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Borås,
Bollebygd,
Svenljunga,
Ulricehamn,
Alingsås eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Borås kommun i Borås Är du intresserad av ett omväxlande och betydelsefullt arbete samtidigt som du vill bidra till Borås Stads utveckling? Är du dessutom en kommunikativ och handlingskraftig person? Då kan tjänsten som nämndsekreterare på Miljöförvaltningen vara ditt nästa jobb!
Miljöförvaltningen ansvarar för stadens myndighetsuppdrag inom miljötillsyn, livsmedelskontroll, alkohol- och tobakshandläggning. I förvaltningens uppdrag ingår också miljö- och naturvård samt att stödja konsumentintressena och uppmuntra hållbar konsumtion genom att erbjuda energi-, klimat-, konsumenträtt-, budget- och skuldrådgivning. Förvaltningen är aktiv i stadens samhällsplaneringsprocess och deltar i andra gemensamma processer i staden. Miljöförvaltningen arbetar för att förbättra boråsarnas livsmiljö och hälsa i linje med stadens miljömål och visionen om framtidens Borås om en långsiktigt hållbar utveckling.
Miljöförvaltningen har cirka 75 medarbetare och är indelad i sex avdelningar: Tillstånd och juridik, livsmedelskontroll, två avdelningar för Miljötillsyn, Miljö- och naturvård, Konsument Borås samt två stödfunktioner, en Ekonomifunktion och en HR-funktion.
Du kommer bli en del av teamet på ekonomifunktionen som i dagsläget består av fem personer och rapportera direkt till ekonomifunktionens chef. Tillsammans arbetar teamet med ett viktigt och uppskattat stöd åt hela förvaltningen inom ekonomi, kommunikation, nämnd och IT. Tjänsten är placerad mycket centralt på Sturegatan mitt emot stadsbiblioteket, med närhet till kollektivtrafik och restauranger.
Som nämndsekreterare på Miljöförvaltningen är du "spindeln i nätet" och har en central roll i den politiska beslutsprocessen och under nämndens sammanträden. Du är en betydelsefull del av förvaltningens arbete för att upprätthålla en rättssäker ärendehantering samt god service gentemot kommuninvånarna. I rollen kommer du att ansvara för alla uppgifter inom nämndprocessen och arbeta nära Miljö- & konsumentnämndens ordförande samt förvaltningsledningen. Du kommer också att ingå i ett nämndsekreterarnätverk.
I rollen kommer du att ansvara för nämndadministration under nämndens sammanträden, vilket innebär att du kommer förbereda ärenden, skicka kallelser och handlingar, lägga ut information på hemsidan, skriva och upprätthålla protokoll, expediera handlingar, sköta ledamöternas arvoden samt boka resor och konferensrum bland annat. Du ansvarar även för nämndens diarium och tillser att handlingar och ärenden diarieförs korrekt samt ansvarar för utlämnande av handlingar till allmänheten. Det förekommer kvällsarbete i samband med nämndens sammanträden, vilket generellt är en gång i månaden. Utöver obligatoriska fysiska möten kommer arbetet till stor del bedrivas digitalt med möjlighet till flexibel arbetstid enligt vårt förmånliga flextidsavtal.
Utöver nämndsekreterarrollen har du också en registratorsroll. Det innebär att du stöttar förvaltningens medarbetare i arkiv- och dokumenthanteringsfrågor samt är med och driver och vidareutvecklar förvaltningens ärendehanteringsprocess och säkerställer att processen på ett övergripande plan sker i enighet med lagkraven.
Vi söker dig med kandidatexamen inom offentlig förvaltning, statsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant. Alternativt att du har längre dokumenterad erfarenhet av arbete som nämndsekreterare eller har utfört nämndadministrativa uppgifter inom offentlig verksamhet.
För tjänsten fordras mycket goda kunskaper i svenska språket och att du har förmågan att uttrycka dig väl i tal och skrift. Du är en van användare av olika datasystem och det är meriterande om du arbetat i systemen Ciceron och Ecos. Det är även önskvärt att du har god kännedom om kommunal verksamhet, kommunallag, förvaltningslag, offentlighets- och sekretesslag.
Som person är du kommunikativ då arbetet innebär mycket kontakt med förtroendevalda, handläggare samt i viss mån media och medborgare. Du kommer att arbeta både självständigt men också tillsammans med andra. Det är därmed viktigt att du är samarbetsvillig och lösningsorienterad men också har förmågan att självständigt driva dina processer framåt. Det är fördelaktigt om du är strukturerad, noggrann, flexibel och kvalitetsmedveten, då du själv ansvarar för nämndprocessen samt kommer stötta dina kollegor i olika ärenden. Vi värderar personlig lämplighet högt, ett gott bemötande, serviceförmåga, förmåga att tänka positivt och att du har ett förhållningssätt som bidrar till en god arbetsmiljö.
Som anställd i Borås Stad får du tillgång till en rad olika förmåner. För att öka flexibiliteten i arbetet så arbetar vi utifrån ett flextidsavtal och det finns även möjlighet att arbeta vissa dagar hemifrån. Vi har även ett gediget friskvårdsbidrag utan krav på egeninsats, samt erbjuds du fri tillgång till kommunens badhus och friluftsanläggningar bland annat.
Är du ute efter dynamisk tjänst där du får möjlighet att arbeta både operativt och strategiskt? Skicka in din ansökan redan idag, intervjuer kan komma att ske löpande!
Fackliga företrädare nås via Borås Stads växel, tfn 033-35 70 00.
Ersättning Enligt avtal
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-06-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "18:2023:5".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Borås kommun (org.nr 212000-1561)
Arbetsplats Borås Stad
Kontakt chef för Ekonomifunktion
Sandra Larsson
033-353177 Jobbnummer 7824485
Observera att sista ansökningsdag har passerat.