Nämndsekreterare
Gislaveds kommun / Administratörsjobb / Gislaved
2025-06-19
Visa alla administratörsjobb i Gislaved,
Gnosjö,
Tranemo,
Värnamo,
Svenljunga eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Gislaveds kommun i Gislaved,
Borås,
Jönköping eller i
hela Sverige Publiceringsdatum2025-06-19BeskrivningSom medarbetare i Gislaveds kommun är du medskapare på din arbetsplats.
Du ges möjlighet och förväntas att bidra till verksamhetens utveckling genom din kunskap och erfarenhet. Hos oss är respekt för olikheter och alla människors lika värde grundläggande.
Nämnd- och ärendehanteringsenheten är en central stödfunktion inom kommunen med ansvar för att säkerställa att den politiska beslutsprocessen och hanteringen av allmänna handlingar sker rättssäkert, effektivt och i enlighet med gällande lagstiftning.
Vi arbetar nära både politiska organ och kommunens olika förvaltningar och är en viktig del av den demokratiska infrastrukturen. Enheten ansvarar bland annat för nämndadministration, diarieföring, dokumenthantering, informationsstyrning och stöd i tillämpning av offentlighetsprincipen och arkivlagen.
Vi skapar struktur och kvalitet i ärendehanteringen och säkerställer transparens, rättssäkerhet och service i hela dokumentlivscykeln - från inkommen handling till arkivering.
Dina arbetsuppgifterSom nämndsekreterare har du en central roll i den demokratiska beslutsprocessen. Du samordnar nämndens arbete och är ett kvalificerat stöd till både tjänstepersoner och förtroendevalda. Ditt uppdrag är att säkerställa en rättssäker, strukturerad och effektiv ärende- och beslutsprocess.
För att lyckas i rollen krävs att du har mycket goda administrativa och kommunikativa färdigheter, en stark förmåga att hantera detaljer och hålla ordning, samt god förståelse för kommunens styrning och regelverk. Kunskap om kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighetsprincipen och andra relevanta lagar är en förutsättning.
I ditt dagliga arbete:
Bevakar du att ärenden bereds och kommer upp till nämnden i rätt tid.
Ansvarar du för kvalitet och rättssäkerhet i berednings- och beslutsprocessen.
Kvalitetsgranskar du handlingar inför varje nämndsammanträde och ger återkoppling till handläggare och chefer.
Skriver du protokoll, expedierar beslut och hanterar den löpande administrationen kring nämndens arbete.
Ger du stöd och utbildning till verksamhetens handläggare och chefer i ärendeprocess och styrdokument.
Leder och deltar du i utvecklingsarbeten, särskilt kring nya arbetssätt och digitala verktyg inom ärende- och nämndadministration.
- Samordna förvaltningens administrativa styrdokument såsom ärendehandbok, delegationsordning och informationshanteringsplan
- Samordning av förvaltningsövergripande remisser samt framskrivning av förvaltningsövergripande ärenden till nämnden
- Beroende på din bakgrund kan även utredningsuppdrag och andra utvecklingsprojekt inom tex. administration bli aktuella.
- Registrerar ärenden i kommunens ärendehanteringssystem Castor och säkerställer korrekt diarieföring.
Som nämndsekreterare är du en nyckelperson för kvalitetssäkringen av kommunens beslutsfattande och en viktig del i att skapa tillgänglighet, transparens och ordning i den demokratiska processen.
Vi söker dig som har:
Relevant högskoleutbildning, exempelvis inom statsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning - eller arbetslivserfarenhet som nämndsekreterare eller registrator.
Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
God kännedom om kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighetsprincipen
En väl utvecklad administrativ förmåga och ett öga för struktur och detaljer
Förmåga att arbeta självständigt och samtidigt samarbeta lyhört och smidigt med andra
Ett professionellt och serviceinriktat bemötande i kontakter med både förtroendevalda och medarbetare
Det är meriterande om du har erfarenhet av ärendehanteringssystem, såsom Castor eller liknande.
Som person är du:
Flexibel och ser möjligheter i förändringar
Initiativtagande och resultatorienterad
Lyhörd, trygg och kommunikativ
Strukturerad i ditt arbetssätt och bra på att planera och prioritera
Lugnt och vänligt bemötande med hög servicenivå
Ditt medarbetarskap präglas av engagemang och ansvar. Du bidrar aktivt till verksamhetens utveckling och samarbetar väl - både inom ditt team och över förvaltningsgränser. Du delar vår syn på vikten av kvalitet, respekt och tillgänglighet i kontakten med medborgare, kollegor och förtroendevalda.
I Gislaveds kommun är heltid en rättighet och därför annonseras lediga tjänster* på heltid. När verksamheten kan tillgodose deltid är det givetvis en möjlighet. *tjänster som är kortare än 3 månader samt vissa befattningar kan undantas. Inför rekryteringsarbetet har Gislaveds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Ersättning Enligt avtal
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-07-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/259".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Gislaveds kommun (org.nr 212000-0514)
Arbetsplats Enheten för nämnd - och ärendehantering
Kontakt Adela Mujanovic
0705181778 Jobbnummer 9396391