Lönechef till Lönecentrum, östra värmland
Kristinehamns kommun, Kommunledningsförvaltningen / Ekonomichefsjobb / Kristinehamn
2025-10-15
Visa alla ekonomichefsjobb i Kristinehamn,
Storfors,
Nacka,
Degerfors,
Karlskoga eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kristinehamns kommun, Kommunledningsförvaltningen i Kristinehamn Vill du arbeta på en arbetsplats som värnar om medarbetarnas trygghet, sammanhållning och arbetsglädje? På Lönecentrum östra Värmland finns nu en bred roll som lönechef för dig som vill förvalta och fortsätta utveckla en välfungerande lönefunktion med hög kompetens.
Lönecentrum östra Värmland ingår i ett samarbete med kommunerna Karlskoga, Filipstad, Storfors, Degerfors och Kristinehamn. Kristinehamn kommun är värdkommun och den gemensamma nämnden ingår i Kristinehamns kommuns organisation.
Lönecentrum tillhör kommunledningsförvaltningen och är en del av HR-avdelningen tillsammans med enheterna HR, rekrytering och bemanning samt överförmyndare, och du som lönechef ingår i HR- avdelningens ledningsgrupp.
Det primära uppdraget är att leverera rätt lön i rätt tid för kommunernas 12 000 medarbetare, politiker och arvodstagare.
Tjänsteutbudet utgörs av löneadministration, utdata, statistik, systemförvaltning och support till de ingående kommunerna inklusive stiftelser och bolag samt Bergslagens räddningstjänst, utifrån överenskommet serviceavtal och reglemente.
Publiceringsdatum2025-10-15ArbetsuppgifterI rollen som lönechef ingår ekonomi- verksamhet- och personalansvar för enheten och dess medarbetare (lönehandläggare, systemförvaltare och samordnare).
Lönechefen är kontaktperson mot den administrativa nämnden samt kommunernas Hr-chefer som utgör styrgrupp. Du har till uppgift att balansera lönecentrums uppdrag och interna mål i förhållande till enhetens och kommunernas förutsättningar och behov.
I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att:
* skapa förutsättningar för en effektiv och kvalitativ löneprocess med hög servicenivå
* ha löpande dialog med kommunerna om uppdrag, kundnöjdhet och behov
* ta fram underlag för beslut, skriva tjänsteutlåtelser, löpande informera och föredra för den administrativa nämnden
* arbeta aktivt för en trivsam och stimulerande arbetsmiljö
* initiera och utveckla processer
* leda medarbetarna mot gemensamma och tydliga mål
* omvärldsbevaka.
För oss är det viktigt att du ska trivas få den stöttning du behöver i din roll. Inom Kristinehamns Kommun finns internt specialiststöd inom områdena personal, ekonomi, kommunikation, digitalisering och kansli/juridik. Du kommer att få introduktion inom de olika områdena och har även tillgång till interna utbildningar. Förutom stödfunktionerna så har du erfarna chefskollegor inom HR- ledningsgruppen att rådfråga och en arbetsgivare som ser vikten av balans mellan arbete och privatliv.
KvalifikationerFör att lyckas i rollen ser vi att du har:
* utbildning inom personaladministration/lön eller likvärdig arbetslivserfarenhet
* tidigare haft en ledande position eller minst fem års erfarenhet som lönekonsult/lönespecialist eller annan liknande roll
* mycket god svenska i tal och skrift
* digital kunskap och förståelse, systemvana och goda kunskaper i Office 360
Det är meriterande om du har erfarenhet av utvecklingsarbete och förändringsledning. Likaså om du har erfarenhet från arbete i en politiskt styrd organisation.
Som person är du trygg, stabil och har personlig mognad. Du skiljer på det personliga och professionella och förhåller dig på ett sätt som är anpassat till situationen. Du tar ansvar för din uppgift, skapar strukturer och har tålamod att driva långsiktiga processer. Ditt bemötande är lugnt, uppmärksamt och tillmötesgående och du har ett genuint intresse av att lyssna in andra för att förstå deras behov. I rollen ingår att ha kontakt med många olika aktörer, så därför är det av vikt att du har en utvecklad samarbetsförmåga och har ett helhetsperspektiv.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper i rekryteringen.
Intervjuer och tillsättning kan ske innan ansökningstiden har löpt ut, så vänta inte med din ansökan.
ÖVRIGT
Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz och blir erbjuden anställning, måste du kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.
Vi i Kristinehamns kommun arbetar för ett aktivt ledar- och medarbetarskap. Detta skapas genom dialog och i samspel mellan ledare och medarbetare, vilket skapar goda förutsättningar för arbetsglädje i organisationen. Vår arbetsmiljö påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar att bidra.
Tillsammans arbetar vi för att verksamheten uppnår sina mål och att beslut som fattas också efterlevs. En nyfiken grundinställning och vilja att samarbeta är förutsättningar för ständiga förbättringar som leder till den bästa möjliga servicen till kommunens invånare.
Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.
Kristinehamns kommun ser mångfald som en styrka och vi välkomnar alla sökande. Vår kompetensbaserade rekryteringsmetodik syftar till att fokusera på individens kompetens och därigenom även motverka diskriminering
Varmt välkommen med din ansökan!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att endast skicka in din ansökan via ansökningslänken i annonsen. Frågor som rör rekryteringsprocessen hanteras av rekryteringsenheten.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-11-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C283808".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Kristinehamns kommun (org.nr 212000-1868)
Arbetsplats Kristinehamns kommun, Kommunledningsförvaltningen
Kontakt Rekryteringskonsult
Alexandra Persson
rekrytering@kristinehamn.se Jobbnummer 9558726