Licensansvarig till beställarfunktionen IT
Göteborgs stad, Stadsledningskontoret / Datajobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla datajobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Göteborgs stad, Stadsledningskontoret i Göteborg Stadsledningskontoret stödjer kommunstyrelsen i uppdraget att leda, samordna och följa upp stadens verksamheter. I detta ingår att leda och samordna stadens strategiska planering, uppföljning av verksamheterna och dess resultat, beredning av beslutsunderlag och utförande av särskilda uppdrag, utveckling av stadens styrmodell och ägarstyrning av stadens bolag samt att bistå med specialiststöd och utförande av delegerade verksamheter och projekt.
Göteborgs Stad har drygt 40 gemensamma IT-stöd och administrativa tjänster.
De omfattar allt från hantering av fakturor till datalagring. Gemensamma IT-stöd och tjänster ska göra arbetet effektivare, öka kvaliteten i verksamheternas processer och hålla nere kostnaderna. Systemen förvaltas och drivs enligt "Modellen för kommungemensamma IT-stöd och administrativa tjänster".
Publiceringsdatum2012-01-30ArbetsuppgifterEnhetens uppdrag
Beställarfunktionen är en viktig komponent i beställarorganisationen för förvaltning av
kommungemensamma IT-stöd och administrativa tjänster. Syftet med beställarfunktionen är att vara en representant för verksamhetens samlade kravbild. Alla
system/tjänster ska förvaltas på ett enhetligt sätt med gemensamma mål, gemensamt
synsätt och arbetssätt.
Som licensansvarig kommer du ha det övergripande ansvaret för Software Asset Management (SAM) inom Göteborgs Stad och kommer att ha en viktig roll i beställarorganisationen.
Arbetsuppgifter• Behovsanpassa och kostnadsoptimera Stadens licensinnehav
• Arbeta med licensstrategier ur ett affärsmässigt perspektiv
• Hantera löpande frågor som rör licenser, mjukvaror, mjukvaruavtal från anskaffning till avveckling.
• Ansvara för omvärldsbevakning av t.ex. förändringar av licensmodeller m.m.
• Samordna vårt arbete med att vara rätt licensierade och vara vår kontaktperson vid licensrevisioner.
• Se till att en balans mellan de enskildas önskemål och standardisering av verksamhetens licensbehov uppnås.
• Vara ett stöd för Stadens inköpare kring mjukvarufrågor
• Delta vid förhandlingar av befintliga och nya avtal
• Informera och utbilda organisationen i licenshantering för att säkerställa korrekt licenshantering i alla led
• Se till att Stadens regelverk betr. licenshantering används och är uppdaterat.
• Ta fram ett SAM-verktyg som stödjer licenshanteringen.
KvalifikationerDu har adekvat högskoleutbildning eller erfarenhet av liknande arbete.
Du har flerårig erfarenhet av licensadministration, inköps- och avtalsfrågor samt är en erfaren förhandlare. Du har mycket goda kunskaper om olika licensieringsmodeller (Microsoft, IBM, Oracle, m.fl.) och produktsortimentet. Du har mycket god kunskap i svenska och engelska, både i tal och skrift. Erfarenhet av projektledning och god kännedom av ITIL är meriterande.
Dina personliga egenskaperVi förutsätter att du är kan uttrycka dig väl i tal och skrift och att du är en god kommunikatör som har förmåga att etablera och utveckla relationer. Som person är du självgående, initiativrik, strukturerad och affärsmässig i kontakten med leverantörer.
Dessutom är du analytisk och har förmåga att hitta kostnadseffektiva lösningar beträffande licenshantering, på såväl kort som lång sikt.
Arbetstider och omfattningHeltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast.
ErsättningMånadslön Individuell lön.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2012-02-12
Ange följande referens när du ansöker: A251600
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktMaritha Enström, 031-368 04 24
Demis Stavridis, 031-368 04 57
Facklig kontaktYwonne Bergkvist, 031-368 03 62
Stefan Granlund, 031-368 04 85
FöretagGöteborgs stad, Stadsledningskontoret
AdressGöteborgs stad, Stadsledningskontoret
Jobbnummer 1141968
Observera att sista ansökningsdag har passerat.