Lekebergs kommun söker säkerhetsstrateg

Lekebergs kommun, Administrativa avdelningen / Säkerhetsjobb / Lekeberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla säkerhetsjobb i Lekeberg, Karlskoga, Degerfors, Hallsberg, Storfors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lekebergs kommun, Administrativa avdelningen i Lekeberg

Unga, expansiva Lekeberg är en kommun med framtidspotential!
Lekebergs kommun vill vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarskap och ledarskap präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter. Vi strävar emot att vara en effektiv, hållbar och trygg kommun för våra kommuninvånare och medarbetare.
Positiv utveckling och framtidssatsningar kännetecknar Lekeberg och vi styr mot nya och spännande utmaningar! Vill du vara med på resan? Läs mera om vår kommun på www.lekeberg.se



Publiceringsdatum
2023-03-16

Arbetsuppgifter
I rollen som säkerhetsstrateg arbetar du med att leda och utveckla kommunens arbete med krisberedskap, civilförsvar, säkerhetsskydd, brottsförebyggande arbete och systematiskt brandskyddsarbete.
Du genomför ditt arbete med nationell styrning och politiska inriktningar som grund.

I rollen ingår bland annat:
• att arbeta med kommunens krisledningsorganisation
• framtagande av analyser
• utbildning- och övningsinsatser
• planläggning och samverkan inom våra olika områden
• upprättande av styrdokument inom ditt område
• kommunicera resultat och analyser samt ta fram stöd och vägledningar

Du arbetar ofta på ledningsnivå nära ledningsgrupper och förtroendevalda. En viktig del är att stödja och samordna kommunens förvaltningar och bolag i deras arbete med säkerhetsfrågor. Du arbetar inom ett brett område och du förväntas snabbt kunna ta till dig nya förutsättningar och sätta dig in i nya ämnesområden samt vara behjälplig och ta ansvar för hela området.
I din roll kommer du ha kontakt med offentliga och privata aktörer, frivilligorganisationer och allmänheten. Det är viktigt att du har en god förmåga att samverka.
Vissa av våra anställningar kan innebära krigsplacering.

Kvalifikationer
Vi söker dig som:
• har lämplig utbildning inom området säkerhet och/eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• besitter en mycket hög IT-mognad och vana av att arbeta i verksamhetssystem
• har en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
• innehar körkort B
• känner dig bekväm med att tala och föredra ärenden inför grupper

Det är meriterande om du har erfarenhet av:
• arbete inom kommunal verksamhet

För att lyckas i rollen krävs att du är en person som har ett stort eget driv och är självgående, du är van vid att leda dig själv. Du är kommunikativ och känner dig även bekväm med att leda andra och du uppskattar att samarbeta.
Du har förmåga att tempoväxla mellan ordinarie långsiktiga arbetsuppgifter och akut hantering av oförutsedda händelser.
För att passa i rollen behöver du vara en person som arbetar strukturerat och är bra på att organisera och prioritera ditt arbete. Du behöver vara flexibel, serviceinriktad och lyhörd och känna dig bekväm med att ha många olika kontakter, både internt och externt. Vi ser att du har ett intresse för digitala verktyg och gärna använder dem i ditt arbete. Som person har du en hög social förmåga och är mycket bra på att samarbeta och bygga relationer, likaväl som du arbetar självständigt och driver på utvecklingen inom ditt område. Du tycker om omväxling i arbetet och ser problemlösning som en utmaning.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet i denna rekrytering, framförallt vid personliga egenskaper kring samarbets- och samverkansförmåga.
Efter överenskommelse med ansvarig chef finns det möjlighet till att arbeta viss del av arbetstiden på distans.

ÖVRIGT
Lekebergs kommun består bl.a. av centralorten Fjugesta och tätorterna Mullhyttan och Hidinge/Lanna. Med korta avstånd, goda kommunikationer och kommunens strategiska placering är det enkelt att ta del av både landsbygd och stad. Här finns attraktivt boende, ett rikt kultur- och fritidsliv och ett bra företagsklimat.

Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan.
Vissa tjänster är säkerhetsklassade, därför kan även en säkerhetsskyddsintervju komma att bli aktuell i rekryteringsprocessen.

Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-04-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1206464".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lekebergs kommun (org.nr 212000-2981)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Lekebergs kommun, Administrativa avdelningen

Kontakt
Tf administrativ chef
Maria Lysegård
maria.lysegard@lekeberg.se
0585-48123

Jobbnummer
7557106

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lekebergs kommun, Administrativa avdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lekebergs kommun, Administrativa avdelningen: