Lärare till Åsbackaskolan, Örebro

Specialpedagogiska skolmyndigheten, Åsbackaskolan / Grundskollärarjobb / Örebro
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla grundskollärarjobb i Örebro, Kumla, Hallsberg, Nora, Lindesberg eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Åsbackaskolan i Örebro, Gnesta, Härnösand eller i hela Sverige

Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning - oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.

Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb

Åsbackaskolan erbjuder elever, från hela landet, med dövhet och hörselnedsättning i kombination med utvecklingsstörning samt tidig dövblindhet en utbildning anpassad efter varje elevs förutsättningar.

För de elever som inte kan dagpendla erbjuder vi även boende. Vårt elevboende ligger ute i Adolfsberg som är ett naturskönt område i utkanten av Örebro.



Publiceringsdatum
2019-06-04

Arbetsuppgifter
Utifrån aktuell läroplan ska lärare vid Specialskolan arbeta för en god måluppfyllelse så att varje elev får en utbildning likvärdig övriga skolformer.

I mötet med eleven ska läraren
• Utveckla elevens förmåga att upptäcka problem och att finna lösningar till dessa.
• Skapa möjligheter för eleven att kunna samtala kring sitt lärande och utveckling individuellt och i grupp.
• Anpassa och utforma undervisningen i överensstämmelse med läroplaner, kursplaner och kunskapskrav.
• Bedöma, dokumentera och följa upp den enskilda elevens behov och kunskapsutveckling.

Lärarrollen innebär ett ledarskap där läraren:
• Leder och organiserar arbetet så att en trygg lärandemiljö skapas som grundar sig på ömsesidig respekt och samarbete.
• Kan avgöra när det finns behov av stöd från en annan lärare eller yrkesgrupp med special kompetens.
• Har ansvar för att de dokument som ska främja elevens trygghet och studiero som exempelvis plan mot kränkande behandling efterlevs.

I lärarens uppdrag ingår samverkan genom att:
• Lärare har ett nära samarbete med kollegor och vårdnadshavare samt aktivt deltar i skolans kontakter med samhället i övrigt.
• Lärare bidrar till skolutveckling i sin skolenhet genom reflektion och diskussion utifrån vetenskapliga och yrkesetiska ställningstagande.

Lärarrollen innebär att läraren:
• Tar ansvar för sitt lärande och sin yrkesutveckling utifrån verksamhetens krav och behov.
• Kan bedöma hur effektfulla olika undervisningsstrategier är och anpassa undervisningen därefter.
• Tillägnar sig aktuell forskning och utvecklingsarbete.

Tyngdpunkten ska ligga på elevens lärande genom ledarskapet och i samverkan med andra.

Befattningen innebär arbete med elever som läser enligt grundsärskolans och träningsskolans kursplaner.



Kvalifikationer
Du är legitimerad lärare eller förskollärare med speciallärarutbildning med inriktning hörsel och/eller utvecklingsstörning. Du har behörighet att undervisa elever som läser enligt grundsärskolans kursplan.

Du har erfarenhet av pedagogiskt arbete med barn, ungdomar och/eller vuxna som har en funktionsnedsättning.

Läraren ska kunna
• Omsätta läroplanens övergripande mål och kursplanernas kunskapskrav till en varierad och inspirerande undervisning för eleverna.
• Analysera, dokumentera, bedöma och utvärdera elevers kunskapsutveckling och på så sätt ge eleven bästa möjliga förutsättningar i sitt lärande för att nå sina mål.
• Välja alternativa, anpassade och kompletterande pedagogiska strategier utifrån elevernas individuella behov och förutsättningar.
• Använda IT och media i undervisningen för elevers utveckling och lärande i grupp och individuellt.
• Själv och tillsammans med andra skapa en trygg och tillitsfull lärandemiljö som grundar sig på ömsesidig respekt och goda relationer.
• De kommunikationssätt eleven valt att använda.

Personliga egenskaper för lärare i Specialskolan är:
• Personlig mognad
• Integritet
• Initiativtagande
• Strukturerad
• Problemlösande analysförmåga
• Kommunikativ förmåga
• Flexibilitet och samarbetsförmåga
Erfarenhet krävs.


ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Snarast eller efter överenskommelse., upphör: Provanställning på sex månader tillämpas.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-06-17
Ange följande referens när du ansöker: 2 STO-2019/977
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Linnéa Höljer linnea.holjer@spsm.se 010-4735095
Malin Larsson malin.larsson@spsm.se 010 - 473 52 76

Företag
Specialpedagogiska skolmyndigheten, Åsbackaskolan

Adress
Specialpedagogiska skolmyndigheten, Åsbackaskolan
Box 1100
87131 Härnösand

Kontorsadress
Nybrogatan 14 C Härnösand

Jobbnummer
4818675

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Specialpedagogiska skolmyndigheten, Åsbackaskolan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Åsbackaskolan: