Kriskommunikatör

Länsstyrelsen Skåne, Kommunikationsenheten / Administratörsjobb / Malmö
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Malmö, Burlöv, Lomma, Staffanstorp, Vellinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Länsstyrelsen Skåne, Kommunikationsenheten i Malmö

Länsstyrelsen Skåne skapar samhällsnytta genom att ta ansvar för samhällsbygget, skydda miljön och investera i landsbygden. Målet är att göra det bästa för Skåne och bidra till goda livsvillkor och en hållbar utveckling. I vårt uppdrag har vi olika roller och fungerar både som utvecklingspartner och som beslutsfattare i frågor som rör länets utveckling. Vi arbetar på uppdrag av regering och riksdag och investerar 2,3 miljarder och fattar 70 000 myndighetsbeslut för Skånes och Sveriges bästa varje år.

Vi är ca 550 medarbetare och har kontor i Malmö och Kristianstad. Vår vision är "Det bästa för Skånes människor, djur och natur. Idag och imorgon".

Vi söker nu en erfaren och driven kriskommunikatör till vår kommunikationsenhet med placering i Malmö. Anställningen är en visstidsanställning till 2019-12-31 med eventuell möjlighet till förlängning. Tillträde snarast enligt överenskommelse.

Kommunikationsenheten arbetar strategiskt och operativt med att utveckla och upprätthålla länsstyrelsens interna och externa kommunikation. Enheten består av fem medarbetare.

Du hittar mer information om Länsstyrelsen Skåne i länken nedan.


Publiceringsdatum
2019-04-04

Arbetsuppgifter
Som kriskommunikatör bidrar du till att utveckla Länsstyrelsens kommunikativa förmåga vid kris och samhällsstörning, under höjd beredskap och gällande civilt försvar. I uppdraget ligger också att höja Länsstyrelsens förmåga att möta informationspåverkan. Du tillhör kommunikationsenheten och kommer till viss del att arbeta med länsstyrelsens övriga kommunikation, till exempel klimatanpassning, regionala miljömål, Agenda 2030 med mera.

Du kommer i rollen som kriskommunikatör ha kontaktytor både internt och externt. Du har ett nära samarbete med kollegorna på länsstyrelsens enhet för samhällsskydd och beredskap samt andra enheter inom myndigheten. Externt har du främst kontakt med övriga myndigheter och länets kommuner.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att:
• arbeta med strategier, planer och metodutveckling för kriskommunikation, riskkommunikation och utvalda kommunikationsinsatser inom andra sakområden,
• hantera löpande operativt arbete samt resultatuppföljning av kommunikationsinsatser i samtliga kommunikationskanaler (för kris samt andra sakområden),
• delta i planering, beredning samt genomförande av krisorganisationsövningar samt
• medverka i länets nätverk för myndighetsgemensam kriskommunikation.



Kvalifikationer
Länsstyrelsen eftersträvar att ha medarbetare med olika egenskaper, förutsättningar och livserfarenheter. Det är samspelet mellan medarbetarnas olikheter och likheter som utgör en av Länsstyrelsens framgångsfaktorer.

Som kriskommunikatör ska du ha
• högskoleutbildning inom kommunikationsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig,
• flerårig erfarenhet av operativt kriskommunikationsarbete,
• mycket god förmåga att arbeta målinriktat, i grupp och under tidspress samt
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska .

Det är meriterande om du
• har erfarenhet av kriskommunikation inom en kommun eller annan offentlig verksamhet,
• deltagit i planering, beredning och genomförande av krisorganisationsövningar samt
• erfarenhet av att producera innehåll för digitala kanaler, både planerat och improviserat.

Som medarbetare hos oss har du tre roller: arbetstagare, kollega och verksamhetsutövare. I rollen som arbetstagare representerar du myndigheten, tillsammans med dina kollegor bidrar du till det samlade resultatet och som verksamhetsutövare skapar du samhällsnytta utifrån din sakkompetens.

Som person är du van vid att arbeta självständigt, ta initiativ och driva egna processer. Du är serviceinriktad och lyhörd och har lätt för att skapa goda relationer både internt och externt. Vår komplexa verksamhet ställer krav på att du kan se frågor ur olika perspektiv för att kunna fatta rätt beslut. Vidare är du modig och utmanande i den kreativa processen, utåtriktad och flexibel och har en förmåga att snabbt växla mellan olika arbetsuppgifter. Tillsammans med dina kollegor arbetar du mot gemensamma mål och det är därför en förutsättning att du är bra på att både samarbeta och kommunicera med andra. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Vi ber dig söka anställningen genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot en fastställd kompetensprofil samt mot andra sökande.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Du hittar information om hur Länsstyrelsen Skåne behandlar personuppgifter på https://www.lansstyrelsen.se/skane/dataskydd.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Anställningen är en visstidsanställning till 2019-12-31 med eventuell möjlighet till förlängning. Tillträde snarast enligt överenskommelse. .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-04-23
Ange följande referens när du ansöker: 112-10204-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Lina Andersson 010-224 13 34

Företag
Länsstyrelsen Skåne, Kommunikationsenheten

Adress
Länsstyrelsen Skåne, Kommunikationsenheten
Södergatan 5
20515 MALMÖ

Kontorsadress
20515

Jobbnummer
4712599

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Länsstyrelsen Skåne, Kommunikationsenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Länsstyrelsen Skåne, Kommunikationsenheten: