Krisberedskapshandläggare med inriktning kontinuitetshantering

Polismyndigheten / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Stockholm, Solna, Södertälje, Sigtuna, Uppsala eller i hela Sverige

Polismyndigheten söker
Krisberedskapshandläggare med inriktning kontinuitetshantering till Nationella operativa avdelningen, Operativa enheten, Sektionen för nationell samordning, gruppen för krisberedskap i Stockholm.
Ref.nr.700/16. Ansök senast 30 nov 2016.

POLISMYNDIGHETEN
Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Polismyndigheten ersätter tidigare 21 fristående polismyndigheter, Rikspolisstyrelsen och Statens kriminaltekniska laboratorium. Myndigheten har blivit en enrådighetsmyndighet vilket innebär att den leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och är organiserade i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.
NOA:s operativa enhet har funktionsansvar för myndighetens polisflyg, nationella insatsstyrka och nationella bombskydd. Enheten har processansvar för myndighetens nationella insatskoncept, myndighetens krishantering och myndighetens gränspolisverksamhet. Enheten har ett ansvar för att dygnet runt, i samverkan med internationella enheten, svara för nationell och internationell operativ kommunikation och samordning så att Polismyndighetens resurser används effektivt. Enheten har också ett ansvar för att biträda polisregionerna vid internationell rättslig hjälp samt upprätthålla nationell krisberedskap. Vid enheten finns också ansvaret för att öka polisens förmåga att motverka och hantera terrorism och andra särskilt grova våldsbrott.

Sektionen Nationell samordning ingår i Operativa enheten och har ett uppdrag är att öka NOA:s ledningsförmåga genom en utveckling av den Nationella ledningscentralen. Vidare ansvarar sektionen genom gruppen för krisberedskap för polisens krisberedskapsförmåga och förmåga till civilt försvar
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Arbetsplatsbeskrivning:
Vill du arbeta vid en arbetsplats som erbjuder dig samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter där du genom att påverka och bidra till
polisens uppdrag, verkligen kan göra skillnad.

Genom högt engagemang, tillgänglighet och effektivitet strävar vi efter att erbjuda en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet, lärande och utveckling genom att tillvarata alla medarbetares engagemang och kompetens. Som anställd i Sveriges största myndighet uppmuntras du till eget ansvarstagande och personlig utveckling.

Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Med anledning av ett förändrat säkerhetspolitiskt läge i vår omvärld och ett ökat fokus på krisberedskap och civilt försvar rekryterar gruppen för krisberedskap en handläggare med inriktning mot kontinuitetshantering. Funktionen syftar till att säkerställa nationell enhetlighet och styrning i planläggning och kontinuitetshantering för alla polisens verksamhetsområden och organisatoriska delar. Som krisberedskapshandläggare kommer ditt arbete bland annat bestå av att leda arbetsgrupper, skapa styrdokument och vara strategisk kontaktpunkt mot externa aktörer. En stor del av ditt arbete kommer också bestå av att driva polisens generella krisberedskapsarbete framåt tillsammans med dina kollegor på gruppen för krisberedskap.

Arbetsuppgifter :
Huvudsakliga arbetsuppgifter som handläggare med ansvar för polisens kontinuitetsplanering:
• Verka som nationell kontaktpunkt för polisens externa samverkansparter på
strategisk nivå
• Driva arbetsgrupper med deltagare från olika regioner/avdelningar inom polisen.
• Skapa underlag för inriktning och samordning med polisens resurser inom arbetsområdet kontinuitetsplanering inom krisberedskapsprocessen.
• Remisshantering
• Samordna polisregionernas verksamhet inom området

Kvalifikationer:
Vi söker dig som har:
• Polisexamen/officersexamen och/eller akademisk examen med inriktning
mot juridik, kriminologi, statsvetenskap eller annan adekvat utbildning
• Minst tre års erfarenhet av krisberedskaps-, rättsvårdande-, militärt- eller liknande arbete
• Erfarenhet av processorienterat arbete
• Vana av att leda arbetsgrupper och/eller projekt
• Mycket god förståelse för det svenska krisberedskapsarbetet och dess myndighetssamverkan
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och på engelska

Meriterande
Det är meriterande om du har erfarenhet av:
• Strategiskt kontinuitetsarbete
• Myndighetssamverkan
• Internationell samverkan

Personliga egenskaper
Att du är flexibel och kan växla mellan operativa och strategiska perspektiv. Du har en analytisk förmåga för att samla in, bearbeta, bedöma och delge information.

Viktigast är att du är social och öppen, är van att hantera människor, kommunicera och leda grupparbeten och projekt mot uppsatta mål. Du behöver också ha lätt att hitta din plats i en större organisation och identifiera hur du bäst agerar i samverkan med andra funktioner.

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Anställningen kräver svenskt medborgarskap

Ansökan:
Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 30 november 2016. Vi tar endast emot bilagor i pdf- och doc-format.

Skicka din intresseanmälan via e-post till registrator.kansli@polisen.se eller till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm.
Märk din ansökan med ref. nr 700/16 i mailets ärendemening.

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämpligt att lämna ut, ta kontakt med ansvarig HR-konsult, Carl Runfors

Varmt välkommen med din ansökan.

https://polisen.se/Stockholms_lan/Aktuellt/Lediga-jobb/Gemensam/Kontinuitetsplanerare-/

Varaktighet, arbetstid
Flextid

Publiceringsdatum
2016-11-23

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-11-30
Ange följande referens när du ansöker: 700/16

Kontakt
Företag
Polismyndigheten

Adress
Polismyndigheten
Box 12256,
10226 STOCKHOLM

Kontorsadress
Polhemsgatan 30

Jobbnummer
3177176

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten: