Kravanalytiker
Transportstyrelsen / Datajobb / Örebro
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla datajobb i Örebro,
Kumla,
Hallsberg,
Nora,
Lindesberg eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Transportstyrelsen i Örebro,
Nora,
Askersund,
Västerås,
Norrköping eller i
hela Sverige Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen - både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Om jobbet
Är du Kravanalytiker och redo att ta dig an en ny utmaning? Vi på Transportstyrelsen söker nu nya engagerade kollegor till två av våra sektioner på enheten Utveckling och förvaltning 1.
Som kravanalytiker på sektionen för Beslutsystem, skatter och avgifter kommer du att få möjlighet att arbeta med myndighetens system för beslut inom skatte- och avgiftsområdet. Det gäller bl a it-system för beslut gällande fordonsskatt, premiering av miljöanpassade fordon (Bonus), vägavgifter, parkeringsanmärkningar och användningsförbud. Området består av drivna medarbetare som vill skapa värde för verksamheten och i slutändan våra medborgare.
Som kravanalytiker på sektionen för Produktion och trängsel kommer du att arbeta inom ett produktområde som jobbar med produktion, utskick, certifikat och kort, och som är ett stödobjekt åt verksamheten. Där stödjer man myndigheten inom områdena korttillverkning, certifikatutgivning, färdskrivarkort samt utskick av digitala och fysiska brev. Inom dessa områden är det flera nyutvecklingsprojekt i gång som du kommer få möjlighet att vara en del av.
På Transportstyrelsen har vi även en etablerad kravfunktion som jobbar övergripande och ser till att vi jobbar enhetligt inom hela kravområdet.
Läs mer om att jobba med IT hos oss
Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.
Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen
Du kommer att
• ingå i ett team inom ett produktområde och arbeta med förvaltningsuppdrag eller i projekt
• leda och delta i workshops tillsammans med medlemmar inom området
• vara en del av länken mellan veksamhetsbehoven och IT-kraven
• lära dig verksamhetens processer och behov på ett övergripande plan
• vidareförädla och komplettera de behov som är ett resultat av verksamhetsmodelleringen
• granska och kvalitetssäkra kravrelaterad dokumentation.
Du måste ha
• en akademisk examen inom iT-området eller motsvarande kunskap förvärvad på annat sätt
• arbetslivserfarenhet av kravarbete primärt med inriktning mot it eller likvärdig erfarenhet från exempelvis kravutbildning/kravcertifiering eller praktik
• god förmåga att uttrycka dig på svenska, i tal och skrift.
Det är meriterande om du också har
• erfarenhet av någon metod för kravhantering
• certifiering enligt IREB och/eller REQB
• erfarenhet av Sparx Enterprise Architect
• erfarenhet av att leda workshops
• arbetat med process- och informationsmodeller.
Vi vill att du
• har god analytisk förmåga
• har hög initiativförmåga, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat
• har ett engagemang, vill fortsätta utvecklas och håller dig uppdaterad inom ditt område
• är självgående, noggrann och tar ansvar för kvaliteten i såväl de egna som teamets leveranser
• är kommunikativ och lyhörd.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Azad Kaveh, 010 - 495 60 63
azad.kaveh@transportstyrelsen.se, sektionschef Johan Grufman, 010-495 61 46
johan.grufman@transportstyrelsen.se, ST, Siv Nederman och Saco, Annelie Hjalmarsson nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2023-2610. Vi behöver din ansökan senast den 8 maj 2023. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 2000.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
Läs mer om Transportstyrelsen
Kort om avdelning It
Avdelning It består av fem enheter med tillhörande sektioner. Vi är cirka 300 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge och Norrköping.
Vi stöder samtliga avdelningar inom Transportstyrelsen både strategiskt och operativt i it-frågor. Vi arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur.
Ersättning Individuell lönesättning.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-05-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Transportstyrelsen (org.nr 202100-6099),
http://www.transportstyrelsen.se/ Jobbnummer 7664305
Observera att sista ansökningsdag har passerat.