Kommunjurist
Varbergs kommun, Kommunledningskontoret / Administratörsjobb / Varberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Varberg,
Falkenberg,
Kungsbacka,
Halmstad,
Mölndal eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Varbergs kommun, Kommunledningskontoret i Varberg Varberg kommun har unika möjligheter med sitt läge, havet och naturen.
Idag är vi cirka 4 500 anställda och 60 000 invånare, och vi blir stadigt fler.
Med vision 2025 som ledstjärna, att vara Västkustens kreativa mittpunkt,
bidrar alla medarbetare till att förverkliga visionens verksamhetsidé:
Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar.
För att lyckas krävs nytänkande, framåtanda, kunskap och mod.
Vi behöver fler engagerade medarbetare i det arbetet.
Är du en av dem?
Publiceringsdatum2016-06-15ArbetsuppgifterVarbergs kommun söker en erfaren kommunjurist.
Som kommunjurist är ditt uppdrag att vara juridiskt sakkunnig och biträda kommunstyrelsen, nämnder, förvaltningar och bolag med juridisk rådgivning. Befattningen innebär att handlägga och föredra ärenden samt agera ombud för kommunen i domstol. Kommunjuristen bistår kommunledningen med kvalificerat utredningsarbete och svarar för viss utbildning av anställda och förtroendevalda, främst inom områdena offentlighet och sekretess, kommunal- och förvaltningsrätt och inom Lagen om offentlig upphandling. Kommunen har även omfattande verksamhet i bolagsform och har därför ägarintressen i ett antal olika aktiebolag, ekonomiska föreningar och stiftelser. Kommunen utgör en koncern med det helägda Varberg Stadshus AB som moderbolag. Som kommunjurist förväntas du därför arbeta inom ett brett juridiskt fält med ett ansvar även för bolagsrättsliga frågor.
Tjänsten som kommunjurist innebär ett spännande arbete i en mycket omfattande verksamhet och ställer krav på att snabbt kunna sätta sig in i juridiska frågeställningar både på bredden och på djupet, vilket kräver flexibilitet och en stor portion självständighet. Det är viktigt att du som kommunjurist aktivt följer rättsutvecklingen och tar de initiativ som behövs för att kommunen ska vara uppdaterad på de regler som gäller. I ditt ansvar ligger även kommunens ramavtal för externa juridiska tilläggstjänster och att vårda kommunens författningssamling.
KvalifikationerJuristexamen samt minst tre års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom offentlig sektor.
I rollen krävs att du har ett konsultativt arbetssätt samt förmåga att ta egna initiativ och självständigt driva frågor inom ditt område. Du är analytisk, effektiv och noggrann och har hög integritet. Du kan strukturera komplicerade frågor samt kommunicera lösningar på ett tydligt sätt såväl muntligt som skriftligt. Det är en fördel om du har ett stort intresse för samhällsfrågor och tycker det är stimulerande att arbeta i en politiskt styrd organisation. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi ser gärna att du har kunskap och erfarenhet från juridiskt arbete med affärsjuridisk och bolagsrättslig inriktning. Det är även meriterande om du har erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning och politisk styrning.
ÖVRIGT
Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde: snarast enligt överenskommelse.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-08-15
Ange följande referens när du ansöker: A585167
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktHenrik Lundahl, Kanslichef 0340-88114, 072-968 81 14
henrik.lundahl@varberg.seAnders Eriksson, Kommunjurist 070-569 81 10
Facklig kontaktKommunens växel 0340-880 00
FöretagVarbergs kommun, Kommunledningskontoret
AdressVarbergs kommun, Kommunledningskontoret
Engelbrektsgatan 15
43280 VARBERG
Kontorsadress43280 Varberg
Jobbnummer 2906402
Observera att sista ansökningsdag har passerat.