Kommunarkivarie till Sigtuna kommun
Sigtuna kommun, Kanslienheten / Bibliotekariejobb / Sigtuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla bibliotekariejobb i Sigtuna,
Österåker,
Håbo,
Upplands-Bro,
Upplands Väsby eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sigtuna kommun, Kanslienheten i Sigtuna Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit!
Som kommunarkivarie tillhör du kanslienheten, som bidrar till kommunledningskontorets serviceuppdrag både internt och externt. Enheten har kompetens inom arkiv, registratur, ärendeberedning och juridik, och ger operativt stöd till den politiska ledningen och andra förvaltningar. Tillsammans arbetar vi med kommunens informations- och ärendehanteringsprocess ur ett helhetsperspektiv. Kansliet har även huvudansvaret för genomförandet av nationella val och val till EU-parlamentet.
Publiceringsdatum2024-08-23ArbetsuppgifterVi söker dig som vill vara med och utveckla och förvalta Sigtuna kommuns informationshantering!
Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla vår informationsförvaltning. Kommunen har nyligen infört ett nytt arkivreglemente, ny klassificeringsstruktur och vi arbetar löpande med att revidera informationshanteringsplanerna. Vi arbetar även mycket med digitala informationsflöden i kommunen, exempelvis är vi den första kommunen i Sverige som infört en digital posthantering. Det här ställer särskilda krav på tydliga ramar, arbetsflöden och proaktivt arbete med den digitala informationshanteringen.
Du är organisationens ledande expert på kommunens arkiveringsfrågor och du har en nyckelroll för att säkerställa att kommunens digitalisering av informationsflöden sker enligt gällande ramar, regelverk och standarder.
Ditt övergripande arbete är att förvalta, driva, utveckla och ge stöd till verksamheter inom arkiv- och informationshantering. Det här sker i nära samarbete med kommunens andra arkivarie, registratorer och arkivhandläggare samt med funktioner inom IT och informationssäkerhet.
Du och din kollega har var sitt fokusområde, där vi ser att ditt område primärt är det digitala informationsflödet. Inom ramen för det här ingår även arbete med att utreda och se över möjligheter att införa ett e-arkiv.
I rollen ingår även sedvanliga arkivarieuppgifter som att ordna, förteckna, lämna ut allmänna handlingar, genomföra bevarande- och gallringsutredningar samt att utöva tillsyn.
KvalifikationerVi söker dig som har:
• Akademisk examen inom arkiv- och informationsvetenskap eller motsvarande
• Erfarenhet av att ha arbetat som arkivarie i offentlig förvaltning, gärna på en övergripande nivå
• Kunskap om och intresse av både analogt och digitalt bevarande
Det är meriterande om du har:
• Kommunal erfarenhet
• Praktiskt erfarenhet av e-arkiv
• Kunskaper om processorienterad arkivredovisning
• Erfarenhet av att leda och driva projekt i samverkan med andra
• Erfarenhet av att arbeta med gällande standarder för e-arkiv
Som person är du trygg i dig själv och i rollen som arkivarie och trivs med att jobba brett med kommunens verksamheter. Du har en god samarbetsförmåga samtidigt som du uppskattar att arbeta självständigt. Du har förmågan att lyfta blicken och se nya möjligheter i ditt arbete och trivs med att arbeta med förbättring och utveckling för att på bästa sätt leverera arkivtjänster av hög kvalitet. Dessutom är du bra på att kommunicera på ett tydligt och pedagogiskt sätt och kan utrycka dig väl i tal och skrift på svenska.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Vi söker någon som kompletterar vår grupp på kansliet och tror starkt på att mångfald och olikheter berikar.
Varmt välkommen med din ansökan redan idag!
ÖVRIGT
Din ansökan gör du enkelt genom att bifoga ditt CV och svara på några urvalsfrågor kopplade till denna tjänst. Vi ber dig dock att inte bifoga personligt brev.
I den här rekryteringen genomförs ekonomisk och juridisk bakgrundskontroll på slutkandidaten som en del i Sigtuna kommuns trygghets- och säkerhetsarbete. Tjänsten är dessutom säkerhetsklassad och säkerhetsprövning kommer att göras. Blir du vår slutkandidat kommer du att få mer information och kontrollerna görs givetvis med ditt samtycke.
Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan ta delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun!
https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.htmlVi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-09-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C203843".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Sigtuna kommun (org.nr 212000-0225)
Arbetsplats Sigtuna kommun, Kanslienheten
Kontakt Kanslichef
Mari-Louise Oretun Barosen
+46859126307 Jobbnummer 8857645
Observera att sista ansökningsdag har passerat.