Kommunarkivarie med inriktning e-arkiv

Mariestads kommun , Sektor ledning / Chefsjobb / Mariestad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla chefsjobb i Mariestad, Töreboda, Götene, Skövde, Gullspång eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Mariestads kommun , Sektor ledning i Mariestad

Sjöstaden Mariestad med 24000 invånare ligger vackert belägen vid Vänerns strand. Göta kanal och den omväxlande skärgården är stora turistattraktioner. Vi vill fortsätta utvecklas som en attraktiv och aktiv stad, där människor och idéer får växa.

Kommunledningskontoret är kommunstyrelsens förvaltning med uppgift att bistå nämnden i dess arbete. Uppdraget är att arbeta kommunövergripande för att leda, samordna och utveckla de interna processerna samt ansvara för det övergripande strategiska arbetet i kommunen. Enheten svarar dessutom för stöd och service till medborgare och interna verksamheter. Kommunledningskontoret är organiserat i sex olika enheter - utveckling, information, personal, redovisnings- och upphandling, ekonomi och den administrativa enheten.

Publiceringsdatum
2014-05-15

Arbetsuppgifter
Mariestads kommun söker en kommunarkivarie för att driva och utveckla tre kommuners arkivarbete (Töreboda och Gullspångs kommun). I uppdraget ingår att leda arbetet mot en e-arkivlösning och övergång till en processorienterade dokumenthanteringsplaner. Du kommer att vara placerad inom kommunstyrelsens förvaltning, administrativa enheten.

Arkivarien ska delta i arbetet med att utveckla rutiner för elektronisk ärendehantering samt ansvara för interna utbildningar i arkiv- och dokumenthantering. Uppdraget innefattar även att delta i arbetet med att utarbeta och uppdatera styrdokument och vägledningar inom området.

I din roll som sakkunnig ingår att samverka med och bistå kommunens förvaltningar och bolag med stöd och rådgivning. Du ska bevaka att handlingar hanteras på ett fullgott sätt, utföra gallringsutredningar samt ansvara för kommunens centralarkiv.

Du ska kunna ge service och stöd till allmänheten och den egna verksamheten inom ditt expertområde.

Kvalifikationer
Du har högskoleexamen med minst 60 poäng i arkivvetenskap eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig.
Meriterande är:
Systemvetenskaplig utbildning på högskolenivå.
Erfarenhet av att ordna och förteckna arkiv samt förtrogen med lagar och föreskrifter på området.
God kännedom om offentlig förvaltning och tidigare erfarenhet av arkivarbete.
God datorvana och erfarenhet av moderna dokument- och ärendehanteringssystem.
Kunskaper om processorienterade dokumenthanteringsplaner och e-arkiv.
Erfarenhet och intresse av att självständigt driva utvecklingsfrågor inom arkiv- och dokumenthantering.
Mycket goda kunskaper i svenska och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Mariestads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-06-05
Ange följande referens när du ansöker: A397146
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Ola Blomberg, Administrativ chef 0501-75 50 58 ola.blomberg@mariestad.se
Malin Eriksson, Kommunsekreterare 0501-75 50 50 malin.eriksson@mariestad.se

Facklig kontakt
Fackliga företrädare nås via kommunens växel 0501-75 50 00

Företag
Mariestads kommun , Sektor ledning

Adress
Mariestads kommun , Sektor ledning
Kyrkogatan 2
54286 MARIESTAD

Kontorsadress
Kyrkogatan 2, 54286 Mariestad MARIESTAD

Jobbnummer
1876136

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Mariestads kommun , Sektor ledning

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Mariestads kommun , Sektor ledning: