Kammarrätten i Göteborg söker en administratör
Sveriges Domstolar, Kammarrätten i Göteborg / Administratörsjobb / Göteborg
2025-09-15
Visa alla administratörsjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar, Kammarrätten i Göteborg i Göteborg Kammarrätten i Göteborg är den näst största av Sveriges fyra kammarrätter. Domstolens huvudsakliga uppgift är att pröva de mål som överklagas från förvaltningsrätterna i Göteborg, Karlstad och Malmö. Kammarrätten handlägger ett stort antal måltyper. De vanligaste är socialförsäkringsmål, skattemål, upphandlingsmål, mål enligt socialtjänstlagen, mål om laglighetsprövning enligt kommunallagen och olika mål som avser tvång mot person.
Kammarrätten präglas av ett öppet och trivsamt arbetsklimat. Vi strävar efter att vara en modern och attraktiv arbetsplats med ett aktivt och engagerande ledarskap- och medarbetarskap.
Kammarrätten är centralt belägen i Göteborg och har ungefär 110 medarbetare. Organisationen består av tre dömande avdelningar och en administrativ avdelning som utgörs av den måladministrativa enheten, serviceenheten och enheten administrativt kansli.
Inledning
Vill du driva administrativa frågor framåt i en av samhällets viktigaste verksamheter? Då kan detta vara ett jobb för dig!
Vi söker nu en administratör till vårt administrativa kansli.
På administrativa kansliet är vi ett team på sex medarbetare med olika ansvarsområden inom bl.a. administrativ juridik, HR, ekonomi och övriga administrativa frågor. Arbetet på enheten leds av kanslichefen. Vi arbetar tätt ihop och hjälper varandra för att kunna leverera ett professionellt stöd till kammarrättens verksamhet och service till allmänheten. Vi verkar för en effektiv och modern administration och arbetar tillsammans med att utveckla arbetssätt och rutiner. Ditt engagemang och din kompetens ser vi som en viktig del i det arbetet.
Publiceringsdatum2025-09-15Dina arbetsuppgifterSom administratör är du ett stöd till kammarrättspresidenten och kanslichefen i olika administrativa och praktiska frågor men också till övriga chefer och medarbetare i organisationen.
Du bokar, samordnar och förbereder olika möten, konferenser och evenemang som äger rum på och utanför domstolen. Du ansvarar för diarieföring, dokumenthantering och övriga administrativa frågor som ingår på det administrativa kansliet. Du hanterar löpande exempelvis beställningar och inköp, resebokningar, utlägg och ersättningar, remisser m.m.
I din roll ingår också intern och extern kommunikation vilket innebär att du är webbredaktör och du publicerar information på kammarrättens intranät och externwebb.
Ditt arbete sker i nära samarbete med dina kollegor på det administrativa kansliet. Andra arbetsuppgifter som hanteras inom enheten ingår också i din anställning då vi är en liten arbetsgrupp som hjälps åt, framförallt vid frånvaro och semesterperioder.
Nya eller förändrade arbetsuppgifter kan tillkomma alltefter verksamhetens behov.
KvalifikationerVi söker dig som har
• Avslutad gymnasieutbildning eller motsvarande vi bedömer relevant för anställningen. Du har gärna eftergymnasial påbyggnadsutbildning inom exempelvis administration.
• Mycket goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift.
• Tidigare erfarenhet av motsvarande arbete, gärna från statlig myndighet eller från annan verksamhet vi bedömer relevant för anställningen.
• Hög IT-mognad och goda kunskaper i Officepaketet. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av att publicera information på intranät.
För att lyckas i rollen behöver du ha en mycket god administrativ och kommunikativ förmåga. Du månar om effektivitet och noggrannhet i det du gör. Ditt fokus är att se möjligheter och hitta lösningar och du har ett prestigelöst och flexibelt förhållningssätt i ditt arbete då vi är en liten grupp som hjälps åt.
Du arbetar såväl proaktivt - ligger steget före - som strukturerat och driver självständigt ditt arbete framåt. Du gillar att utforma effektiva administrativa rutiner som underlättar för både dig själv och andra.
Du skapar och upprätthåller goda relationer till dina närmaste kollegor men också till organisationen i stort då du är ett stöd för medarbetare och chefer i olika administrativa frågor.
Du har lätt för att samarbeta med olika människor. Som person är du positiv och professionell och bidrar till ett gott arbetsklimat. Du har ett mycket gott omdöme och hög integritet.
Du trivs med att växla mellan att arbeta självständigt och i grupp och du har vilja och förmåga att vara med och bidra till att utveckla vår verksamhet.
Under arbetstoppar är din förmåga att prioritera och planera ditt arbete särskilt viktig.
Dina personliga egenskaper och din personliga lämplighet för anställningen - särskilt vad gäller personlig mognad, omdöme, flexibilitet och samarbetsförmåga - är avgörande.
För att bli aktuell för anställning hos oss krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar.
Inför anställning kan det bli aktuellt med registerkontroller.
Övrig informationAnställningsform: Tillsvidareanställning med sex månaders provanställning.
Arbetet utförs som utgångspunkt på plats på domstolen men vi erbjuder möjlighet till mobilt arbete och distansarbete utifrån verksamhetens behov.
Arbetspsykologiska tester ingår som en del i rekryteringsprocessen.
För att vi ska beakta din ansökan vill vi att du i ditt personliga brev motiverar vad som lockar med anställningen och vad just du vill bidra med som administratör hos oss.
Varmt välkommen med din ansökan senast den 5 oktober.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-10-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "KGG 2025/966".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742),
https://www.domstol.se/kammarratten-i-goteborg/ Arbetsplats Sveriges Domstolar, Kammarrätten i Göteborg
Kontakt kanslichef
Viktoria Sjögren Samuelsson
031-732 75 03 Jobbnummer 9508955