Jurist till Spink

Göteborgs kommun / Juristjobb / Göteborg
2025-01-31


Visa alla juristjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg, Härryda, Tjörn, Alingsås, Orust eller i hela Sverige

Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området.

I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv.

Publiceringsdatum
2025-01-31

Arbetsuppgifter
Spink, samlad placerings- och inköpsorganisation, tillhör organisatoriskt socialförvaltning Sydväst men arbetar på uppdrag av samtliga socialförvaltningar och förvaltningen för funktionsstöd. Arbetsplatsen finns på Stora Badhusgatan i centrala Göteborg.

Spink erbjuder placeringsstöd till förvaltningarna i individärenden och samordnar förvaltningarnas systematiska leverantörsuppföljning som syftar till att förebygga välfärdsbrott. Ett viktigt mål för verksamheten är att erbjuda rätt insats till varje brukare till rätt kostnad. Ett annat mål är att bidra till att minska förvaltningarnas kostnader för vård och boende och att vi tillgodoser de behov som finns hos förvaltningarnas brukare med kvalitativa och kostnadseffektiva insatser.

Då vår jurist går vidare till nya utmaningar inom staden söker vi nu hennes ersättare.

Som jurist på Spink ansvarar du för att utföra juridiska analyser och bedömningar av ärenden samt för att säkerställa att avdelningens beslut och processer följer gällande lagar och regler. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att utreda leverantörers kvalitet, ekonomiska förutsättningar och lämplighet att bedriva verksamhet inom vård och omsorg. Kontrollerna berör såväl nya leverantörer som befintliga verksamheter där indikationer på missförhållanden inkommit. Här ingår att hantera inkomna synpunkter på leverantörer och att dokumentera arbetet. I ditt ansvar ingår även att utreda oseriösa aktörer, exempelvis kopplingar till ekonomisk brottslighet, samt att bedöma uppföljningens resultat och fatta beslut om eventuella åtgärder.

I tjänsten ingår även:
• Rådgivning och stöd till kollegor och chefer i juridiska frågor.
• Juridiskt stöd till förvaltningarna i avtalsjuridiska frågor, delta i förhandling
• Juridiska delar i remissvar och tjänsteutlåtanden
• Omvärldsbevakning för att identifiera relevanta juridiska förändringar och förmedla dess betydelse för verksamheten
• Utformning av avtal och överenskommelser

Vi erbjuder dig ett omväxlande och självständigt arbete med stora möjligheter att vara med och utveckla verksamheten. Du kommer till en kunnig, engagerad och positiv arbetsgrupp där vi värdesätter teamwork och där dina erfarenheter, tankar och idéer tas tillvara. Vi erbjuder även möjlighet att arbeta på distans ett par dagar i veckan när arbetsuppgifterna tillåter. Som jurist på Spink ingår du i stadens juristnätverk.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en juristexamen eller en kandidatexamen i juridik, gärna med inriktning affärsjuridik. Det är ett krav att du har erfarenhet av att arbeta i offentlig förvaltning och vi ser gärna att du har erfarenhet av socialtjänstens verksamhetsområde. Du behöver även ha erfarenhet av att arbeta med inköps- och upphandlingsfrågor och avtalsrättsliga frågor. Har du även erfarenhet av leverantörskontroller och tillsyn, att ge juridiskt stöd till chefer och medarbetare samt förhandlingsvana är det en fördel.

Som person trivs du med att arbeta i team men har också en vana av att självständigt initiera och driva utrednings- och förbättringsarbete. En god kommunikativ förmåga samt en vana att knyta kontakter kommer att underlätta ditt arbete. Det är viktigt att du har en hög servicekänsla, är administrativt skicklig och duktig på att formulera dig i tal och skrift. Du behöver också vara öppen för att tänka nytt och vilja leverera lösningar på olika problem och komplexa frågor.

Har du dessutom ett starkt driv att ständigt förbättra och utveckla ditt och ditt teams arbete kan detta vara ett jobb för dig.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
För att uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev. Har du skyddade personuppgifter skall du INTE ansöka via systemet utan kontakta rekryterande chef för hantering av din ansökan.

Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda, undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-02-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C232791".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Göteborgs Kommun (org.nr 212000-1355)

Arbetsplats
Göteborgs Stad , Socialförvaltningen Sydväst

Kontakt
Avdelningschef
Stina W Björstedt
stina.w.bjorstedt@socialsydvast.goteborg.se
031- 366 02 40

Jobbnummer
9139149

Prenumerera på jobb från Göteborgs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs kommun: