IT-bibliotekarie
Söderhamns Kommun / Bibliotekariejobb / Söderhamn
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla bibliotekariejobb i Söderhamn,
Bollnäs,
Hudiksvall,
Ockelbo,
Gävle eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Söderhamns Kommun i Söderhamn Söderhamns bibliotek
IT-bibliotekarie med ansvar för digital vägledning samt marknadsföring till Söderhamns bibliotek.
Publiceringsdatum2020-01-09ArbetsuppgifterVi söker dig som är intresserad av att vara med och utveckla Söderhamns folkbiblioteksverksamhet.
Genom digital vägledning ska du bidra till ökad kunskap inom området MIK (medie- och informationskunnighet), samt initiera och driva projekt själv och i samarbete med andra för en ökad digital kompetens bland kommuninvånarna utifrån bibliotekets uppdrag.
Du kommer att, i samverkan med kommunens IT-avdelning, ha IT- och teknikansvaret på vår arbetsplats gällande bland annat datorer, skrivare, webb och RFID. Du kommer att ha systemansvar för biblioteksdatasystemet BOOK-IT på kommunens folkbibliotek och därigenom samarbeta i nätverk med övriga systemansvariga inom HelGe-samarbetet.
Tjänsten innebär ansvar för att utveckla Söderhamns biblioteks kommunikation bland annat genom arbete med webb och sociala medier samt samordning av informationsmaterial.
I tjänsten ingår vanligt förekommande biblioteksarbete samt kvälls- och helgtjänstgöring.
Provanställning kan komma att tillämpas.
ProfilDu har examen inom biblioteks- och informationsvetenskap, bibliotekarieexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig för tjänsten.
Du som är i slutfasen på din utbildning är också välkommen att söka.
Du ska ha B-körkort.
Meriterande är om du har kunskaper om biblioteksdatasystemet BOOK-IT som avancerad användare/systemansvarig samt erfarenhet av webbpubliceringsverktyg.
Vi söker dig som;
• är engagerad och driven, gärna med erfarenhet från arbete inom bibliotek
• har kunskaper inom IT-området
• är en aktiv omvärldsbevakare och vågar tänka nytt inom biblioteksarbete och ser biblioteket som en resurs i det offentliga rummet
• är intresserad av ny teknik och förstår bibliotekens roll som lots till bättre kunskaper hos våra medborgare
• har kunskaper om sociala medier och digitala verktyg och har förmåga att omsätta nya idéer i praktiken
• är praktiskt orienterad och har också förmåga att blicka framåt och se strategiska möjligheter när det gäller webb, IT och teknik
• tror på vikten av marknadsföring, digitala lösningar och sociala medier för att få verksamheten att växa. Du har förmåga att tillsammans med bibliotekskollegor skapa attraktiv programverksamhet, delaktighet, goda relationer och samverkan
Som person är du självständig, strukturerad och noggrann. Vidare är det är mycket viktigt att du har en god social förmåga, ett gott bemötande och är serviceinriktad. Du har ett pedagogiskt förhållningssätt och tycker om att samarbeta och trivs i en undervisande situation, både mot kollegor och mot våra besökare, och trivs med att prata inför grupper.
Du har medborgarens fokus och låter det vara vägledande i ditt arbete.
Du kommer att ha goda möjligheter att i samråd själv påverka inriktningen på dina arbetsuppgifter.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Kultur- och samhällsserviceförvaltningen ser till att söderhamnarnas vardag fungerar. Du hittar oss i kommunala byggnader, i skärgården, på gator och vägar, på teatern och biblioteket, på våra fritidsanläggningar, i storköken, i stadens parker och i aktivitetshuset Verkstäderna. Vi är mer än 250 medarbetare som skapar attraktiva livsmiljöer och ett rikt utbud av aktiviteter. Välkommen att ta plats i Söderhamn!
Varaktighet, arbetstid
Tillsvidare. 100%. Tillträde enligt överenskommelse.
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-02-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagSöderhamns kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "KSF01/20".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Söderhamns kommun (org.nr 212000-2353)
Jobbnummer 5031974
Observera att sista ansökningsdag har passerat.