Interimchef inom stöd och administration

Randstad AB / Administratörsjobb / Göteborg
2025-11-26


Visa alla administratörsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Randstad AB i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige

Publiceringsdatum
2025-11-26

Dina arbetsuppgifter
Är du en erfaren förvaltningschef eller avdelningschef med erfarenhet från kommunal eller regional verksamhet? Vill du vara med och driva en spännande förändringsresa hos vår kund i rollen som interim avdelningschef? Vi på Randstad söker nu en Interimschef till Stöd- och administrationsavdelningen inom en förvaltning i Göteborgs stad för ett initialt uppdrag på 4 månader, med potentiell förlängning. Detta är en roll där du arbetar för att säkerställa stabilitet, utveckling och framdrift under en pågående omorganisation på ledningsgruppsnivå.
Som interim avdelningschef kommer du att ha ett tydligt ansvar för att leda och utveckla Stöd- och administrationsavdelningen. Avdelningen du leder innefattar viktiga funktioner som Registratur, Nämndadministration och informationshantering, samt IT och kommunikation. Du kommer att ha direkt ledningsansvar för upp till åtta enhetschefer och samordna samt utveckla deras arbete i linje med förvaltningens mål. Arbetsuppgifterna innefattar bland annat att:
Leda och utveckla personalen på ett tryggt och tydligt sätt, även under omorganisationen och rekryteringsprocessen.
Vara ett strategiskt stöd till förvaltningsdirektören.
Initiera och genomföra förändringar samt utveckla processer inom verksamheten.
Säkerställa stabilitet och kontinuitet i verksamheten under hela uppdraget.
Tillhandahålla kunskap om kommunal förvaltning, inklusive administrativa processer, lagar och politisk styrning.
Tillse att relevanta lagar och regelverk följs, särskilt inom förvaltningsrätt och myndighetsutövning.
Samverka professionellt med politiker, medborgare, företag och myndigheter.
Kommunicera tydligt och ansvarsfullt, även i känsliga frågor och vid kontakt med media.
Arbeta med helhetssyn, där administration och miljöfrågor ses i relation till kommunens övergripande mål.
Säkerställa att viktiga budskap och beslut implementeras i organisationen.

Vi söker dig som snabbt kan sätta dig in i verksamheten och driva arbetet mot uppsatta mål. Din roll är central för att skapa engagemang, tydlighet och struktur i organisationen i en tid av förändring.
Uppdraget är planerat att starta som tidigast 2025-12-15 och löpa fram till 2026-04-15. Tjänstgöringsgraden är initialt mellan 60-80%, med möjlighet till högre omfattning i samråd med förvaltningsdirektören vid behov.
För att vi ska ha möjlighet att ta dig vidare i processen behöver du tydligt redogjort i ditt CV att samtliga krav i kravprofilen är uppfyllda. Ange vilket/vilka uppdrag som påvisar efterfrågad erfarenhet. Tidsperiod ska anges i år och månad ÅÅ-MM samt om det varit en heltid eller en deltidsanställning. Urval och intervjuer sker löpande, så ifall denna tjänsten passar dig sök redan idag!

Ansvarsområden
Leda och utveckla personalen på ett tryggt och tydligt sätt, även under omorganisationen och rekryteringsprocessen.
Vara ett strategiskt stöd till förvaltningsdirektören.
Initiera och genomföra förändringar samt utveckla processer inom verksamheten.
Säkerställa stabilitet och kontinuitet i verksamheten under hela uppdraget.
Tillhandahålla kunskap om kommunal förvaltning, inklusive administrativa processer, lagar och politisk styrning.
Tillse att relevanta lagar och regelverk följs, särskilt inom förvaltningsrätt och myndighetsutövning.
Samverka professionellt med politiker, medborgare, företag och myndigheter.
Kommunicera tydligt och ansvarsfullt, även i känsliga frågor och vid kontakt med media.
Arbeta med helhetssyn, där administration och miljöfrågor ses i relation till kommunens övergripande mål.
Säkerställa att viktiga budskap och beslut implementeras i organisationen.

Kvalifikationer
SKA-krav
Tidigare erfarenhet som förvaltningschef, avdelningschef eller likvärdig chefsposition inom kommunal verksamhet eller regional myndighet.
Tidigare erfarenhet av förändrings ledning
God kunskap om kommunal förvaltning och dess styrning
Dokumenterad erfarenhet av att driva digitaliseringsprojekt och modernisering av arbetssätt och verksamhet.

Om företaget
Randstad
På Randstad vet vi att alla människor har en plats på arbetsmarknaden. Med verksamhet över hela landet och inom alla kompetensområden hjälper vi människor att hitta ett jobb som känns bra, och där de får möjlighet att växa, utvecklas och uppnå sin fulla potential.

Med närmare 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster, med målsättningen att bli världens främsta och mest uppskattade partner på arbetsmarknaden. Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och företag att uppnå deras fulla potential. Vi kallar det Human Forward.

Ersättning
Hourly

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-12-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Randstad AB (org.nr 556242-1718)

Arbetsplats
Randstad

Kontakt
Nathalie Larsson Kindström
nathalie.larsson.kindstrom@randstad.se
+46706675209

Jobbnummer
9616802

Prenumerera på jobb från Randstad AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Randstad AB: