Inköpssamordnare sökes till Stenungsunds kommun
Stenungsunds kommun / Inköpar- och marknadsjobb / Stenungsund
2025-01-02
Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Stenungsund,
Orust,
Lilla Edet,
Tjörn,
Kungälv eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Stenungsunds kommun i Stenungsund Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum.
Stenungsunds kommun är en expanderande kustkommun med cirka 27 800 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord.
Kommunens vision är att vi ska bli 35 000 invånare år 2035. Stenungsunds kommun ingår i Göteborgsregionens kommunalförbund som är ett forum för samarbete och erfarenhetsutbyte samt i ett antal andra mellankommunala samarbeten.
Kommunen är organiserad i en förvaltning med fyra sektorer. I sektor stödfunktioner ingår bland annat ekonomi, personal, administration och digitalisering, kommunikation och samordning samt service. Stödfunktionernas uppdrag är att underlätta för kommunens sektorer att fokusera på sin verksamhet.
Upphandlingsenheten är tillsammans med ekonomienheten och fastighetsenheten en del av ekonomifunktionen. Vi som arbetar på ekonomifunktionen strävar hela tiden efter att vara ett team där vi kompletterar varandra på ett bra sätt. Vi drivs av ett stort engagemang, glädje i arbetet och är inte främmande för utmaningar.
Upphandlingsenheten är ett stöd till verksamheterna i upphandlings- och inköpsfrågor samt leder, samordnar och utvecklar kommunens upphandlings- och inköpsverksamhet. Enhetens uppdrag är att genomföra upphandlingar, förvalta avtal, möjliggöra effektiva inköp samt biträda verksamheter och bolag med kvalificerad rådgivning i frågor som rör upphandling, inköp och avtal. Stenungsunds kommun är i stark tillväxt vilket ställer krav på vår upphandlings- och inköpsorganisation.
Då befintlig inköpssamordnare går vidare till nytt uppdrag söker vi nu hennes ersättare.
Publiceringsdatum2025-01-02Dina arbetsuppgifterDrivs du av att göra bra affärer? Kul! Det gör vi på Stenungsunds upphandlingsenhet också och nu kan du bli en av oss.
Som inköpssamordnare är du ett viktigt kugghjul i inköpsprocessen och delaktig i att utveckla arbetet med inköp och e-handel i Stenungsunds kommun. Enhetens uppdrag är att:
• säkerställa att organisationens inköp och upphandlingar sker enligt lagstiftning, interna riktlinjer och principer om affärsmässighet, transparens och hållbarhet.
• skapa värde genom att effektivisera inköpsprocesser, minska kostnader och säkerställa hög kvalitet i varor och tjänster.
• bidra till organisationens strategiska mål genom ekonomiskt och miljömässigt hållbara och upphandlingar
Upphandlingsenheten kännetecknas av dialog, nytänkande och ständiga förbättringar. Enheten består av tolv medarbetare som stöttar kommunens verksamheter i alla frågor som avser inköp, upphandling och avtalsuppföljning. Rollerna är fördelade mellan upphandlare, inköpare, inköpssamordnare, och avtalscontroller.
Upphandlingsenheten i Stenungsund genomför även upphandlingar för Lilla Edets kommun, Tjörns kommun med bolag, Stenungsundshem AB, Stenungsunds Energi och Miljö AB samt samverkar i stor grad med övriga grannkommuner.
I rollen som inköpssamordnare erbjuds du ett stimulerande och omväxlande arbete med många kontakter internt och externt. Du ingår i ett team som bland annat ansvarar för att ge daglig support och stöd gällande inköps- och e-handelsrelaterade frågor.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
• Leda arbetet med att vidareutveckla vår e-handel (Proceedo) och förbättra beställningsrutiner
• Arbeta aktivt med inköpsbeteenden inom e-handel i syfte att öka beställarkompetensen och avtalstroheten i samspel med vår avtalscontroller
• Utveckla arbetsprocesser, rutiner och metoder för inköpsarbetet
• Utbilda och vägleda verksamheterna inom inköp och e-handel
• Bistå inköpare med råd och stöd kring kravställande vid direktupphandlingar
• Ge stöd till verksamheterna vid operativt inköp och hantering av rekvisitioner
• Hantera förfrågningar vid samverkande upphandlingar
• Vid behov genomföra direktupphandlingar
• Ansvara för kommunens och samverkande kommuners funktionsbrevlådor
I din roll som inköpssamordnare arbetar du självständigt och affärsmässigt med fokus på god dialog med våra verksamheter och kunder. Du behöver vara kommunikativ, pedagogisk och utvecklingsinriktad samt tycka om att vara i händelsernas centrum.
Tjänsten är baserad i Stenungsunds kommun med flexibilitet till att, några dagar per månad, fysiskt bemanna kontoren i Lilla Edet och i Skärhamn. Möjlighet finns även till visst distansarbete.
KvalifikationerVi söker dig som har:
• utbildning inom ekonomi, inköp eller upphandling eller annan utbildning som är relevant för tjänsten
• erfarenhet av arbete med inköp inom privat eller offentlig verksamhet
• erfarenhet av att administrera e-handel eller liknande affärssystem
• mycket goda färdigheter inom administrativt arbete, bearbetning och statistik
• hög kommunikativ förmåga i både tal och skrift
• god pedagogisk förmåga att förstå verksamheternas behov och att kunna formulera dessa behov till krav och avtalsvillkor
• B-körkort
Eftersom arbetet är serviceinriktat och innebär många kontakter krävs det att du har mycket god samarbets- och kommunikationsförmåga samt att du trivs med ett konsultativt arbetssätt. Vi förutsätter att du har en affärsmässig och analytisk förmåga samt är utvecklingsintresserad och kreativ med ett positivt synsätt.
Du har hög integritet, är strukturerad, pedagogisk, noggrann och jobbar självständigt, samtidigt som du värdesätter ett gott samarbete med dina kollegor. Vidare är det fördelaktigt om du har kunskap om lagen om offentlig upphandling (LOU). Upphandlingsenheten i Stenungsunds kommun är ett gott team och vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Tillträde enligt överenskommelse. Urvalsprocessen sker löpande under ansökningstiden så vänta inte med din ansökan!
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-01-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C227161".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Stenungsunds kommun (org.nr 212000-1298)
Kontakt Upphandlingschef
Gabriella Glimstedt
gabriella.glimstedt@stenungsund.se 0303-732671 Jobbnummer 9083459