Inköpsenheten förstärker med en upphandlingsassistent

Ystad kommun / Inköpar- och marknadsjobb / Ystad
2025-01-13


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Ystad, Tomelilla, Skurup, Sjöbo, Simrishamn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ystad kommun i Ystad

Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna. Här finns unika naturupplevelser, en levande historia, ett dynamiskt kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Vi har också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt.

I Ystads kommun är vi cirka 2900 engagerade medarbetare som bidrar och gör skillnad. Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare, företag, organisationer och besökare, nu och i framtiden.

För oss är ledarskapet viktigt, därför utbildas alla chefer i utvecklande ledarskap. Vi erbjuder dig en trygg anställning där du gör en meningsfull insats i samhället. Här hittar du även många karriärmöjligheter i en organisation som ständigt utvecklas.

Vi står stadigt på vår värdegrund som är - Bättre Tillsammans, som kännetecknas av mod, tillit, delaktighet och professionalitet.

Kommunledningsförvaltningen är kommunstyrelsens förvaltning. Här jobbar cirka 100 medarbetare inom ekonomi och inköp, kommunikation, IT, kansli, näringsliv, turism, HR och lön, växel, säkerhet och juridik.

Inköpsenheten är inne i en utvecklingsprocess där vi gör resan från ett upphandlingsuppdrag till att axla hela inköpsprocessen. Vi ger även stöd i inköpsprocessen i Tomelilla kommun och till andra organisationer inom de kommunala koncernerna och behöver förstärka organisationen med en upphandlingsassistent.

Du kommer att arbeta i ett arbetslag bestående av upphandlare, avtalsförvaltare, fordonssamordnare och inköpsstrateg. Totalt sett består enheten av åtta medarbetare vilket ger goda möjligheter att utvecklas både på lång och kort sikt.

Publiceringsdatum
2025-01-13

Arbetsuppgifter
I rollen som upphandlingsassistent ingår det att säkerställa löpande avrop och konkurrensutsättningar inom dynamiska inköpssystem, ramavtal eller mot inköpscentraler. Även att bistå beställare med att skicka ut RFI:er ingår i uppdraget.

I uppdraget ingår även att stötta upphandlare vid olika moment, samt att med stöd av upphandlare genomföra direktupphandlingar. Som upphandlingsassistent har du inget självständigt ansvar för de upphandlingar som genomförs utan ansvaret ligger alltid på upphandlaren eller på den som är ansvarig för arbetsledningen.

Uppdraget innehåller mycket kommunikation med beställare och leverantörer och måste göras på ett pedagogiskt sätt så att vi över tiden utvecklar samspelet med beställare och leverantörer.

En förväntan är att den som har rollen som upphandlingsassistent genom arbetet kompetensutvecklas och på sikt kan ta ett utökat ansvar för att slutligen fullt ut kliva in i rollen som upphandlare.

Kvalifikationer
Erfarenheter och färdigheter som kommer att krävas för rollen:

* Fullgjord utbildning från högskola eller yrkeshögskola inom området inköp och/eller offentlig upphandling.
* Grundläggande kunskap och kompetens inom avtalsjuridik och grundläggande affärsjuridik.
* Analytisk förmåga, eftersom det är viktigt att kunna sätta moment och processer i ett större sammanhang.
* God pedagogisk förmåga i kontakten med beställare, leverantörer och andra intressenter som utvecklar förståelsen för och kunskapen om den kommunala inköpsprocessen.
* God förmåga att använda de tekniska stöd som finns att tillgå för att effektivisera arbetet, främst inom Officepaketet men även inom andra verksamhetssystem.
* Personliga egenskaper som gör att du fungerar både i uppdraget och med de andra i gruppen.

Vi kommer lägga stor vikt inte bara i den sökandes kvalifikationer - utan också viljan att inom de ramar som den offentliga upphandlingen ger skapa värde tillsammans med våra beställare. Att arbeta inom kommunsfären innebär att du kommer att mötas av en variation och bredd som gör att den naturligt nyfikne med förmåga och vilja att anpassa sig till olika situationer kommer att frodas.

ÖVRIGT
Medarbetare sökes under förutsättning att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.

Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna. Här finns naturupplevelser utöver det vanliga, en levande historia, ett sjudande kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Här finns också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt.

Ystads kommun arbetar för en god personalpolitik som främjar trivsel och goda arbetsprestationer. Vi tror på engagerade medarbetare som skapar en bättre vardag för våra invånare.

Vår värdegrund Bättre Tillsammans kännetecknas av fyra ord som tydligt summerar vad vi som arbetsgivare står för; Mod, Tillit, Delaktighet och Professionalitet.

Alla medarbetare ska erbjudas förutsättningar till en god hälsa och därför arbetar vi aktivt med vår arbetsmiljö. Vi erbjuder friskvård och en rökfri arbetstid.

Urval av kandidater kommer att göras löpande under ansökningstiden.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-01-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C227886".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Ystad kommun (org.nr 212000-1181)

Arbetsplats
Ystads kommun, Kommunledningsförvaltningen

Kontakt
tf Enhetschef
Peter Eriksson
peter.eriksson@ystad.se
0411-577167

Jobbnummer
9099862

Prenumerera på jobb från Ystad kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ystad kommun: