Inköpscontroller
Göteborgs kommun / Controllerjobb / Göteborg
2025-07-01
Visa alla controllerjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg,
Härryda,
Tjörn,
Alingsås,
Orust eller i
hela Sverige Stadsfastighetsförvaltningen skapar miljöer där livet får ta plats genom att planera, bygga, hyra in, förvalta och utveckla lokaler och utemiljöer för Göteborgs Stads verksamheter. Varje dag är hundratusentals göteborgare verksamma i förskolor, skolor, vård- och omsorgsboenden och andra lokaler som vi sköter om.
Gemensamt med stadsmiljöförvaltingen, exploateringsförvaltningen och stadsbyggnadsförvaltningen har vi ett samordnat ansvar för stadsutvecklingen i Göteborgs stad. Detta innebär en delad ansvarsfördelning och roller utifrån skeden: planering; genomförande och förvaltning med mål att bidra till en sammanhållen, effektiv och transparent stadsutveckling för boende, besökare och näringsliv i staden.
Publiceringsdatum2025-07-01ArbetsuppgifterAvdelningen utveckling och styrning består av sex enheter, juridik och ärendehantering, IT och digitalisering, kommunikation, inköp och upphandling, säkerhet samt kvalitet. Avdelningen ansvarar för att samordna och utveckla förvaltningsgemensam styrning, utveckling, administration och ledningsstöd samt lägga grunden till gemensam systematik, struktur, och gemensamma arbetssätt/processer. Avdelningen omvärldsbevakar inom ansvarsområdena och har ett övergripande ansvar för att samordna och inspirera till utveckling av förvaltningens verksamhet och kvaliteten på våra leveranser.
Du kommer att vara en del av vår enhet för inköp och upphandling, som består av upphandlare, inköpscontroller samt inköpskoordinator. Teamet fungerar som ett stöd för hela stadsfastighetsförvaltningen i frågor som rör upphandlingar, avrop och andra inköpsrelaterade processer. Stadsfastighetsförvaltningen i Göteborgs Stad befinner sig på en spännande resa för att utveckla vår inköpsorganisation.
Dina arbetsuppgifter:
I rollen som inköpscontroller hos oss ansvarar du för att driva, samordna och utveckla arbetet med inköpskontroll inom förvaltningen. I tjänsten ingår att ansvara för samordning av arbetet kring leverantörsavvikelser, exempelvis vid utredning av eventuellt beställningsstopp och samordning av avtalsuppföljning på förvaltningens lokala avtal/ramavtal. Du tar fram och implementera rutiner samt hålla utbildningar för berörda medarbetare. Nytt i tjänsten är att agera som kontrollfunktion för sund konkurrens inom förvaltningen. Detta innebär samordning kring välfärdsfrågor, arbetsplatskontroller och leverantörskontroller. Du ingår i stadens nätverk för kontrollfunktion för sund konkurrens.
Du får även fantastiska möjligheter att bygga nätverk inom hela staden.
KvalifikationerVem söker vi?
Vi söker dig som är driven, affärsinriktad och förstår nyttan av att följa lagar, policys och riktlinjer som du på ett pedagogiskt sätt kan förmedla till din omgivning. Din proaktivitet och ditt engagemang är två egenskaper du identifierar dig starkt med och du drivs av att skapa ordning och reda. Du har lätt för att samarbeta och förstår de krav som ställs utifrån vår verksamhet och kan omsätta dessa i praktiken.
Vi vill att du har;
• Relevant högskoleutbildning inom området för ekonomi/juridik/samhällsplanering eller likvärdig utbildning i kombination med mångårig och gedigen erfarenhet inom inköpsarbete.
• Du har kunskap och erfarenhet av inköpsarbete inom offentlig verksamhet, särskilt med förståelse för de regelverk, processer och krav som styr offentlig upphandling
• Mycket goda kunskaper i Excel
• Mycket god analytisk förmåga.
Som person har du förmåga att verka i ett helhetsperspektiv med förståelse för stadens och förvaltningens övergripande uppdrag. Du har lätt för att samarbeta och sätta dig in omgivningens behov av stöd, samtidigt som du är tydlig i din egen roll. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet för denna tjänst.
ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats i utveckling och med framåtanda. Våra medarbetare har breda och varierande kompetenser. Vi arbetar i trevliga lokaler och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner.
Stadsfastigheter arbetar för ett hållbart arbetsliv där du ska kunna kombinera ett spännande och givande arbetsliv med ett rikt liv också utanför arbetet. Vi erbjuder dig ett utvecklings och ett innovationsklimat som ger dig goda möjligheter till karriärutveckling. Inom förvaltningen tillämpar vi ett tillitsbaserat ledarskap som grundar sig i den inkluderande arbetsplatsen.
Vi strävar efter att ha en jämn fördelning mellan kvinnor och män och en spridning när det gäller ålder på enheten. Vi vill att våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.
Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt id och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige.
Till de tjänster där det finns krav på utbildning kommer du som går vidare i rekryteringsprocessen att få lämna in underlag som styrker din utbildning, t.ex. legitimation eller examensbevis. Du kan även bifoga dem direkt i din ansökan.
Som anställd inom Göteborgs Stad omfattas du av allmän tjänsteplikt, utifrån lagen om totalförsvarsplikt.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-08-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C262763".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Göteborgs Kommun (org.nr 212000-1355)
Arbetsplats Göteborgs Stad , Stadsfastighetsförvaltningen
Kontakt Enhetschef
Monika Arngården
031-3650541 Jobbnummer 9410875