HR-specialist inom rekrytering och employer branding

Pensionsmyndigheten / Administratörsjobb / Luleå
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Luleå, Boden, Piteå, Kalix, Älvsbyn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Luleå, Söderhamn, Gävle, Stockholm, Botkyrka eller i hela Sverige

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 415 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 911 000 fondbyten och skickar ut 8 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1700 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Vi gör pensioner enklare!

Enheten
HR-enheten består av en HR-chef och 19 medarbetare fördelade på två grupper; verksamhetsnära HR och kompetensakademin.

Tillsammans utgör vi ett kvalificerat ledningsstöd som ska säkra myndighetens kompetensförsörjning på kort och lång sikt och verka för att myndigheten är en attraktiv arbetsgivare.

Jag som skulle bli din chef heter Jimmy och jag har ett fantastiskt roligt arbete. Mycket tack vare de kollegor jag har förmånen att samarbeta med inom vår HR-enhet. Jag värdesätter hög lagkänsla, där vi tillsammans driver vår verksamhet framåt och nyttjar varandras kompetens för att hantera de olika utmaningar vi står inför. Vill du utvecklas, få förtroende och feedback samt ha en stimulerande arbetsvardag? Då är det här ett arbete och en arbetsplats för dig.

Publiceringsdatum
2023-10-04

Dina arbetsuppgifter
I rollen som HR-specialist kommer du få förmånen att kombinera två av de roligaste uppdragen vi har inom vår HR-enhet; ansvaret för att utveckla och koordinera myndighetens arbete kopplat till employer branding och att stödja myndighetens chefer i rekryteringsprocesser.

Som en av fem medarbetare som på hel- eller deltid arbetar med rekrytering så utgör du ett uppskattat och professionellt stöd i hela rekryteringsprocessen, från stöd i kravprofil till tillsättning med tillhörande administration. Du kommer därmed både vara ett operativt och konsultativt stöd till chef i samband med rekrytering av främst olika specialistroller inom verksamheter som IT, produktion, juridik, kommunikation och analys.

En viktig del av rollen innebär att utveckla och hålla samman vårt myndighetsövergripande arbete med employer branding. Du kommer därmed verka för att ta initiativ och koordinera såväl mindre som större aktiviteter som sammantaget stärker myndighetens möjlighet att långsiktigt kompetensförsörja vår verksamhet. Detta genom att säkerställa att vi har ett väl paketerat arbetsgivarvarumärke som syns och attraherar. Särskilt i relation till mer svårrekryterade tjänster, t ex inom IT.

Exempel på aktiviteter är projektledning av och deltagande vid studentmässor och andra arbetsmarknadsdagar, koordinera och bidra till vår synlighet på sociala medier, likväl som mer långsiktiga eller strategiska aktiviteter. Så som kampanjer, val av medieplattformar för synlighet, utformning av karriärssidor samt uppföljning av vårt arbetsgivarvarumärkets utveckling.

Erfarenhet och utbildning
Vi söker dig som har en beteendevetenskaplig akademisk examen från universitet eller högskola, företrädesvis från ett personalvetarprogram eller som arbetsgivaren bedömer som likvärdigt. Du har flerårig erfarenhet av att självständigt driva parallella rekryteringsuppdrag, från första kontakt till tillsättning.

Vidare har du erfarenhet från att ha arbetat med uppgifter kopplat till employer branding, t ex koordinering av deltagande vid arbetsmarknadsdagar/mässor, profilering på sociala medier eller mer strategiskt arbete med en organisations arbetsgivarvarumärke. Då såväl muntlig som skriftlig kommunikation är en stor del av din arbetsvardag är du mycket väl förtrogen med det svenska språket i såväl tal som skrift.

En vanlig del av myndighetens rekryteringsprocess utgörs av arbetspsykologiska-, och färdighetstester varför tidigare erfarenhet från att tolka, återkoppla och hantera sådana är meriterande.

Dina egenskaper
Du är uppdragsorienterad och gillar att hantera flera olika uppdrag och aktiviteter samtidigt på ett professionellt, noggrant och effektivt sätt. Du är leveranssäker och trivs med att arbeta mål- och resultatinriktat i ett relativt högt arbetstempo.

För att trivas i rollen tror vi att du har en fallenhet för att kunna kombinera ett strukturerat arbetssätt med att finna pragmatiska och hållbara lösningar som leder till att vi över tid kan kompetensförsörja vår verksamhet.

Du har lätt för att samarbeta, gillar att koordinera och skapa goda professionella möten. Med ditt driv och anpassningsbarhet kan du på ett lyhört sätt anpassa ditt stöd samt planera och genomföra aktiviteter efter verksamhetens behov.

Om du dessutom har nära till skratt så kommer du passa in bra hos oss.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för tjänsten.

Vi erbjuder
Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt! En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi tillämpar hybridarbetssätt med möjlighet till distansarbete och på kontoret utifrån en överenskommelse med arbetsgivare. Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, flexibel arbetstid, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor.

Övrigt
Anställningen är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Placeringsort är i Luleå eller Stockholm. Resor i tjänsten förekommer.

Vi jobbar kompetensbaserat i hela processen och är måna om en inkluderande, rättvis och kandidatvänlig process. Därför kan arbetspsykologiska tester, färdighetstester och arbetsprov komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen.

I denna rekryteringsprocess behöver du inte bifoga personligt brev, däremot vill vi att du besvarar de frågor som du får ta del av när du skickar in din ansökan och som ligger till grund för det första urvalet.

Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.

För mer information
För mer information om tjänsten kontakta:

Jimmy Andersson, gruppchef, telefon 010-454 29 81 eller jimmy.andersson@pensionsmyndigheten.se

Välkommen med din ansökan senast den 18 oktober 2023.

Ansök via länken: https://pensionsmyndigheten.varbi.com/se/what:job/jobID:665187/

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-10-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "PSL 2023-138".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Pensionsmyndigheten (org.nr 202100-6255)

Jobbnummer
8163960

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: