HR chef

Randstad AB / Ekonomichefsjobb / Norrköping
2025-10-08


Visa alla ekonomichefsjobb i Norrköping, Söderköping, Finspång, Linköping, Katrineholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Randstad AB i Norrköping, Söderköping, Finspång, Linköping, Katrineholm eller i hela Sverige

Publiceringsdatum
2025-10-08

Dina arbetsuppgifter
Är du en erfaren HR-chef som vill stötta upp en myndighet under deras förändringsresa? Har du erfarenhet av att hantera arbetsrättsliga frågor inom myndighetsvärlden?
Då har vi tjänsten för dig! Vår kund i Norrköping söker efter en interim HR-chef för att stötta upp deras verksamhet under en begränsad period.
En stor myndighet i Norrköping söker just nu en interim HR-chef till personalenheten, för att överbrygga det kunskaps- och arbetsglapp som uppstår i samband med en pågående omorganisation. Behovet är tidsbegränsat och avser perioden under vilken rekrytering till en permanent lösning pågår, fram till dess att en ordinarie befattningshavare är på plats. Du kommer att arbeta på sektionen "Verksamhetsövergripande HR-specialistfunktioner" som ansvarar för områden så som arbetsmiljö, rehabilitering och hela ARUBA-processen.
Som sektionschef ansvarar du för att leda, driva, utveckla och samordna arbetet inom sektionen. Det innebär ansvar för HR-processerna inom attrahera, rekrytera, introducera, utveckla, behålla och avveckla, samt arbetsmiljöarbete. Uppdraget innebär både strategiskt och operativt arbete. Ett särskilt fokus ligger på att leda sektionen genom förändring, implementera nya arbetssätt och stötta medarbetare under pågående omorganisation (not: inga personalneddragningar är planerade). Sektionschefen har en viktig roll i att bidra till myndighetens konkurrenskraft som arbetsgivare och i att utveckla personalenhetens arbete med att erbjuda ett professionellt och handfast HR-stöd till hela organisationen.
Arbetet utförs på plats i myndighetens lokaler i Norrköping med fysisk närvaro tisdag till torsdag.
Möjlighet till distansarbete kan ges efter överenskommelse. Tjänsten omfattas av förtroendearbetstid, vilket innebär flexibilitet i arbetstiderna, men arbete kan förekomma även utanför ordinarie kontorstid vid behov. Resor i tjänsten kan förekomma.
För att vi ska ha möjlighet att ta dig vidare i processen behöver du tydligt redogjort i ditt CV att samtliga krav i kravprofilen är uppfyllda. Ange vilket/vilka uppdrag som påvisar efterfrågad erfarenhet. Tidsperiod ska anges i år och månad ÅÅ-MM samt om det varit en heltid eller en deltidsanställning.

Önskvärt startdatum: 20/10-25, men uppdraget ska senast påbörjas 3/11. Uppdraget förväntas pågå i 5 månader.Omfattningen kommer under avtalets fem (5) första månader vara 80 % men kan variera mellan 25 % - 100 % under uppdragets gång. Uppdraget kan förlängas med maximalt 5 månader.
Ifall detta låter som en spännande möjlighet för dig, sök redan idag!

Ansvarsområden
Ansvar för HR-processerna inom attrahera, rekrytera, introducera, utveckla, behålla och avveckla.
Arbetsmiljöarbete.
Strategiskt och operativt arbete.
Leda i förändring
Bidra till myndighetens konkurrenskraft som arbetsgivare och i att utveckla personalenhetens arbete med att erbjuda ett professionellt och handfast HR-stöd till hela organisationen.

Kvalifikationer
Universitet- eller högskoleutbildning om minst 180hp (120p) som exempelvis jurist med fokus på arbetsrätt, personalvetare eller annan utbildning eller erfarenhet vi bedömer som likvärdig
Minst tio (10) års arbetslivserfarenhet från arbete som HR-chef i en komplex och operativ 24/7 verksamhet med personal och budgetansvar
Minst tio (10) års erfarenhet, i ledande befattning, av kvalificerat arbete med arbetsmiljö, strategisk kompetensförsörjning, rekrytering, ledarutveckling, organisationskulturarbete samt lönebildningsarbete i en större komplex 24/7 organisation
Gedigen kunskap och erfarenhet av att hantera arbetsrättsliga frågeställningar inom en myndighet.
Gedigen kunskap om arbetsmiljölagstiftning och erfarenhet av att hantera och stödja en organisation i arbetsmiljöfrågor
Erfarenhet av att hantera organisationsförändringar samt att leda medarbetare och en verksamhet i förändring
Erfarenhet av att stötta verksamhetens chefer i en operativ 24/7 verksamhet
Mycket goda kunskaper i MS Office eller likvärdigt
Kunna kommunicera obehindrat på svenska och engelska, såväl i tal som skrift
Tidigare arbete på statlig myndighet samt privat verksamhet och erfarenhet av komplicerade avtalsförhandlingar är meriterande.

Om företaget
Randstad
På Randstad vet vi att alla människor har en plats på arbetsmarknaden. Med verksamhet över hela landet och inom alla kompetensområden hjälper vi människor att hitta ett jobb som känns bra, och där de får möjlighet att växa, utvecklas och uppnå sin fulla potential.
Med närmare 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster, med målsättningen att bli världens främsta och mest uppskattade partner på arbetsmarknaden. Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och företag att uppnå deras fulla potential. Vi kallar det Human Forward.

Ersättning
Hourly

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-10-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Randstad AB (org.nr 556242-1718)

Arbetsplats
Randstad

Jobbnummer
9547247

Prenumerera på jobb från Randstad AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Randstad AB: