Högsta domstolen söker arkivassistent
Sveriges Domstolar, Högsta domstolen / Assistentjobb / Stockholm
2025-08-27
Visa alla assistentjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar, Högsta domstolen i Stockholm Om Högsta domstolen
Högsta domstolens huvuduppgift är att leda rättstillämpningen genom vägledande avgöranden. Högsta domstolen är sista instans för tvistemål, brottmål och ärenden som har avgjorts av hovrätt. Vid sidan av huvuduppgiften att vara prejudikatinstans prövar Högsta domstolen också ärenden om resning, domvilla och återställande av försutten tid samt ärenden rörande andra staters begäran om utlämning och vissa ärenden som rör advokater.
Domstolens mål är att vara en modern och attraktiv arbetsplats med särskilt fokus på meningsfulla och utvecklande arbetsuppgifter, individuellt anpassad kompetensutveckling, stor möjlighet till påverkan av rutiner och arbetsformer samt engagerande och utvecklande ledarskap. Domstolen jobbar aktivt med verksamhetsutveckling med särskilt fokus på digitalisering. Målet är att medarbetarna ska vara delaktiga och aktiva i utvecklingsarbetet.
Vid Högsta domstolen arbetar totalt ca 100 personer, varav 16 är domare (justitieråd). Högsta domstolen är organiserad i två dömande avdelningar och ett kansli, som består av två beredningsenheter och en administrativ enhet med registratorskontor och arkiv samt övriga administrativa funktioner.
Publiceringsdatum2025-08-27Dina arbetsuppgifterSom arkivassistent vid Högsta domstolen erbjuds du stimulerande och utvecklande arbetsuppgifter i en viktig verksamhet.
I samarbete med övriga arkivarier, arkivhandläggare och vår målverksamhet kommer du att arbeta med allehanda uppgifter i domstolens arkiv. En av dina huvudsakliga uppgifter är att tillsammans med arkivhandläggaren ansvara för utlämnande av allmän handling till allmänheten, myndigheter och övriga intressenter. Detta inkluderar att bemanna arkivets telefon, e-post och att ta emot besökare i receptionen. Du kommer också att arbeta med löpande arkivläggning och insortering av akter i avslutade mål, gallring och andra arkivvårdande arbetsuppgifter.
Eftersom arkivet ingår i den administrativa enheten kan andra arbetsuppgifter bli aktuella vid behov. I mån av personligt intresse kan det bli möjligt att själv ansvara för ett mindre arkivprojekt eller bistå arkivarierna i sådana.
Arbetet förutsätter att du kan fokusera på likartade arbetsuppgifter under längre tid. Som arkivassistent är du en viktig del i arbetet med att ge service både internt och till allmänheten.
Arbetet med framtagning av arkivhandlingar innebär att du dagligen utför omflyttningar och annat praktiskt arbete i vårt arkiv samt enklare ordningsarbeten. På grund av lokalernas utformning kan det vara svårt att använda arkivvagnar. Tunga lyft förekommer.
KvalifikationerVi söker dig som har:
• Avslutad gymnasieutbildning med gymnasiekompetens.
• God datorvana och erfarenhet av datorn som arbetsredskap.
• Mycket goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift.
Det kan vara meriterande om du har eftergymnasial utbildning inom arkivvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det kan också vara meriterande om du tidigare har arbetat i ett arkiv eller med utlämnande av allmän handling på en statlig myndighet.
Som person är du ansvarstagande, serviceinriktad och strukturerad. Du skapar goda relationer till övriga medarbetare och bidrar med din kompetens till det gemensamma arbetet. För att trivas hos oss behöver du kunna jobba självständigt, men även i en mindre grupp. Du utför dina arbetsuppgifter med stor noggrannhet och hög kvalitet. Du är trygg som person, och van att planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt. Under perioder med hög arbetsbelastning är din förmåga att prioritera och att anpassa dig till nya förutsättningar extra viktig. Du förmedlar information tydligt och enkelt samt uttrycker dig väl i tal och skrift. Du förstår och kan göra dig förstådd på engelska.
Du är en van datoranvändare med mycket god kompetens i Officepaketet och har lätt för att lära dig nya system. Vi ser gärna att du är van vid att arbeta med digitala handlingar och skanning då våra utlämnanden i regel sker digitalt.
För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Anställning
Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Individuell lönesättning tillämpas. Tillträde snarast/enligt överenskommelse.
Inför anställning kan domstolen komma att genomföra registerkontroll av sökanden.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde Snarast/enligt överenskommelse
Löneform Individuell lönesättning tillämpas
Antal lediga befattningar En
Sysselsättningsgrad 100
Ort Stockholm
Län Stockholms län
Land Sverige
Ref. nr. HDO 2025/430
Kontakt Josefin Lilja Cohen, chefsadministratör 08-561 666 77,
josefin.liljacohen@dom.se (mailto:
josefin.liljacohen@dom.se)
Jenny Lindström, arkivarie 08-561 666 96,
jenny.v.lindstrom@dom.se (mailto:
jenny.v.lindstrom@dom.se)
Fackliga företrädare
Anna Johansson, domstolshandläggare, ST-domstol 08-561 666 33,
anna.johansson@dom.se (mailto:
anna.johansson@dom.se)
Norah Lind, justitiesekreterare, Saco-S domstol 08-561 666 75
HDO-Saco-S@dom.se (mailto:
HDO-Saco-S@dom.se)
Sista ansökningsdag 2025-09-10
Länk till annons
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-09-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "HDO 2025/430".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)
Arbetsplats Sveriges Domstolar, Högsta domstolen
Kontakt Chefsadministratör
Josefin Lilja Cohen
josefin.liljacohen@dom.se 08-561 666 77 Jobbnummer 9477773