Handledare för ensamkommande flyktingungdomar
Växjö kommun, Arbete och välfärd / Behandlingsassistentjobb / Växjö
2015-10-30
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Handledare för ensamkommande flyktingungdomar" (publicerad 2016-03-24) ⬅️
Visa alla behandlingsassistentjobb i Växjö,
Alvesta,
Uppvidinge,
Lessebo,
Hylte eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Växjö kommun, Arbete och välfärd i Växjö,
Uppvidinge,
Lessebo,
Tingsryd,
Ljungby eller i
hela Sverige Arbete och välfärds avdelning för barn och familj ansvarar för frågor som rör ungdomar i riskzonen, barn som far illa eller behöver stöd samt föräldrar som behöver stöd i sin föräldraroll eller i samarbetet med den andra föräldern.
Avdelningens uppdrag består av allmänna och individuellt förebyggande insatser, utredningar av den enskildes behov, stöd- och behandlingsinsatser, placeringar utanför hemmet, samarbetssamtal mellan föräldrar, vårdnadsutredningar, adoptionsutredningar samt barn- och föräldragruppsverksamhet.
Växjö kommun är en av flera kommuner som tar emot flyktingungdomar som kommer till Sverige utan legal vårdnadshavare, s.k. ensamkommande flyktingbarn. För att kunna ge ungdomarna det stöd som de behöver finns idag tre HVB-boenden, Bengtsgård, Sjövillan och Kampagården. Ytterligare HVB-boenden öppnas under hösten 2015. Till verksamheten finns även ett antal stödlägenheter.
Publiceringsdatum2015-10-30ArbetsuppgifterSom handledare kommer du att arbeta vid boende för ensamkommande ungdomar i Växjö. Arbetet innebär att vara ett vuxenstöd i ungdomarnas vardag.
Du ska på ett professionellt sätt ge stöd och omvårdnad, medverka i att bygga ungdomarnas nätverk och stärka deras resurser så att trygghet, integration, studier och självständighet uppmuntras.
Målet med vistelsen på boendet är att stärka ungdomens praktiska, sociala och psykologiska färdigheter utifrån individuellt uppsatta mål. Vi arbetar med genomförandeplan enligt BBIC. Du kommer också handleda i vardagssituationer samt delta i den praktiska skötseln av boendet.
Arbetstiden är schemalagd där även helg- och jourtjänstgöring ingår.
KvalifikationerVi söker dig som är socionom, behandlingspedagog eller fritidspedagog/fritidsledare och har erfarenhet av socialt arbete. Erfarenhet av lösningsfokuserad samtalsmetod och arbete med ungdomar placerade i HVB är meriterande.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Du måste vara flexibel, stresstålig, kunna arbeta självständigt men också ha god samarbetsförmåga.
B-körkort är ett krav.
Enligt lag (2007:171) om registerkontroll av personal vid HVB, som tar emot barn, måste kommunen innan de anställer personal till ett sådant boende kontrollera om personen finns i belastnings- eller misstankeregistret.
ÖVRIGT
Växjö kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av ålder, kön och etnisk bakgrund.
Vi ber dig att i första hand söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta vår bedömning av inkomna ansökningar.
Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande.
Om du inte har möjlighet att söka digitalt så skicka din ansökan till:
Arbete och välfärd, Box 1222, 351 12 VÄXJÖ.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Schema. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. Intervjuer sker löpande under ansökningstiden.
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-11-06
Ange följande referens när du ansöker: AoV 51/15
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktVeronica Holmberg, enhetschef 0470-79 69 15
veronica.holmberg@vaxjo.seKarin Sandström-Krantz, bitr. avdelningschef 0470-434 23
karin.sandstrom-krantz@vaxjo.seFacklig kontaktUlf Elm, Vision 0470-415 64
vision@vaxjo.seBirgitta Valdemarsson, Akademikerförbundet SSR 0470-79 63 94
birgitta.valdemarsson@vaxjo.seFöretagVäxjö kommun, Arbete och välfärd
AdressVäxjö kommun, Arbete och välfärd
Box 1222
35112 Växjö
Kontorsadress35112 Växjö
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2505354
Observera att sista ansökningsdag har passerat.